2009-09-08, 17:32
Bannlyst
Igår kom det ut en rapport som påpekade Fedor och M-1 Global som någon slags rysk Krösus Sork efter de vägrat skriva på ett kontrakt som skulle ge Fedor 30 miljoner dollar. Nu har det dock börjat komma rapporter om vad UFCs kontrakt egentligen handlade om.

Sherdog hjälper istället till att förklara vad det hela handla de om. De fiskade upp Joost Raimond, VD för M-1 Global, och bad honom förklara för oss vilsna fans.

”Jag kan säga att den garanterade – och ordet ‘garantera’ är väldigt viktigt här – det garanterade erbjudandet som gjordes av UFC är mindre än vad Fedor tjänade förut,” säger Rainman Raimond. ”De där fem miljoner (per match) är väldigt, väldigt väldigt långt bort. Halva det där är till och med långt ifrån vad de erbjöd.”

Raimond berättade dock att det här med att Fedor skulle få en del av PPV-intäkterna stämde. Däremot är den omtalade titelmatchen mot Brock Lesnar inte en del av kontraktet, inget om vem han ska möta står i dessa papper.

”Det var också ett flertal provisioner kopplade till det erbjudandet som gjorde allt väldigt mycket mindre intressant,” säger Raimond. ”Vi gjorde det klart för Fedor att nu, och för alltid, är en del, till och med del-ägare, i M-1 och dessa två ej kan separeras. Om resten av M-1 är exkluderad från någon typ av deal, så gör det dealen väldigt svår.”

”Ibland förstår inte fans att det handlar om ett företag att driva, och alla dessa uttalanden ‘De där M1-idioterna, varför ger de inte bara Fedor till UFC för att de erbjudit honom mest pengar?’ Det är ett rykte som helt saknar grund att UFC har erbjudit Fedor mest pengar någonsin. Det är bara inte så.”

”Vi hade ett väldigt professionellt, produktivt och respektfullt möte med UFC. Jag tror att båda parter gick där ifrån, trots att ett kontrakt aldrig blev gjort, med känslan av att det var ett väldigt dugligt möte.”

Hmm, trist. Men ännu mer trist är det nog att CBS-radioprataren Carmichael Dave i princip nu förstört sitt rykte om att ha pålitlig information till oss stackare som sitter långt ifrån möteslokalerna hos UFC. Men då kommer frågan, någon måste ju tala osanning här och även om $30 miljoner låter väldigt, väldigt mycket så måste det ligga någon slags sanning i det, någonstans.

Enligt en wordpress-blogg, som jag aldrig hört talas om som möjligen kan vara helt utan substans och ägt av ett troll, så gör de i alla fall ett försök att förklara de här 30 miljonerna.

”Nummrena som flytit omkring har varit lite missledande. UFCs erbjudande på $30 miljoner över sex matcher är inte en garanti,” berättar Jonathan Snowden, författare av Total MMA: Inside Ultimate Fighting, angående en källa de inte vill nämna. ”Nummret är baserat på Zuffas beräkningar av hur mycket Fedors inkomst från PPV-pengarna skulle vara, och det nummret är baserat på att de ska sälja sjuka mängder PPVs. Den verkligen garanterade inkomsten för Fedor är mycket mer blygsam. Det är sant att om affärerna stannar på rekordnivåer så skulle Fedor kunna gå iväg med $30 miljoner. Men det är ingen garanti.”

Nu när man kommit ner på det lite mer realistiska så låter inte det här mycket mer lukrativt än vad Brock Lesnar går hem med. Och $30 miljoner låter lite för bra för att vara sant. Och även om Fedor fick hem PPV-intäkter från Affliction så måste man komma ihåg att Affliction sålde extremt mycket färre PPVs än vad UFC normalt sett gör.

