2008-10-31, 18:41
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hårt motstånd, som i hårda skallar.

Snälla rara Prinzezzan, om du läser din FUP ordentligt så står det att barnens huvuden var så slagna att huvudet ändrat form. Det är fullständigt obegripligt att du inte inser att barnahuvuden är sköra och inte kan stå emot hammarslag!

Vad tror du att små barn har för motståndskraftigt kranium? Den har absolut inga hårda skallar. Inget huvud har den hårdheten som ett underarmsben har.

Varför tror du att CS först slog mot öra och tinning? Har du inte tänkt dig in i den anatomiska biten?
2008-10-31, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Virker idiotisk ja,...Men kan dette være taktikk fra forsvarets side?

HovR avviser overklagen til PIE...Videre; HovR opprettholder dommen fra TR og CS er dømt for andre gang. Lov og rett er ikke min sterke side og det kan sikkert virke dumt men jeg spør likevel: Kan det at HovR avviser klagen gjøre at forsvaret ser en mulighet til at HD ta stilling til en ny overklage? At taktikken er at saksfeil fra HovR er noe Høgsta Domstolen må ta stilling til?

Jeg utgår da fra at det kun er saksfeil som HD kommer til å se på.
Nej!
Enligt rättegångsbalken får bara hovrätten ta ställning till rättegångsfel i tingsrätten. Beslutet får inte överklagas.
Dessutom får man bara anföra rättegångsfel i sex månader efter att man fått reda på domslutet. Därför kan PIE av den orsaken inte heller överklaga det till HD.
2008-10-31, 18:56
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Som hyresvärdinnan berättade, så la hon tillbaka hammaren i verktygslådan efter att hon använt den i samband med något renoveringsarbete i lägenheten, sedan har hon inte använt den.
Så nej, jag tror inte att hyresvärdinnan har förlagt den på annat vis.

Som du påpeker så var hammeren brukt når kjøkkenet ble malt og fikset av hyresvärdinnan. Dette var forklaringen CS også hadde til Mr Bladk, om hvordan hammeren hadde havnet i hennes veske.

At hun ikke kjøpte en splitter ny hammer, kan være at hun tenkte tanken at en ny, ubrukt hammer kunne spores. Merke, fabrikat kunne føre til at noen husket kjøpet og dermed komme på sporet av henne, dersom den ble funnet

Dersom hun ikke ble mistenkt, så kunne hun kjøpe en ny hammer til L med forklaring til hvorfor den ble borte. Black kunne også bekrefte historien om hun likevel skulle komme i søkelyset, etter en tid. Nå ble hun mistenkt raskt, og av helt andre grunner. Jeg tror ikke CS trodde hun ble koplet til slike handlinger.....
Senast redigerad av limaha 2008-10-31 kl. 19:22.
2008-10-31, 19:15
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej!
Enligt rättegångsbalken får bara hovrätten ta ställning till rättegångsfel i tingsrätten. Beslutet får inte överklagas.
Dessutom får man bara anföra rättegångsfel i sex månader efter att man fått reda på domslutet. Därför kan PIE av den orsaken inte heller överklaga det till HD.

Takk,takk. Da har forsvaret en umulig oppgave etter HvR. Om det blir en fellende dom der også, selvfølgelig Og ingen kan bevise at ordene CU sa var ment før hun hadde reflektert over aktorat og forsvarets framlegging. Refleksjoner gjør en seg under veis. Det betyr ikke at hun ikke så andre sider og muligheter i saken.
Senast redigerad av limaha 2008-10-31 kl. 19:28.
2008-10-31, 19:35
Medlem
limahas avatar
Citat:
Det gör jag inte heller. Jag har utgått från mig själv, när jag skrivit "Jag skulle inte orka..." o dyl.

Jag har aldrig skrivit att CS - eller någon annan - inte skulle orka slå ett 50-tal slag med hammare. Diskussionen här, var jämförelsen stick med skruvmejsel vs hammare.

