2008-11-19, 20:14
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Skulle tro att de hade den saken klar för sig, ja.
Tror snarare det satte hämsko på dem, folk i allmänhet är hemskt rädda för att peka ut FEL gm så de låter bli, även om de är mer säkra än de säjer!
Kan du svara på min fråga om det var något särskilt av dessa vittnen du tänkte på i samband m mened?
nackepa undrade samma sak.

Beaver kanske inte specifikt tänkte på något enskilt vittne. Jag vet inte.
Ganska många vittnen. Ett 50-tal?

Smålandstintin eller någon annan som vet kanske kan reda ut vad det är för straff om man begår mened i rätten?

Vi vet ju ännu inte vad som komma skall i HR.
2008-11-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja det är ju så att det inte går att knyta henne till brottsplatsen med bevis.
Ingen annan heller går att knyta till platsen, vilket betyder enligt ditt resonemang att brotten har ej begåtts....
Du närmar dig Tage Danielsson klass när det kommer till sannorlikhetsresonemang.
2008-11-19, 21:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ingen annan heller går att knyta till platsen, vilket betyder enligt ditt resonemang att brotten har ej begåtts....
Du närmar dig Tage Danielsson klass när det kommer till sannorlikhetsresonemang.

Vad pratar du om? Det är klart att brott har begåtts! Det går bara inte än att knyta en gm till brottet/brottsplatsen!
2008-11-19, 21:04
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami

Men käre catami...T går ju att knyta till brottsplatsen, det kan du väl inte ha missat? Även om det nu är så att anledningen till att hans dna fanns där inte är ett dugg konstigt (han bodde där!!) så ser en del det som det mest misstänkta i hela den här historien, glöm inte det!
2008-11-19, 22:09
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Beaver kanske inte specifikt tänkte på något enskilt vittne. Jag vet inte.
Ganska många vittnen. Ett 50-tal?

Smålandstintin eller någon annan som vet kanske kan reda ut vad det är för straff om man begår mened i rätten?

Vi vet ju ännu inte vad som komma skall i HR.

Varför säger du att "vi vet ju ännu inte vad som komma skall i HR"? Du har ju hela tiden sagt att HovR ska underkänna indiciekedjan för att det inte finns "riktiga bevis". Har du ändrat dig nu?
2008-11-19, 22:13
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Otäck tanke!

Vi får verkligen hoppas att HR inte sänker ribban utan frikänner om inte nya bevis kommer fram som binder CS till brottet. För rättsäkerhetens skull.

Då är sannerligen rättssäkerheten i fara. Menar du, på allvar, att du är villig att låta en dubbelmördare gå fri trots att "allt" pekar mot att CS verkligen är skyldig?!!

Nackepa, du skrämmer mig!
2008-11-19, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vad pratar du om? Det är klart att brott har begåtts! Det går bara inte än att knyta en gm till brottet/brottsplatsen!

Läste just härom dagen om sådana svar, tyvärr har jag ingen länk men det hela går ut på att absolut inte besvara själva frågan utan leda undan uppmärksamheten på annat. Gärna med lite personangrepp och förlöjligande...
Tyvärr leder inte detta beteende till att det blir inbjudande att föra samtal med sådana individer. Vilket inte heller är deras syfte... Intressant artikel.
2008-11-19, 23:46
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Läste just härom dagen om sådana svar, tyvärr har jag ingen länk men det hela går ut på att absolut inte besvara själva frågan utan leda undan uppmärksamheten på annat. Gärna med lite personangrepp och förlöjligande...
Tyvärr leder inte detta beteende till att det blir inbjudande att föra samtal med sådana individer. Vilket inte heller är deras syfte... Intressant artikel.

Händer tyvärr hela tiden. Dock ganska lätt att genomskåda. Det märks tydligt när det blir känsligt för vissa. Då börjar tramset, personangreppen och den stenåldersmässiga härskartekniken som går ut på att försöka förlöjliga den man debatterar med. Tråkigt att man inte kan diskutera normalt även om man har olika åsikter. Undrar hur det blir om CS frias i HR?

