2008-06-03, 20:56
Bannlyst
I det framtida liberala samhället som baseras på rättigheter tänker jag öppna en barnbordell. Här skall var man kunna köpa sex från barn i åldrarna 1-12 år. Det är givetvis min rättighet att bedriva en sådan affärsverksamhet, men instinktivt brukar många människor vara emot sådana ideer. Anser ni att man bör göra inskränkningar i rättigheterna och hindra/reglera min verksamhet eller skall den få samma frihet som alla andra?
Senast redigerad av ubersanta 2009-02-16 kl. 09:27.
2008-06-03, 21:09
Medlem
Kheperas avatar
Kan ju fungera i ett utilitaristiskt samhälle. Ett barns olycka kan säkert anses uppvägas av tio pedofilers lycka. (Även om lycka inte fungerar på det sättet.) Dock är det lite konstigt att vilja upprätta en tocken där barnbordell i det samhälle som omedelbart skulle bomma igen det: samhället där individers (inbegripet barns) rättigheter respekteras.

Nu vet jag visserligen att du mest är intresserad av att göra dig lustig över folk som inte förespråkar människooffer, men ett svar skall jag väl kunna förmå åtminstone. (Lär dock bli det enda riktat mot TS.)
2008-06-03, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Kan ju fungera i ett utilitaristiskt samhälle. Ett barns olycka kan säkert anses uppvägas av tio pedofilers lycka. (Även om lycka inte fungerar på det sättet.) Dock är det lite konstigt att vilja upprätta en tocken där barnbordell i det samhälle som omedelbart skulle bomma igen det: samhället där individers (inbegripet barns) rättigheter respekteras.

Nu vet jag visserligen att du mest är intresserad av att göra dig lustig över folk som inte förespråkar människooffer, men ett svar skall jag väl kunna förmå åtminstone. (Lär dock bli det enda riktat mot TS.)

Barn har rätt att arbeta där, precis som vem som helst har rätt att bedriva sådan verksamhet. Rätt till liv, frihet och ägande om du minns principerna.
2008-06-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Barn har rätt att arbeta där, precis som vem som helst har rätt att bedriva sådan verksamhet. Rätt till liv, frihet och ägande om du minns principerna.

Om vi bortser från att inga föräldrar skulle låta sina barn jobba på en bordell, så vem skulle handla med någon som driver en barnbordell? Ingen skulle vilja befatta sig med det, och den som drev verksamheten skulle bli totalt utstött ur samhället.
2008-06-03, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av projO
Om vi bortser från att inga föräldrar skulle låta sina barn jobba på en bordell, så vem skulle handla med någon som driver en barnbordell? Ingen skulle vilja befatta sig med det, och den som drev verksamheten skulle bli totalt utstött ur samhället.

Historien talar för motsatsen, det blir kanske inget folk skulle stoltsera med men det lär knappast bli brist på kunder. Sedan brukar det alltid finnas gott om barn som har hamnat utanför samhället av olika skäl, samt även barn där föräldrarna själva gärna tjänar en slant på det hela. Finns många exempel på sådant.
2008-06-03, 22:11
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Tja, vi har ju den barnbordell som kallas för "katolicismen", och de katolska prästerna är ju inte alltför utstötta ändå Detta sagt med glimten i ögat.
2008-06-03, 22:12
Medlem
Kheperas avatar
Badbordeller är dock säkert mycket trevliga, och var omåttligt (im)populära under medeltiden.
2008-06-03, 22:20
Medlem
Citat:
Historien talar för motsatsen, det blir kanske inget folk skulle stoltsera med men det lär knappast bli brist på kunder. Sedan brukar det alltid finnas gott om barn som har hamnat utanför samhället av olika skäl, samt även barn där föräldrarna själva gärna tjänar en slant på det hela. Finns många exempel på sådant.

Då har staten ett ansvar att garantera barnens rättigheter. Det lär knappast vara brist på organisationer som uppmärksammar och gör sitt bästa för att hjälpa barn som har det illa ställt, precis som idag.

Det finns ju tusentals hemlösa personer under 18 i Sverige idag(, och givetvis ännu fler över 18) så värre skulle det knappast bli.
2008-06-03, 22:21
Bannlyst
Citat:
Då har staten ett ansvar att garantera barnens rättigheter. Det lär knappast vara brist på organisationer som uppmärksammar och gör sitt bästa för att hjälpa barn som har det illa ställt, precis som idag.

Det finns ju tusentals hemlösa personer under 18 i Sverige idag(, och givetvis ännu fler över 18) så värre skulle det knappast bli.

Barnbordeller skall med andra ord inte regleras av staten.
2008-06-03, 22:30
Medlem
Citat:
Barnbordeller skall med andra ord inte regleras av staten.

Nej, jag skulle tro att man tillämpar en skademinimerande princip, det brukar vara det som är bäst när man vill komma tillrätta med problem av den naturen.

Men för små barn som inte kan sägas uttrycka sin egen vilja skulle staten gå in och sannolikt skulle en domstol få omplasera barnen hos en fosterfamilj. Jag kan tänka mig att om en organisation som har intresse för barns bästa snor ungen och kan bevisa för en domstol att föräldrarna är gravt olämpliga som föräldrar därför att dom kränker barnets rättigheter, så skulle domstolen döma till deras fördel och omplacera barnet.

