Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Ditt tillägg: Jag kan inte svara då jag inte har fup från Esa R. Men som helsepersonell anser jag at livreddande arbete skal komma först!!! I Arbogasaken har de livräddare som kom til brottsplatsen redogjort mycket godt med ord och teckning. Jag anser det som största kränkning av alla, at visa bilder av offer i en hjälplös situasjon, brott eller olycka!!!. Det mest intima, skjöra, nakna ogonblick i livet tilhör inte dej eller meg. De är privata.....(prinsessa Diana er et eksempel på hur långt nogon kan gå)
Jag håller helt och hållet med dig, om vi talar om att dylika bilder inte bör vara till allmänhetens beskådan (i media eller på nätet). Däremot kan det vara
viktigt att de tas, för utredningsarbetets skull. I Arboga verkar inte detta ha skett.
Allmänt sett kan brottsplatsfoton på offren vara betydelsefulla även vid förhör av misstänkta (trots att det blev tvärfel i fallet Tommie Karim då han senare visade sig vara oskyldig, och hade blivit lika fel om de visats för NJ med uppmaningar om att erkänna Arbogadådet). I fall där gm har förträngt grova brott kan bilder påminna denne, och erkännande komma. Det finns många exempel på det. Mördaren från Gällivare vägrade titta på foton av Carolin Stenwalls kropp, troligtvis medveten om att det kunde väcka minnen och bli svårare att neka/förtränga vad som verkligen hade hänt.