Jag undrar fortfarande vad straffet för mened är? Någon i tråden som vet?
2008-11-19, 23:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Jag undrar fortfarande vad straffet för mened är? Någon i tråden som vet?

Citat:
Brottsbalken 15 kap Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga

1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas nnan. Lag (1975:1292).

Parter i målet vittnar alltså inte under ed.
2008-11-20, 00:44
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Då är sannerligen rättssäkerheten i fara. Menar du, på allvar, att du är villig att låta en dubbelmördare gå fri trots att "allt" pekar mot att CS verkligen är skyldig?!!

Nackepa, du skrämmer mig!

Skrämandes, ja....at nogon kan tenka så här. Han vil helst ha et DNA-bevis?

Tja...Jag fantaserar så här: Jag vet vem Nackepa er. Han skal resa ensam til sin koia en helg. Jag vil utføra et mord och behöver plantera dna på brottsplatsen. Jag oppsökar vårans ivriga och "rettvisa" Näckepa och säkrar mig flera hår med røter just from honom. Detta planterar jag på brottsplatsen.......Jag kommar mig undan. Har bränt min heldeckande turdress, skoskydd, handsker......Det finns inga tekniska bevisar kvar mot mig!!. Ingen har sätt nogon komma eller gå från brottsplatsen. Men va med N? Ingen kan vertifisera at han var på sin koia.....och flerta kan bevitna han har talat negativt om den mördade....va tur for mig Så man letar och innhentar hårstrå från män..... och där var det match!! Hurra för rättssekerhen i denna type verden..

Men vi måste la vår ivriga venn, N ha tur. I en annan verden: Jag som inte sejer så mycket om mig själv til andra och döljer mitt hat, måste få det ut på något sätt. Jag noterar ned mina frustrasjoner när trycket blir svårt. Jag planerar hur jag ska utsletta detta fruktansvåra hatet som brinner och inte vil sleppa taket. Jag kan inte få ro och klara av min vardag när denna personen lever. Den är en magnet för mina tankar om hevn och årsaken til jag mår så dårligt. Årsaken, flg. mig, måste försvinna och jag gjenomförer mina mordplaner...

På nogot vis rettas mistanken mot mig. Va nu? Jag ljuger och hittar på för jag er säker på at alla tekninska bevis er borta för alltid. Men jag fengslas och flera sterka indisier pekar mot mig!! Nok til at jag dömas för mordet..
Hvilka indisier ? Velg och plucka från fup om CS. Der er et hav at velja från......

Jag undrar på om N inte skulla vera glad över at indisiekjeder nettopp kan vara stärkere som bevis enn hans efterlengtande bindande DNA som bant honom til brottsplassen

Brottslingar brinner bilar, kläder efter seg nettopp för at hindra spor av dna.

At man i tillegg til indisiekjeder har et dna er en fördel som forstärker rett GM, men vi måste ta det lite lugnt ang. rop efter dette som bärandes beviskraft. Då är rättssekerheten virkelig ute og syklar. DNA kan man plantera. Man hittar det lett från ukjenta på en utestad, en hårbørsta, etc. etc
Senast redigerad av limaha 2008-11-20 kl. 00:52.
2008-11-20, 01:10
Medlem
nackepas avatar
limaha!

Bra och välskrivet inlägg. Jag ska ge ett ganska kortfattat svar.

En kombination av bevis. Inte bara DNA. Men inte heller bara indicier. Finns andra bevis också som i kombination med varandra ger en hög rättsäkerhet. Erkännande, otvivelaktigt utpekande(gärna flera som binder gm till brottsplatsen), annan teknisk bevisning t.ex. mordvapen.

Självklart ska ingen dömas enbart på DNA.

Lika självklart ska ingen dömas bara på indicier.
Senast redigerad av nackepa 2008-11-20 kl. 01:17.
2008-11-20, 01:16
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Parter i målet vittnar alltså inte under ed.

CS, E, T och NJ?

En hypotetisk fråga: Om något vittne begår mened i rättegången mot CS och hon döms till livstids fängelse. Då måste väl den person som gjort sig skyldig till mened bli hårt bestraffad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in