Man kan förstås gå tillbaka till grundskolan och göra små beräkningar. När UFC 100 fick sina rekordförsäljningar på PPVn så sålde de över 1,5 miljoner PPVs. Om vi då räknar med $44 per PPV, som jag har för mig en PPV kostar, så är det $66 miljoner bara i PPV-inkomster om man räknar $44x$1,5m för UFC. Om nu Fedor skulle få en liten, liten del av detta per match så skulle han troligen också kunna komma upp till $30 mille per match. Men då måste ju också UFC sälja brutalt bra vid varje event. Och över 1,5 miljoner PPVs är inte några siffror de kommer upp till vid varje event.
Citera
2009-09-08, 17:36
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro
ska se om jag hittar den igen var när jag fick höra att fedor var på väg till ufc jag leta upp den

jag kom ihåg fel det stod så här: Och vid den här punkten kan vi sluta kalla UFC för själviska, det där kontraktet är en dröm för vem som helst. När de till och med är så generösa att de går med på att tillåta Fedor ha en logotyp för en konkurrerande organisation på sig så är det dags för M-1 att ge tillbaka lite. Men eftersom de fortfarande vägrar ett sånt där kontrakt är det ju, ja jag kommer säga det, idiotiskt.
Även om jag uppenbarligen köper att kontraktet var lukrativt och relativt "förstående" mot Fedors krav eftersom M-1 själv sagt att det föll på co-promotion delen, tror jag ändå att det där "drömkontraktet" ska tas med en nypa salt. Vi har inte fått några bevis för att kontraktet verkligen stämde.
Citera
2009-09-08, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Även om jag uppenbarligen köper att kontraktet var lukrativt och relativt "förstående" mot Fedors krav eftersom M-1 själv sagt att det föll på co-promotion delen, tror jag ändå att det där "drömkontraktet" ska tas med en nypa salt. Vi har inte fått några bevis för att kontraktet verkligen stämde.

helt klart jag håller med dig. men just nu blir jag bara förbannad på Dana Whites skit prat om Fedor
Citera
2009-09-08, 17:52
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
helt klart jag håller med dig. men just nu blir jag bara förbannad på Dana Whites skit prat om Fedor
Samma här. Dana White är en clown med vissa meriter. Konstigt att han får hållas även om han gör ett bra jobb överlag.
Citera
2009-09-08, 18:52
Medlem
Citat:
Nu när man kommit ner på det lite mer realistiska så låter inte det här mycket mer lukrativt än vad Brock Lesnar går hem med. Och $30 miljoner låter lite för bra för att vara sant. Och även om Fedor fick hem PPV-intäkter från Affliction så måste man komma ihåg att Affliction sålde extremt mycket färre PPVs än vad UFC normalt sett gör.

Man kan förstås gå tillbaka till grundskolan och göra små beräkningar. När UFC 100 fick sina rekordförsäljningar på PPVn så sålde de över 1,5 miljoner PPVs. Om vi då räknar med $44 per PPV, som jag har för mig en PPV kostar, så är det $66 miljoner bara i PPV-inkomster om man räknar $44x$1,5m för UFC. Om nu Fedor skulle få en liten, liten del av detta per match så skulle han troligen också kunna komma upp till $30 mille per match. Men då måste ju också UFC sälja brutalt bra vid varje event. Och över 1,5 miljoner PPVs är inte några siffror de kommer upp till vid varje event.

Fast UFCs pay per views ligger mellan 55 och 60$. Dem sköter dessutom hela produktionen själv vilket gör att en väldigt liten del går till tvbolaget. Sen blev det nog lite fel på slutet där, han skulle ju aldrig komma upp i 30 miljoner dollar per match, utan snarare 5 miljoner dollar per match, vilket, självklart beroende på försäljning, inte alls är omöjligt.
Citera
2009-09-08, 19:35
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du vill säga. Varför tror vi att det är champ-clause och liknande som är ett problem NU? Det var väl länge sen som Fedor/m-1 "klagade" på dessa exklusivitetskrav? Som jag skrev har m-1 sagt att det faller på en punkt, co-promotion. Därmed handlar det inte om någon frihet om vi ska tro på vad M-1 säger i frågan. Eller har jag helt missförstått allt?
Men just NU har han en deal med M-1 global, det enda som fått honom att signa är co-promotion, strikeforce nappade. M-1 skulle inte klarat att promotat en gala av den magnituden själv så det är väl en bra lösning? Det är ungefär som att klaga på att Brock inte signar med M-1 när han redan har kontrakt med UFC.

Kärnan i hela Fedor-UFC-debatten ligger i champions-clause och strikta kontraktrestriktion etc. Det är vad som gjort att Vadim och gänget backat ur och det är därför hans advokater råder dem att inte signa.

Men sant, senast nu så ville M-1 crosspromota med UFC. Men grejen att "ufc-lägret" klagar på att Fedor inte signa med UFC utan att de fattar att han har skyldigheter gentemot M-1 fortfarande.. som även är beredd att crosspromota med alla. UFC är enda orgen som inte är öppen för det...