För äldre barn skulle man göra som med vilken prostitution som helst, organisationer skulle erbjuda alternativ - dvs skadereduktion.

Jag kan förstå om det är svårt att greppa men den svenska modellen för att lösa problem med droger och prostitution saknar helt verklighetsförankring, det må vara politiskt korrekt med totalförbud men i verkligheten så gör det allting värre för alla inblandade. Avkriminalisering och sociala insatser har alltid varit det mest effektiva för att komma tillrätta med problem av den här naturen.

Det demonstrerar en nyligen utkommen studie från Nya Zealand om hur utvecklingen sett ut sedan de avkriminaliserade prostitution 2003. Enbart positiva resultat på alla fronter, att jämföra med Svensk sexköpslagstiftning där insynen minskat år för år och ingenting tyder på att något blivit bättre, av socialstyrelsens årliga rapporter att döma. (inte för att svenska statsfeminister bryr sig)
2008-06-03, 23:07
Bannlyst
Citat:
Nej, jag skulle tro att man tillämpar en skademinimerande princip, det brukar vara det som är bäst när man vill komma tillrätta med problem av den naturen.

Men för små barn som inte kan sägas uttrycka sin egen vilja skulle staten gå in och sannolikt skulle en domstol få omplacera barnen hos en fosterfamilj. Jag kan tänka mig att om en organisation som har intresse för barns bästa snor ungen och kan bevisa för en domstol att föräldrarna är gravt olämpliga som föräldrar därför att dom kränker barnets rättigheter, så skulle domstolen döma till deras fördel och omplacera barnet.

För äldre barn skulle man göra som med vilken prostitution som helst, organisationer skulle erbjuda alternativ - dvs skadereduktion.

Jag kan förstå om det är svårt att greppa men den svenska modellen för att lösa problem med droger och prostitution saknar helt verklighetsförankring, det må vara politiskt korrekt med totalförbud men i verkligheten så gör det allting värre för alla inblandade. Avkriminalisering och sociala insatser har alltid varit det mest effektiva för att komma tillrätta med problem av den här naturen.

Det demonstrerar en nyligen utkommen studie från Nya Zealand om hur utvecklingen sett ut sedan de avkriminaliserade prostitution 2003. Enbart positiva resultat på alla fronter, att jämföra med Svensk sexköpslagstiftning där insynen minskat år för år och ingenting tyder på att något blivit bättre, av socialstyrelsens årliga rapporter att döma. (inte för att svenska statsfeminister bryr sig)

Men hur vet man att man inte kränker barnets rättigheter om man placerar det hos en fosterfamilj? Om barnet är inkapabelt till att uttrycka sin vilja så borde det gälla både huruvida den vill vara på bordellen eller hos fosterfamiljen.

Rent pragmatiskt håller jag med dig i stort, den Svenska modellen är en katastrof och jag tror att ditt förslag skulle ge bra resultat. Men ur ren rättighetssynvinkel är det intressant att se hur man tacklar dessa problem på ett konsekvent sätt.

Med andra ord, äldre barn är det lagligt att ha på bordellen så länge de vill det själva. Yngre barn verkar mer osäkert.
2008-06-03, 23:18
Medlem
Citat:
Men hur vet man att man inte kränker barnets rättigheter om man placerar det hos en fosterfamilj? Om barnet är inkapabelt till att uttrycka sin vilja så borde det gälla både huruvida den vill vara på bordellen eller hos fosterfamiljen.

Rent pragmatiskt håller jag med dig i stort, den Svenska modellen är en katastrof och jag tror att ditt förslag skulle ge bra resultat. Men ur ren rättighetssynvinkel är det intressant att se hur man tacklar dessa problem på ett konsekvent sätt.

Med andra ord, äldre barn är det lagligt att ha på bordellen så länge de vill det själva. Yngre barn verkar mer osäkert.

Är det något barn inte brukar ha problem med så är det att uttrycka när dom inte är nöjda med något.

Men det finns fler sätt att tackla det. Som sagt, ett företag som driver detta är ju beroende av sina saker, och det finns inget som hindrar andra aktörer på en fri marknad från att totalt diskriminera dem på alla plan, folk från att demonstrera mot verksamheten osv..

Sen är den här typen av verksamhet i regel ett tecken på fattigdom och på en fri marknad kommer rikedomen att mångfaldigas enormt, varför även de som har det allra sämst sannolikt kommer ha det så bra att det inte finns särskilt goda incitament att tvinga sina barn att prostitutera sig.

Sen kommer det alltid finnas utrymme i alla samhällen för ovanliga undantag som inget samhälle skulle vara stolta över.. det finns i sverige, tyskland såväl som thailand. En allmänt ökad standard och välfärd skulle eleminera de flesta sådana här saker och den främsta faktorn bakom ökad välfärd är en fri marknad. Sveriges välfärd kom som ett resultat av en mer öppen marknad innan vi införde progressiva skatter och annan skit efter 70talet (enligt en författare som var med och pratade om sin bok på Svt24, men jag har glömt hans namn så jag kan inte citera honom ur minnet...)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in