2008-08-15, 20:59
FRÅGOR – FUNDERINGAR1. Jag är intresserad av att läsa mer Ekonomi och uppskattar all tips ni har på böcker inom ämnet. Har läst en bok vid namn ”Nationalekonomi för noviser!” och fann den ganska bra och intressant men vill gärna läsa någon mer ingående…
2. Kan någon förklara hur Låg- och hög- konjunktur fungerar på ett simpelt sätt? Har läst något om att det har att göra med att staten inflaterar valutan för att hålla nere ränta och därmed felplaceras en massa pengar, stämmer detta eller är jag helt ute och reser?
3. Hur bör man bekosta staten? Någon slags form av skatt eller helt frivilligt?
4. Hur bör man göra med till exempel läkare som opererar utan licensen och patienten kommer till skada, är det patienten fel för att han litade på den odugliga läkarens del eller tvärtom? Om läkaren ifråga ljög gör patienten och sa att han var legitim, förändrar det något?
5. Demokrati eller inte? Vad behöver man rösta om i en Liberalstat?
6. Tvångsvård, hur ska man göra med det? Låt oss säga att person X mår psykiskt dåligt. Hans omgivning tror att han kan skada någon (sig själv eller annan) och han vägrar låta sig vårdas. Hur bör staten agera?
7. När blir barn ”myndiga”? Med myndiga menar jag när kan barn tänka för sig själva och ta ansvar för sina egna handlingar, vem gör det innan? Vem hindrar dom?
8. KNARK!Bör droger vara helt legalt och man låter säljare/köpare avgöra åldersgränser och liknande eller bör staten göra det?
9. KNARK! (igen) Vem är skyldig om någon dör? Om säljaren ljög om innehållet alternativt säljaren också blivit lurad kring innehållet?
10. Bör Militärtjänstgöring gälla för alla eller ska den vara frivillig?
MINA SVAR PÅ NÅGRA AV FRÅGORNA:3. Helst skulle jag se att det var frivilligt, men jag läste en ide om att man har en låg ”hyra” på land och det tycker jag låter som en okej lösning. Fångar kan kanske också utföra enklare arbeta och därmed bringar in lite pengar…
4. Svår fråga detta… Skulle säga att om patienten vet om det är det hans fel annars inte… men det kan vara svårt att bevisa i en rättsal… :S
5. Demokrati som i en anonym och civil jury kan jag köpa, men knappast omröstningar om vilka som ska bestämma över resten… Puke!
6. Skulle säga att staten har rätt att tvångsvårda personen om han bevisligen kan vara en fara för andra, oklart vem som ska betala dock? I exemplet skulle det väl vara person X först och främst, men om han inte har tillräckligt med pengar?
7. Fjorton - femton kanske? Kan behövas avgöra i enskilda fall med… kanske ett test?
8. LEGALIZE IT!... … nej men seriöst så skulle jag säga helt lagligt. Det är upp till säljare/köpare.
9. Brukaren i första hand. Det där med lögner tycker jag är svårt…
10. Frivillig och militären får hålla marknadsmässiga priser… Och inget jävla Uncel Sam beteende… hehe…
Senast redigerad av Khepera 2008-08-15 kl. 21:29.
Senast redigerad av Khepera 2008-08-15 kl. 21:29.