2008-08-18, 18:25
Moderator
^Eazs avatar
Hejsan

Då det finns sluta röka/snusa/diverse droger trådar i olika underforum så tänkte jag skapa en tråd om att sluta dricka alkohol.

Jag sökte men hittade ingen tråd.
Finns det några andra här på forumet som slutat med alkohol av olika anledningar?

Personligen kan jag faktiskt säga att jag lagt all alkohol på hyllan tills vidare.

Och Boende på den gröna ön Irland så är det inte det lättaste med all god Stout

Men känner att det blivit lite mycket det sista året, iaf 5-6 ggr i veckan med någon form av alkohol, kanske 5-6 öl på vardagar osv, lite mer på helger(12-16 pints över dagen) när man sitter och glor på fotboll från 12 snåret på dagen.

Dock eftersom det inte har festats, så har man inte tänkt på den extrema konsumtion det faktiskt varit.

Så, sen förra lördagen har jag inte rört en droppe alkohol, och ska hålla mig borta ifrån det ett tag.

Det ihop med att jag kommit igång med träningen igen efter en längre tids skada (och motivationsbrist) så kände jag att det gick åt helvete med att försöka träna de dagar man fått i sig 6 öl dagen innan.. Vilket som jag skrev ovan hände ganska ofta.

Så, 9 dagar helt alkoholfri. Det är nog det längsta sen jag flyttade till Irland November 2003. Som sagt, inte den lättaste ön att vara alkoholfri på med tanke på pubkulturen.

Andra erfarenheter?

Edit:
Såg denna tråd ang. baksidor av drickande: Den största anledningen till att inte drickahttps://www.flashback.org/showthread.php?t=219318

Dock så vill jag inte diskurera nackdelarna som sådana, utan vad som fick andra att lägga alkoholen på hyllan?

Vad ni dricker när ni går ut med vänner som dricker osv.
Senast redigerad av ^Eaz 2008-08-18 kl. 18:29.
Citera
2008-08-18, 18:29
Medlem
Jag har tänk dra ner på de i 2 års tid... Har haft en vit helg sen dess och då hade jag halsfluss.
Några tips?
Citera
2008-08-18, 18:41
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Jag har tänk dra ner på de i 2 års tid... Har haft en vit helg sen dess och då hade jag halsfluss.
Några tips?
Ja, det är första veckan som är tung, innan alkoholsuget hunnit lägga sig. Sen så är det lugnt.

( ska vara vit på obestämd tid p g a för mycket vardags- +helgölande).
Citera
2008-08-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Ja, det är första veckan som är tung, innan alkoholsuget hunnit lägga sig. Sen så är det lugnt.

( ska vara vit på obestämd tid p g a för mycket vardags- +helgölande).

Problemet ligger i att alla mina polare super minst 2dgr/vecka.

Att sluta dricka blir som att bryta med dom. För att gå på fest utan att dricka, ja de funkar fan inte.
Citera
2008-08-18, 20:37
Bannlyst
Jag har dragit ner på ölandet, eller rättare sagt håller på. Min anledning är min övervikt som jag vill få bukt med. En av anledningarna är att jag mår skitbra trots mina 112kg men risken är överhängande att jag stryker dit på nån icke-reversibel sjukdom såsom Diabetes och det skulle jag aldrig förlåta mig själv för.

Så ölandet med polarna är nerdraget till var tredje var fjärde helg ungefär, en dag då. Ett par pils hemma en fredagskväll tillåter jag mig dock. Likaså har jag lagt om dieten helt och är på väg ner nu, tror att jag krupit under 100 sträcket men är inte säker, har ingen våg för tillfället. Det känns i alla fall så.
Och japp, jag är säker på att ölen är boven i mitt drama. Vid ett tidigare tillfälle drog jag ner till var tredje helg under 3 månaders tid, jag käkade som vanligt, och då gick jag ner från 105 till 83. SÅ visst fan är det pilsen som är boven. Och istället för att festa järnet och ligga och vara bakis dan efter så jobbar jag istället..

Så, min anledning är att tänka om innan nått händer jag inte kan få ogjort, sjukdom eller annan dumhet.

Fast den fredagen som är min, då blir det allt på en gång, feta grillade revben, cheezballs, rubbet...
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2008-08-18 kl. 20:41.
Citera
2008-08-18, 20:52
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Problemet ligger i att alla mina polare super minst 2dgr/vecka.

Att sluta dricka blir som att bryta med dom. För att gå på fest utan att dricka, ja de funkar fan inte.
Tja, då får du nog dra ner på umgänget med dem.
Att vara på fest där alla är fulla och man själv nykter är precis som du säger helt värdelöst.
Citera
2008-08-18, 20:53
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Jag har dragit ner på ölandet, eller rättare sagt håller på. Min anledning är min övervikt som jag vill få bukt med. En av anledningarna är att jag mår skitbra trots mina 112kg men risken är överhängande att jag stryker dit på nån icke-reversibel sjukdom såsom Diabetes och det skulle jag aldrig förlåta mig själv för.

Så ölandet med polarna är nerdraget till var tredje var fjärde helg ungefär, en dag då. Ett par pils hemma en fredagskväll tillåter jag mig dock. Likaså har jag lagt om dieten helt och är på väg ner nu, tror att jag krupit under 100 sträcket men är inte säker, har ingen våg för tillfället. Det känns i alla fall så.
Och japp, jag är säker på att ölen är boven i mitt drama. Vid ett tidigare tillfälle drog jag ner till var tredje helg under 3 månaders tid, jag käkade som vanligt, och då gick jag ner från 105 till 83. SÅ visst fan är det pilsen som är boven. Och istället för att festa järnet och ligga och vara bakis dan efter så jobbar jag istället..

