2022-12-30, 17:41
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag gillar inte idn med att vara nykterist och att sluta med ngot helt.

South Park avsnittet "Bloody Mary" beskriver det bra, "all or nothing is easy" medan de sger att det som r bra r disciplin.

Allt eller inget r fr ltt, det r ett tecken p svaghet, no offense. Varfr ska man sluta med ngot man gillar, nr man KAN ha en hlsosam relation med det. Ta ett sexpack varje fredag, inget mer, hller man sig till det r det inga problem alls.

Om du inte klarar att dricka s begrnsat mste du ta tag i ditt liv och lra dig disciplin, inte skylla p alkoholen och sluta helt, det r lite fegt tycker jag.

Det finns en psykologisk aspekt till det hela, en inre knsla av kontroll. Att veta att man inte behver dricka fr att njuta av ens liv, trots att vr kultur lr oss detta.

Hller fr vrigt inte alls med om att det r lttare att kra all or nothing n "ett sexpack i veckan". Tvrtom s fljer den dr knslan av trygghet som alkohol ger med s lnge man har det dr sexpacket att se fram emot varje vecka.

Att hela slppa den snuttefilten efter decennier av helgdrickande r fan respekt och inte alls s ltt som vissa verkar tro.
Senast redigerad av populopidus 2022-12-30 kl. 17:43.
Citera
2022-12-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson

Hej, hur har det gtt fr dig?
Om du kan skta det snyggt s kan cannabis vara en betydligt bttre vn n glaset.
ven om du vljer att berusa dig 24/7 s kommer det att vara rena hlsokuren jmfrt med alkoholen. S lnge du hller dig till det, och som sagt skter det snyggt. (Vilket r en baggis jmfrt med alkohol.) Du verkar uppstyrd i vrigt s du klarar det galant om du ger dig fan p det!

Hade sjlv garanterat inte kunnat klippa med alkoholen annars. Nu snart tre r alkoholfri och det knns som att lkningen pgr n idag, bde sjlsligt och fysiskt. Kanske mitt livs bsta beslut.
Citera
2022-12-31, 10:27
Medlem
Dricker ej alkohol lngre inte ens folkl. lskade alkohol nr jag var yngre r, d drack jag alltid l p helgerna och ven jack daniels med cola. Men nu sen ett antal r dricker jag inte alls. Sknare att vara nykter, slippa baksmllor och allt annat elnde.
Citera
2023-01-01, 05:46
Medlem
cafelattecapuchinos avatar
Jag ska faktiskt frska sluta dricka alkohol nu iom det nya ret Jag har noterat vilket gift det egentligen r. S blir en nofap och ingen alkohol och det som jvlas med mig kommer jag sl av huvudet p Fatta vad all min ilska kommer g till, har redan nstan exploderat och dragit fram slaktkniven nr ngot miffo sttt i rulltrappan utan att flytta sig, r helt instabil just nu.
Citera
2023-01-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Kaosfyllerist sedan 17 rs lder. 30+ i dag. Har tnkt "aldrig mer" regelbundet i ver 15 r, till fljd av jobbiga minneslucksfyllor som ibland resulterat i fyllecell, slagsml, brk men som allra oftast mest slutat i en nerspydd sng eller en kebab i soffan. Inga charmiga konsekvenser, men heller inte livsfrndrande.

Men nu knns det annorlunda. Nu vill jag verkligen inte mer.

Jag har, som tur r, ett bra jobb, ett fint hem och en relativt ordnad ekonomi. Men det hnger p en skr trd. Det senaste ret har festandet gtt frn semi-normalt under pandemiren till att accelerera fullstndigt. Jag har knarkat fr frsta gngen p nstan tio r, tagit bde kokain och rkt cannabis obrytt och ppet. Allt som en fljd av alkoholbruket som gr att jag tappar omdmet. Fortstter jag som jag gr nu s kan jag hamna snett vilken helg som helst och frlora jobb och i frlngningen ocks hem. Minnesluckorna avlser varandra n i dag och fast jag intalar mig sjlv att jag verkligen, verkligen inte vill bli berusad p det sttet lngre och stta mig i situationer som gr att jag knner ngest dagen efter s fortstter jag att gra det, vecka efter vecka.

Dessutom r jag kraftigt verviktig och lider av hgt blodtryck. Mitt ex hrde av sig fr ngra mnader sen och frgade hur jag mdde. Ja, hur fan mr man.

lskar alkoholens tidiga effekter. Knslan efter ett glas vin eller tv. l, vin och en rkig whisky r liksom en del av mig och min identitet. Jag r en vinsamlare och lite av en lknnare. Har hllit i lprovningar under ett antal r. Men problemet r att jag i 8 fall av 10 inte kan sluta efter de dr tv inledande glasen. Jag faller verbord nstan jmt. Nu r jag i en situation dr jag knner att jag liksom lngsamt frruttnar inifrn fr varje helg som passerar blir mitt liv allt sorgligare. Snart r glaset min enda vn. Och nr som helst kan jag gra det dr misstaget som aldrig gr att reparera. Funderar p att g p ett mte, men r heller inget fan av att lgga ut mina bekymmer ppet i hnderna p andra (mer n anonymt p Flashback, hehe). Vad sger andra som kanske har en liknande bakgrund som mig?