Det kan komma på tal om UFC igen om när 3 matcher är klar med Strikeforce och han inte länge har några förpliktelser mot M-1 på det planet... Jag tror dock itne han kommer signa för UFC eftersom det inte finns i denna värld att de släpper på sin kontroll och det finns heller inte i denna värld att Fedor signer under de förutsättningar UFC kräver.

Konsensus blir ändå att detta tjat om att Fedor flyr motstånd och vägrar signa med UFC beror på så mkt annat än det Dana gapar i. Men det är vad som hörs och som 99% folket verkar ta åt sig och så är beskyllningarna gentemot Fedor i fullgång. Ibland önskar man att Vadim vore lika framfusig...

Iaf är det som jag förstått det, MEN M-1 skulle säkert kunant släppa Fedor och de har tagit ett grepp om honom, nu vet vi inte PRECIS hur stark förbindelse Fedor har till M-1. Det är så mycket rykten angående detta att man bara blir trött. Men den överväldiga majoriteten tar UFC/Dana's parti...

Det är bara dumt att hålla på beskylla någon av parterna när man inte vet precis hur det ligger till
Senast redigerad av Tipton 2009-09-08 kl. 19:40.
Citera
2009-09-08, 19:50
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
Men just NU har han en deal med M-1 global, det enda som fått honom att signa är co-promotion, strikeforce nappade. M-1 skulle inte klarat att promotat en gala av den magnituden själv så det är väl en bra lösning? Det är ungefär som att klaga på att Brock inte signar med M-1 när han redan har kontrakt med UFC.
Har jag sagt något annat?

Citat:
Kärnan i hela Fedor-UFC-debatten ligger i champions-clause och strikta kontraktrestriktion etc. Det är vad som gjort att Vadim och gänget backat ur och det är därför hans advokater råder dem att inte signa.
Okej. Det har jag inte läst någonstans när det gäller de senaste förhandlingarna. Har du källa till det? Att det varit ett problem förr vet jag mycket väl.

Citat:
Men sant, senast nu så ville M-1 crosspromota med UFC. Men grejen att "ufc-lägret" klagar på att Fedor inte signa med UFC utan att de fattar att han har skyldigheter gentemot M-1 fortfarande.. som även är beredd att crosspromota med alla. UFC är enda orgen som inte är öppen för det...
Nu vet jag inte vilka du menar med "ufc-lägret". Jag tillhör inte de som klandrar fedor, något jag vill göra klart.

Och givetvis går M-1 med på co-promotion med andra organisationer, likväl gör många andra det. Just för att de har något att vinna på det. UFC har inget att vinna på detta och det är helt logiskt att de inte co-promotar.

Citat:
Konsensus blir ändå att detta tjat om att Fedor flyr motstånd och vägrar signa med UFC beror på så mkt annat än det Dana gapar i. Men det är vad som hörs och som 99% folket verkar ta åt sig och så är beskyllningarna gentemot Fedor i fullgång. Ibland önskar man att Vadim vore lika framfusig...
Nej dessa idioter som tror att Fedor flyr klarar nog av att fantisera ihop ologiska antaganden även utan Dana Whites hjälp.

Citat:
Iaf är det som jag förstått det, MEN M-1 skulle säkert kunant släppa Fedor och de har tagit ett grepp om honom, nu vet vi inte PRECIS hur stark förbindelse Fedor har till M-1. Det är så mycket rykten angående detta att man bara blir trött. Men den överväldiga majoriteten tar UFC/Dana's parti...
Ja och det är trist. Men samtidigt har ju majoriteten varit på Fedors sida fram tills senaste svängarna. Det sticker nog i ögonen på många att M-1 kräver co-promotion, vilket jag också personligen tycker är totalt verklighetsfrämmande krav gentemot UFC. Men Fedor och M-1 har inget ansvar att matcha honom i UFC.

Citat:
Det är bara dumt att hålla på beskylla någon av parterna när man inte vet precis hur det ligger till
Detsamma gäller ju gentemot UFC också.
Citera
2009-09-08, 20:12
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Har jag sagt något annat?

