Jag slutade dricka för ungefär 3,5 år sedan. Innan festade jag. Började dricka alkohol när jag var 12, och från 15 så var det folkölsfyllor varje vecka och från 18-30 krogen varje vecka. Efter 30 blev det lugnare, öl hemma och krogen några gånger i månaden.
Alltid jobbat inom restaurang också, en miljö där alkoholromantiken är stark.
Jag drack hårt dom åren, ute 2-3 gånger i veckan. Hamnade i problem, ofta slagsmål, ibland fyllecell och borttappade nycklar, mobiler, cyklar, brutna revben och cykelolyckor...
Ibland mindes jag knappt någonting, kollade kontoutdrag för att se var jag varit och meddelanden och telefonsamtal för att se vad jag gjort.. såg sliten ut och vägde för mycket.
Men, i sena 30-årsåldern slutade jag dricka, inte för att jag hade problem längre men mina vänner hade skaffat familj och flyttat till förorternas villor och tog jag några öl själv till maten hemmavid en fredag blev jag bara trött.
Så, det dog helt enkelt ut.
Jag började även träna och försöka förbättra min hälsa.
Det har gått bra och går bra.
Tyckte det var lite jobbigt på fester och kan tycka det fortfarande, då är det människorna som är jobbiga. Folk blir ju idioter när dom dricker, vilket man märker tydligt när man är nykter.
Blivit lite förvånad att vissa inte respekterar att jag inte dricker, senast för ett par veckor sedan så hade vi jobbfest. En kvinna som är helt normal, förnuftig och reko på alla vis tjatade flera tillfällen att jag bara skulle dricka lite, det var ju så lång tid kvar till jag skulle köra..
Jag stod emot, och vem tror ni körde hem henne där på natten..

Brukar i alla fall dricka alkoholfri öl på fest eftersom det ger en liten placeboeffekt att jag faktiskt blir berusad på nåt skönt sätt och känns lite skojigare på fest än bara pepsi max.
Har på dom här åren druckit mellanöl vid ett par tillfällen när jag varit på dejt för att
slipa ner kanterna lite och det har fungerat fint.