Hur har det gtt fr dig? Knner igen mig rtt mycket i det du skriver. Jag ruttnar ocks inifrn. Senaste ret har jag brjat frfalla. Supit mig dyngrak ensam hemma 2-3 dagar i veckan. Lngtat efter urskter att bara ta ett glas. Men ett glas slutat ofta med 2-3 flaskor och minnesluckor. Nu r det slut med det. Jag ska lyckas!
Citera
2023-01-06, 19:31
Medlem
Holgersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Hej, hur har det gtt fr dig?
Om du kan skta det snyggt s kan cannabis vara en betydligt bttre vn n glaset.
ven om du vljer att berusa dig 24/7 s kommer det att vara rena hlsokuren jmfrt med alkoholen. S lnge du hller dig till det, och som sagt skter det snyggt. (Vilket r en baggis jmfrt med alkohol.) Du verkar uppstyrd i vrigt s du klarar det galant om du ger dig fan p det!

Hade sjlv garanterat inte kunnat klippa med alkoholen annars. Nu snart tre r alkoholfri och det knns som att lkningen pgr n idag, bde sjlsligt och fysiskt. Kanske mitt livs bsta beslut.

Cannabis r inte min grej, dessvrre. Har haft perioder d jag rkt en del med vnner som r regelbundna anvndare. I slutet av dagen blir jag mest ngslig och orolig av det, ven om det har sina stunder.

Citat:
Ursprungligen postat av PardonMyFrench
Hur har det gtt fr dig? Knner igen mig rtt mycket i det du skriver. Jag ruttnar ocks inifrn. Senaste ret har jag brjat frfalla. Supit mig dyngrak ensam hemma 2-3 dagar i veckan. Lngtat efter urskter att bara ta ett glas. Men ett glas slutat ofta med 2-3 flaskor och minnesluckor. Nu r det slut med det. Jag ska lyckas!

Sjlvklart kan och ska du lyckas. Du verkar ha helt rtt instllning.

Jag drack ett par gnger i december. Stillsamma kvllar med familj och vnner, ngra glas och inget mer. Helt okontroversiellt m a o. Men trots det har jag bestmt mig fr total avhllsamhet nu p obestmd tid, som jag var inne p tidigare. Tror jag mste omdefiniera hela mitt frhllande till alkohol. Kanske kommer jag aldrig dricka igen, kanske brjar jag igen. Det viktigaste r att jag tminstone ger mig sjlv en "chans" vara helt nykter en lngre period och jag knner mig helt tillfreds med att vara det, s till den grad att jag t o m sagt till kollegor att jag numera inte dricker alkohol. Var p en after work igr dr jag drack alkoholfritt t. ex. Jag ska inte ha ngra medaljer fr det, men det knns bra inombords att ta steget s tydligt utt. Har knappt ftt en frga om det, vet inte om jag har haft tur men folk har varit vldigt chill med det. Det enda jag sagt r att jag inte knner ngon lust att dricka lngre, jag tror inte mina problem varit jtteknda sedan tidigare iofs.

Jag har heller inte gtt p ngra mten eller s, knner inte behovet. Har brjat gymma lite smtt och tycker det knns bra ven om det var fruktansvrt den frsta veckan. Mr bttre n vad jag gjorde nr jag skrev mitt inlgg hr sist. Och jag skulle ljuga om jag sa att det inte r en hrlig knsla av mallighet som kommer ver en nr man sitter och smuttar p en club soda medan man ser kollega efter kollega dynga ner sig med irish coffee och flera flaskor vin. Det r en nrmast osund knsla av skadegldje att tnka p hur de mdde imorse som jag nd tillter mig sjlv att knna.
Citera
2023-01-06, 23:14
Medlem
Alkohol e najs, vill man dricka borde man dricka. Man ska bara gra allt med mtta, finns ingen anledning att verdriva.
Citera
2023-01-07, 04:38
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Knner bara att stmningen blir smre om man sger att man inte dricker.
Ska kanske vara chauffr istllet varje gng.

Jag trttnade p de veckovisa kaosfyllorna fr drygt 10 r sedan. Drack konstant tills det var dags att ragla hem frn krogen. Hade mnga kompisar som jag hngde med i huvudsak p ett stlle p helgerna. Jag brjade ta bilen till krogen och hll mig nykter. Ibland skjutsade jag hem folk jag gillade. Dagen efter var jag inte bakfull och kunde utforska nromrdet med en liten motorburen sndagstur. Funkade bra fr mig.

S frbannat sknt att slippa bakfylla och gra nt vettigt istllet. Numera r det kanske en brakfylla per r. Ngra l ibland. Just nu r jag inne p l nr 2, men ska nog lgga mig snart s jag kan vandra imorrn. Funderar p om det finns en pong att helt skippa alkoholen trots att jag inte dricker s mycket alls.
Citera
2023-01-27, 14:15
Medlem
Hade alkohol lanserats idag hade det nog inte ftt lanseras. Ett nervgift, en vldigt destruktiv drog.
Citera
2024-09-21, 15:37
Medlem
Har inte druckit alkohol p ver en mnad och inte snusat p 2 mnader pga mer disciplin med trningen och har satt mina ml. Hade fr 1 mnad sedan en avskedsfest med en kollega och jag blev s jvla tankad att jag var fjllsjuk i en hel vecka och kunde inte trna.

Dricker nu dick alkoholfri l d jag sen liten alltid lskat smaken av humle och malt. Mina favoriter r carlsberg, mariestad och peroni, de r fantastiskt goda l.

Har nu ftt en total avsmak frn alkohol, blir illa till mods nr jag tnker p det. Kommer bara kra alkoholfri l framver! En snaps till sill jul och midsommar kommer dock att fortg tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in