Så, min anledning är att tänka om innan nått händer jag inte kan få ogjort, sjukdom eller annan dumhet.

Fast den fredagen som är min, då blir det allt på en gång, feta grillade revben, cheezballs, rubbet...
Gött.
Festar du till det varje fredag med några bärs och onyttig mat?
Citera
2008-08-18, 21:00
Medlem
"Slutade" dricka för ca ett halvår sedan. Det har väl hänt att jag någon gång då och då varit på fest och krökat lite, men det är inte så att jag sitter hemma och ölar vid TVn eller att jag kör ölkvällar längre.

Anledningen är obefintlig. Jag är egentligen likgiltig till huruvida jag skall dricka eller inte. Det bara kom en dag då jag helt osökt slogs av att "nä, jag är inte så sugen på öl idag." Sedan dess har det bara blivit mindre och mindre.

Det är lite lustigt att samma sak har hänt med andra saker också. Bl. a. läsk liksom godis... Men inte fan mår jag bättre för det!
Citera
2008-08-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hejsan

Då det finns sluta röka/snusa/diverse droger trådar i olika underforum så tänkte jag skapa en tråd om att sluta dricka alkohol.

Jag sökte men hittade ingen tråd.
Finns det några andra här på forumet som slutat med alkohol av olika anledningar?

Personligen kan jag faktiskt säga att jag lagt all alkohol på hyllan tills vidare.

Och Boende på den gröna ön Irland så är det inte det lättaste med all god Stout

Men känner att det blivit lite mycket det sista året, iaf 5-6 ggr i veckan med någon form av alkohol, kanske 5-6 öl på vardagar osv, lite mer på helger(12-16 pints över dagen) när man sitter och glor på fotboll från 12 snåret på dagen.

Dock eftersom det inte har festats, så har man inte tänkt på den extrema konsumtion det faktiskt varit.

Så, sen förra lördagen har jag inte rört en droppe alkohol, och ska hålla mig borta ifrån det ett tag.

Det ihop med att jag kommit igång med träningen igen efter en längre tids skada (och motivationsbrist) så kände jag att det gick åt helvete med att försöka träna de dagar man fått i sig 6 öl dagen innan.. Vilket som jag skrev ovan hände ganska ofta.

Så, 9 dagar helt alkoholfri. Det är nog det längsta sen jag flyttade till Irland November 2003. Som sagt, inte den lättaste ön att vara alkoholfri på med tanke på pubkulturen.

Andra erfarenheter?

Edit:
Såg denna tråd ang. baksidor av drickande: Den största anledningen till att inte drickahttps://www.flashback.org/showthread.php?t=219318

Dock så vill jag inte diskurera nackdelarna som sådana, utan vad som fick andra att lägga alkoholen på hyllan?

Vad ni dricker när ni går ut med vänner som dricker osv.
Är du finare än oss alkisar för att du inte dricker? Ta en sup o va som en människa istället!
Citera
2008-08-18, 23:08
Medlem
knoxahs avatar
Jag har inte råd att supa längre, räknas jag då? Stal lite sprit när jag var hemma hos farsan men hann inte bli full innan jag var tvungen att dra, så jag antar att jag hör hemma här...
Citera
2008-08-19, 11:49
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyWolf
Är du finare än oss alkisar för att du inte dricker? Ta en sup o va som en människa istället!

Haha, nej jag anser mig inte vara finare än någon.

Men jag hade kommit till en punkt då alkoholen inte bara var en trevlig sällskapsdryck, utan då man satt och spelade dator och tryckte ner 6-8 starköl på vardagar, och då man utan att det var någon speciell anledning lätt drack 14-16 öl över en lördag.

Så, förra helgen tog jag mig en rejäl fylla (månatlig middag i goda vänners sällskap där stora mängder aquavit, vin och öl slank ner i allas strupar) och bestämde mig för att hålla mig ifrån alkoholen på obestämd tid.

Jag insåg kort sagt att det inte var hälsosamt, varken fysiskt eller psykiskt att fortsätta på det sättet jag höll på.

Detta började förra året någon gång, då jag hade lite privataproblem, och började dricka mer och mer, var en trevlig bedövning så att säga.
Eller egentligen började det innan det, men det var först förra året som det gick upp på den nivå som denna.

Men som jag skrev i min första post, så eftersom jag inte drack mig redlös och heller inte "festade" så tänkte jag inte så mycket på att det var stora mängder jag drack.

Kom mer eller mindre bakfull till jobbet de flesta dagar i veckan, magen var skit, den allmänna hälsan började fallera osv osv.

Så, utan att se ner på folk som dricker eller nyttjar andra droger för den delen, så bestämde jag mig helt enkelt att detta får vara nog.

Jag ser mig själv gärna avnjuta en pint i solen nästa sommar, men först måste jag få ordning på mitt liv och mina prioriteringar.
Senast redigerad av ^Eaz 2008-08-19 kl. 12:01.
Citera
2008-08-19, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Gött.
Festar du till det varje fredag med några bärs och onyttig mat?

Nej, typ var tredje och sen så en "vanlig" fredag kan jag köpa några finöl och glo på en film bara och äta nått vettigt.

Funkar för mig, kommer inte gå fort men jag kommer inte tröttna heller, kul att man kan böja sig framåt nu och dra på sig strumpor med båda händerna.. haha. Börjar på gym igen om cirka 3 månader, då bör jag ha lyckats komma ner till 90 och träning får fixa sista biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in