Okej. Det har jag inte läst någonstans när det gäller de senaste förhandlingarna. Har du källa till det? Att det varit ett problem förr vet jag mycket väl.
Nej du har inte sagt nåt annat och det gäller inte de senaste förhandlingarna, jag pratar om varför Fedor inte finns i UFC idag, jag tkr man lägger för mkt vikt på senaste mötet mellan UFC och M-1 då Fedor har förpliktelser gentemot M-1, de tänker ju såklart inte bara släppa honom till UFC bara sådär. De ville crosspromota. Jag förstår ärligt vad som är en sådan big deal att M-1 ville ha möte med UFC för att få ihop en crosspromotion och helt plötsligt så är alla i full fart med en anti-Fedor-kampanj.

Citat:
Nu vet jag inte vilka du menar med "ufc-lägret". Jag tillhör inte de som klandrar fedor, något jag vill göra klart.
Blir lite fel när jag svarar på ditt inlägg men det mesta jag skriver riktas till den "allmäna publiken" inte direkt riktat mot dig i förra inlägget, svårt att urskilja ibland.

Citat:
Och givetvis går M-1 med på co-promotion med andra organisationer, likväl gör många andra det. Just för att de har något att vinna på det. UFC har inget att vinna på detta och det är helt logiskt att de inte co-promotar.
Jag håller helt med och jag klandrar inte heller UFC för det, deras "affärsmodell" är lyckosam och de lyckas med något de flesta andra inte lyckas med såklart de ska fortsätta med det. Jag ville bara betona varför Strikeforce fick deal med Fedor/M-1 och inte UFC. Det handlar inte om att Fedor inte ville möta de bästa....

Citat:
Ja och det är trist. Men samtidigt har ju majoriteten varit på Fedors sida fram tills senaste svängarna. Det sticker nog i ögonen på många att M-1 kräver co-promotion, vilket jag också personligen tycker är totalt verklighetsfrämmande krav gentemot UFC. Men Fedor och M-1 har inget ansvar att matcha honom i UFC.
Men vad är verklighetsfrämmande? Det skadar väl inte att försöka även om man fattar att chansen är liten. Ja, verkar som många vände i senaste svängarna men jag väldigt liten förståelse för det, han är ju bunden till M-1 nu och som jag hört ett tag framöver... låt M-1 crosspromota med honom några matcher nu och se vad UFC erbjuder sedan... Jag ser ändå att det finns en liten chans..

Citat:
Detsamma gäller ju gentemot UFC också.
Ja, menar du att jag beskyller UFC nu? Jag ser iaf inte mkt sådana i fedor-affären nu iaf, tkr mestadels allt agg är vänt mot Fedor's camp.
Citera
2009-09-08, 21:05
Medlem
tipton kan du hålla det kort? fan du spammar ju förhelvete ner hela sidorna
Citera
2009-09-08, 21:10
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D

haha, whaat? Är väl bara att skita att läsa, vad jag kan minnas har jag inte ens argumenterat med dig så jag förstår inte vad då grinar i. Så överdrivet har det inte varit heller, någon fler som tycker jag "spammar" ? Jag skriver så koncist jag orkar med och tänker inte ändra mig för att du lipar iaf.
Citera
2009-09-08, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Fast UFCs pay per views ligger mellan 55 och 60$. Dem sköter dessutom hela produktionen själv vilket gör att en väldigt liten del går till tvbolaget. Sen blev det nog lite fel på slutet där, han skulle ju aldrig komma upp i 30 miljoner dollar per match, utan snarare 5 miljoner dollar per match, vilket, självklart beroende på försäljning, inte alls är omöjligt.

gör dom säkert jag har ingen aning om det. Jag bara kopierade den där texten o la in den här

Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
haha, whaat? Är väl bara att skita att läsa, vad jag kan minnas har jag inte ens argumenterat med dig så jag förstår inte vad då grinar i. Så överdrivet har det inte varit heller, någon fler som tycker jag "spammar" ? Jag skriver så koncist jag orkar med och tänker inte ändra mig för att du lipar iaf.

näe du spammar inte mer än andra
Senast redigerad av Aphyro 2009-09-08 kl. 21:20.
Citera
2009-09-08, 21:29
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D

Less jag blir på folk som klagar på andra som faktiskt föredömligt spaltar upp precis vad han svarar på, mer tydligt kan det inte bli. Men det kanske blir för mycket text för dig att bearbeta, ledsen men då är det nog bara scrolla förbi dom långa styckerna och koncentrera dig på alla korta inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in