Nå vet vi jo ikke hvor langt inn disse meiselstikkene gikk. Men klart over 200 stk må vel før eller senere medføre døden
2008-10-31, 19:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Takk,takk. Da har forsvaret en umulig oppgave etter HvR. Om det blir en fellende dom der også, selvfølgelig Og ingen kan bevise at ordene CU sa var ment før hun hadde reflektert over aktorat og forsvarets framlegging. Refleksjoner gjør en seg under veis. Det betyr ikke at hun ikke så andre sider og muligheter i saken.
Förstår jag din norska rätt nu så har den kloka Uggla aldrig varit riktigt jävig utan bara lite pratglad på sin höjd.
2008-10-31, 20:11
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Förstår jag din norska rätt nu så har den kloka Uggla aldrig varit riktigt jävig utan bara lite pratglad på sin höjd.

Noe slikt, ja Tror nok hun tok sin oppgave alvorlig og var åpen. Alle som sitter og bedømmer det som legges fram må naturligvis reflektere over det som kommer fram. (veie for og mot) Man prøver være så objektiv som mulig.

At forsvaret og tiltalte selv, ikke klarer å balansere til større tvil kan vel legges på disse, ikke på CU. I denne saken i alle fall. (tenker da mest på CS sin mulighet til å snakke sant) Tvilen som skal komme den tiltalte tilgode, men da burde kanksje den tiltalte muliggjøre den. Mitt forsvar til CU og sikkert andre som dømte i TR...
2008-10-31, 20:47
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Det beror nog på var man sticker in den (vet inte var den medelålders damen stack sin skruvmejsel i ex-frun, dock). Men prova mellan ett par revben i hjärttrakten (och punktera lungsäcken/lungan och hjärtat), övre bukens högra sida (levern ligger inte djupt och delvis utan skyddande skelett), i sidas mjukdelar (njurar, mjälte) o s v.

Ja...prova...även om du sticker en mejsel i mjukdelar så stöter det på betydligt hårdare motstånd än om du använder en skarpeggad kniv, jag råkar tyvärr veta det.
2008-10-31, 20:51
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Det beror nog på var man sticker in den (vet inte var den medelålders damen stack sin skruvmejsel i ex-frun, dock). Men prova mellan ett par revben i hjärttrakten (och punktera lungsäcken/lungan och hjärtat), övre bukens högra sida (levern ligger inte djupt och delvis utan skyddande skelett), i sidas mjukdelar (njurar, mjälte) o s v.
Min fetmarkering.

Det är nog snarare en fråga om var hon inte stack in mejseln...
2008-10-31, 21:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ja...prova...även om du sticker en mejsel i mjukdelar så stöter det på betydligt hårdare motstånd än om du använder en skarpeggad kniv, jag råkar tyvärr veta det.

Här var det - åter igen - frågan om skruvmejsel vs hammare (inte kniv)
2008-10-31, 21:27
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Här var det - åter igen - frågan om skruvmejsel vs hammare (inte kniv)
Gör ett försök till att förstå vad miapetter menade med sitt inlägg!
Den här gången kommer du säkert att lyckas...
2008-10-31, 22:09
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ja, en något sånär stark person, man eller kvinna, klarar säkert av 50 slag på 5, 6 minuter. Nu vet vi ju inte hur lång tid gm hade på sig i Arbogafallet, dock. Dessa ev. 5,6 minuter kan ju också inkludera att knacka på, vänta på att någon skulle öppna, tränga sig in, slå alla dessa slag, gå ut, stänga dörren, ta sig bort från huset och gatan under denna korta tidsram också, och då blir tiden snäv.

Men, svar på din fråga, ja, en frisk, stark person borde väl klara av att slå ett 50-tal slag med en hammare (med ett ordentligt tag runt hammarskaftet, förstås) på 5, 6 minuter. Men jag kan inte garantera dig att jag har rätt, eftersom jag inte kan prova själv - men det är min gissning. Med reservation då om den tiden även inkluderar det ovan nämnda.

Nu ska jag äta och jobba litet.

Då är vi överrens
Om vi då ska ta "tidsramen" för dådet.
Svårt att veta exakt hur många minuter gm använde.
Men om vi säger så här....du har planerat ett mord (eller tre), du tar dig fram till offrets/offrens bostad i ett villaområde, det är relativt tidigt på kvällen. Det finns en uppenbar risk att någon kan se dig, komma förbi.....ja tänk dig själv.
När du väl kommit innanför dörren, tror du inte att du skulle försöka utföra mordet/morden så snabbt som överhuvudtaget möjligt, för att kunna komma fort därifrån?

CS har också en ganska hyfsad fysik ser det ut som, så jag tycker inte det låter otroligt att hon klarade av det hon gjorde på kort tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in