Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-25, 22:40
  #1
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Tänkte testa att posta i detta forumet, eftersom det på nåt sätt har med matematik att göra.
Ska börja läsa matematik B på komvux. Dom rekommenderar att man ska köpa miniräknaren Ti-83. Kollade lite på blocket och hittade ett par stycken för 500:- (styck alltså). Upptäckte sen att vissa av dom hade 5-6 år på nacken. Spelar det nån roll? Har räknarna förändrats nåt de senaste åren? Är Ti-83 som är tillverkad 2002 likadan som den som är tillverkad i år?
Citera
2006-08-25, 22:59
  #2
Medlem
Du behöver troligtvis inte kosta på dig en grafräknare om du bara ska läsa B-kursen. Har själv nyss börjat läsa kursen på gymnasiet, och ingen har sagt något om att man måste ha grafräknare.
En vanlig räknare kostar ju bara ca 150 spänn.

Edit: vad dum jag är. På komvux kanske du inte får låna grafräknare de få tillfällen man ska ha en. jag ska vara tyst.
Citera
2006-08-26, 00:11
  #3
Medlem
kalabalikens avatar
Nej, visserligen MÅSTE man inte ha en grafräknare på B-kursen, men livet blir lite enklare!
500 kr låter iofs lite dyrt, men jag tvivlar på att de har förändrats särskilt mycket de senaste åren. Personligen har jag alltid tyckt att Casio har mer prisvärda räknare.
Den här är fin: http://www.casio-europe.com/se/sc/graphic/fx9750gplus/
Kostar dock lite mer än 500 kr. Jag tror dock att de brukar vara ganska skapliga priser på räknare just under skolstartsveckorna hos många handlare.
Citera
2006-08-26, 01:30
  #4
Medlem
woofers avatar
Jag läser en civ-ing utbildning och kör fortfarande med min ti-82 som jag "fick" av skolan då jag började gymmnasiet. Den är snart 10 år men skillnaden mot dagens ti-83 är inte stora förutom rent utseendemässigt Den har dom funktioner som jag behöver även om det alltid är skojigt med fler

Om du ska läsa matte b så lär du inte ens behöva en grafräknare men jag tycker ändå att dom har många fördelar så som att man kan backa tillbaka och i beräkningar och få lite mer överskådlighet på sina beräkningar.

500 för en 6 år gammal ti83? allvarligt det är ett ockerpris! Det kan du få en splitter ny grafräknare tex ti-82 för om du kollar lite olika kampanjer som många butiker kör nu när skolorna börjar.
Citera
2006-08-26, 05:01
  #5
Medlem
Realizts avatar
Jag hörde det av en annan komvuxstudent också, Ma C. Men det är FEL! Det är inte Ti-83, utan Casio Fx-82 som avses! Den kostar under 200 kr.

Kolla detta i butiken som säljer räknare. Är de hederliga som säger de det. Det har alltid varit så. Ti-8x är klart överkurs för komvux. Casio fx-8x är riktigt bra med bekväma editeringsmöjligheter, flera minnesvärden och grundläggande statistiska funktioner också. Frågan är faktiskt huruvida Ti-8x godkänns på proven på komvux! Som student vill man ju inte ha en för avancerad räknare, utan en som man kan vänja sig med och som man får ha med sig på proven.

Kolla VERKLGIEN upp detta innan du lägger ut pengar i onödan på en räknare osm du inte får använda på provet!!!
Citera
2006-08-26, 10:18
  #6
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Nu var det ju inte frågan om huruvida jag behöver en Ti-83:a eller ej, utan om man lika gärna kan köpa en gammal som en ny...
Citera
2006-08-26, 10:52
  #7
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jag hörde det av en annan komvuxstudent också, Ma C. Men det är FEL! Det är inte Ti-83, utan Casio Fx-82 som avses! Den kostar under 200 kr.

Kolla detta i butiken som säljer räknare. Är de hederliga som säger de det. Det har alltid varit så. Ti-8x är klart överkurs för komvux. Casio fx-8x är riktigt bra med bekväma editeringsmöjligheter, flera minnesvärden och grundläggande statistiska funktioner också. Frågan är faktiskt huruvida Ti-8x godkänns på proven på komvux! Som student vill man ju inte ha en för avancerad räknare, utan en som man kan vänja sig med och som man får ha med sig på proven.

Kolla VERKLGIEN upp detta innan du lägger ut pengar i onödan på en räknare osm du inte får använda på provet!!!

Ti-8x är inga problem på KomVux. Jag körde med en Ti-82a, A, B, C och D utan att någon klagade och flera andra körde Ti-83or.

Till frågan: Min begagnade Ti82a hade alla funktioner jag behövde förutom en i matte D. Den var annars identisk med Ti83orna som var helt nya.
Citera
2006-08-26, 13:20
  #8
Medlem
woofers avatar
Är inte programvaran i dom rätt lika med samma funktioner? skillnaden mellan ti-82 och ti-83 är väl mestadels att 83an har mer minne och snabbare processor?
Citera
2006-08-26, 15:24
  #9
Medlem
grens avatar
Jag har förträngt det mesta av matten, men det var någonting med att när två linjer korsar varandra, så kan man inte be räknaren att hitta punkten, utan man måste göra det manuellt, men då med en viss osäkerhet. Det gör egentligen inte skillnad eftersom man ska kunna räkna ut värdet i vilket fall och funktionen i räknaren är bara till för att man ska veta att man är ungefärligt rätt ute.
Citera
2006-08-26, 15:37
  #10
Medlem
raskenss avatar
räknestickan, papper och penna, för dom som är tuffa.
Citera
2006-08-27, 00:06
  #11
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
räknestickan, papper och penna, för dom som är tuffa.

Min kemilärare i USA kom in med en 2 meter lång sticka.
Citera
2006-08-27, 02:05
  #12
Medlem
-jOE!s avatar
Skall du plugga vidare efter Komvux? Köp en grym miniräknare med en gång!

Jag beställde en TI-89 Titanium för ca. 800 SEK inkl. frakt, en mycket bra investering!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback