Du får nog vara lite mer specifik. Ska du börja ettan på gymnasiet och vill ha så mycket plats som möjligt till spel eller går du på högskola och ska skriva egna program eller vad man gör där?
Jag har gått natur, matte/data och klarat mig utmärkt på TI-84 plus, man blir snabbt beroende. TI-82 hade dock räckt.
Jag går 1:a året på universitetet, och ja jag vill programmera egan program + spel
ni kanske känner till att Doom1 har kunnat programmeras och kunnat spelas i vissa sektioner av spelet och sedan slutat. Men jag har en gymnasie räknare från 2006 med 32 kb(casio) vilket jag tycker är väldigt lite, har kunnat programmera snake möjligtvis, men det var ju ett tag sen.
problemet är att det finns massor med casio och texas räknare, men jag vet inte vad som är bäst för mig.
För att vara mer specifik: Söker mer kraftfull räknare med:
* Mer än det dubbla (64kb) räknare måste ha mer sparminne för variabler än den nuvarande (32 kb)
Jag vet inte vad det finns för olika minnes kategorier. vad är max nu för tiden? Har googlat och inte hittat vad jag söker. Behöver lite råd när det gäller pris etc, märke.
* Den behöver inte ha färg, men ska klara det en vanlig gymnasieräknare klarar + spel
* Får kosta mellan 1000-1500,
Tips på bra modell, varuhus man kan köpa det billigast på, och en länk vore trevligt. Och glöm inte och säga vad ny tycker.
Till KalleSvartBoll
Jag läser på universitetet och vi måste använda oss av grafräknare då vi måste göra om från exempelvis gon till grader och liknande, men i övrigt får vi ha räknare på de flesta prov, så jag tänker ju mig inte min investering som bortslösad.
Senast redigerad av Derekstudio 2011-04-16 kl. 21:04.
Ti-84 plus silver edition!
Ska du ha den i gymnasiet eller universitetsstudier? Om det är det senare bör du nog köpa en Ti-89.
Edit: Såg att du skulle ha den under dina gymnasiestudier. Då duger en Ti-84 plus bra. Finns på netonnet för 1200. Vill du spara pengar kan du göra som mig och beställa hem en begagnad från Ebay. Typ 700kr med frakt.
Har ni några bra länkar för dessa miniräknare och förslag på bra ställen? Jag vill inte beställa från nätet då jag inte tycker om att vänta.
Din bokhandel borde ha dem. Räkna med att betala ett riktigt jävla överpris om du ska köpa den i affär. Om du beställer online har du den inom 2 arbetsdagar, måste du verkligen ha den så prompt?
Du, en Ti-89 titanium är väl lite köttigt för gymnasiestudier?
En Ti-82 STATS duger egentligen bra men vill du verkligen kunna lira spel så är en Ti-84 bra. Förstår dock inte varför du skulle vilja det när du har mobiltelefon...
Ti-84
• Inkluderar samtliga av TI-83 Plus funktioner.
• Kompatibel med TI-83 Plus applikationer, program, material och tangenttryckningar.
• Lagrar upp till 30 applikationer.
• Inkluderar en USB kabel för datorkommunikation.
• Genom den inbyggda USB-porten och EasyLink™ adaptern (tillbehör) kan du koppla probar direkt till räknaren.
• 2.5 ggr snabbare än TI-83 Plus.
• 8-radigt teckenfönster med 16 tecken per rad, 64 x 96 bildpunkter och hög kontrast; delad skärm med graftabell.
• Koppla ihop enheten (elev och lärarmodell) till OH-platta (ViewScreen™), TI-Presenter™ via en TI-84 Plus Presentation Link
• Inkluderar inställning för klocka och datum.
• 10 förinstallerade applikationer.
• Tillgängligt ROM 480 KB.
• Tillgängligt RAM 24 KB.
• Reella och komplexa tal beräknas med 14-siffrors noggrannhet och visas med 10 siffror plus en tvåsiffrig exponent.
• Ritar 10 rektangulära funktioner, 6 parametriska uttryck, 6 polära uttryck samt 3 rekursivt definierade sekvenser med 7 olika grafstilar.
• Interaktiv grafisk analys med derivator och integraler.
• Avancerade statistiska funktioner, bl a hypotestest och beräkning av konfidensintervall.
• Användardefinierade listnamn. Upp till 999 element kan lagras i listorna.
• Sannolikhetsfördelningar.
• Finansfunktioner (penningvärdesutveckling, kassaflödesberäkningar och avskrivningar).
• Spara och analysera upp till 10 matriser vars storlek begränsas av tillgängligt minne.
• Ekvationslösning.
• Stöder programmering (TI-Basic och Z80-assembler).
Du, en Ti-89 titanium är väl lite köttigt för gymnasiestudier?
En Ti-82 STATS duger egentligen bra men vill du verkligen kunna lira spel så är en Ti-84 bra. Förstår dock inte varför du skulle vilja det när du har mobiltelefon...
Ti-84
• Inkluderar samtliga av TI-83 Plus funktioner.
• Kompatibel med TI-83 Plus applikationer, program, material och tangenttryckningar.
• Lagrar upp till 30 applikationer.
• Inkluderar en USB kabel för datorkommunikation.
• Genom den inbyggda USB-porten och EasyLink™ adaptern (tillbehör) kan du koppla probar direkt till räknaren.
• 2.5 ggr snabbare än TI-83 Plus.
• 8-radigt teckenfönster med 16 tecken per rad, 64 x 96 bildpunkter och hög kontrast; delad skärm med graftabell.
• Koppla ihop enheten (elev och lärarmodell) till OH-platta (ViewScreen™), TI-Presenter™ via en TI-84 Plus Presentation Link
• Inkluderar inställning för klocka och datum.
• 10 förinstallerade applikationer.
• Tillgängligt ROM 480 KB.
• Tillgängligt RAM 24 KB.
• Reella och komplexa tal beräknas med 14-siffrors noggrannhet och visas med 10 siffror plus en tvåsiffrig exponent.
• Ritar 10 rektangulära funktioner, 6 parametriska uttryck, 6 polära uttryck samt 3 rekursivt definierade sekvenser med 7 olika grafstilar.
• Interaktiv grafisk analys med derivator och integraler.
• Avancerade statistiska funktioner, bl a hypotestest och beräkning av konfidensintervall.
• Användardefinierade listnamn. Upp till 999 element kan lagras i listorna.
• Sannolikhetsfördelningar.
• Finansfunktioner (penningvärdesutveckling, kassaflödesberäkningar och avskrivningar).
• Spara och analysera upp till 10 matriser vars storlek begränsas av tillgängligt minne.
• Ekvationslösning.
• Stöder programmering (TI-Basic och Z80-assembler).
Har Ti-89, hade den från början i gymnasiet och har den fortfarande i mina högskolestudier.
Vill du vara mer poppis kirrar du en Ti-Nspire Cas men då för du glömma Ti-89s stora programutbud som finns på nätet.
Den är mycket bra(Ti-89 alltså), har högupplöst skärm och CAS.