2008-11-23, 01:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
...//...har åklagaren problemformuleringsprivilegiet...//...

Det var ett av de längsta ord jag sett i svenska språket.
Citat:
Hon skall då i ett indiciemål visa att allt gått till som indicierna indikerar. Har hon inte bevis så måste det finnas indicier som ställer det bortom rimlig tvivel att det har gått till som hon har beskrivit det.

(min fetmarkering).
Ja, det är precis det jag tycker att hon gjort.

Citat:
Till sist, min invändning mot ditt inlägg. Du påstår att CS bar på ett hat mot T:s nya familj, det måste man betrakta som en ren gissning, det finns inga bevis för detta. Rimligtvis är det en klasskillnad mellan en avsugning på födelsedagen och en födelsedagsavsugning men hur man än översätter det så bevisar det ingenting.
"Break your neck" tillsammans med Es nya adress tycker jag bidrar. Och det finns fler anteckningar CS gjort som stödjer det jag menar. Jag kommer inte ihåg exakt men typ "att du lever det liv vi skulle gjort"... ?
2008-11-23, 02:05
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Vart kommer detta ifrån att CS har hat till T familj?

Från FUP.

Citat:
Man kan väl inte kalla skor som bevis utan att först bevisa att det är dessa skor "som lämnat de efter en månad upptäckta spåren under telefonsladden men ändå efterlämnar ett helt spår skorna"
Jag tror jag förstår vad du menar. Men jag är inte säker. Läs om och skriv om, så blir det inga frågetecken.
Citat:
Själv anser jag inte att det undersökts tillräckligt då det inte undersökts mer än hastigast av landsortspolisen, samma poliser som enl vittnen " var som höns på plats" och lämna T obevakad ( så gör man inte i stan enl reglerna).
Hur gör man i "stan"?
2008-11-23, 02:15
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det var ett av de längsta ord jag sett i svenska språket.

(min fetmarkering).
Ja, det är precis det jag tycker att hon gjort.

"Break your neck" tillsammans med Es nya adress tycker jag bidrar. Och det finns fler anteckningar CS gjort som stödjer det jag menar. Jag kommer inte ihåg exakt men typ "att du lever det liv vi skulle gjort"... ?
Jag respekterar dina åsikter. Men kom inte och säg att "Break your neck" bidrar. En snabb titt på sidan visar att de anteckningarna inte har med varandra att göra.
När man börjar hänvisa till sådana "indicier" så tycker jag det börjar bli otäckt.
Senast redigerad av eloge 2008-11-23 kl. 02:21.
2008-11-23, 02:43
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag respekterar dina åsikter. Men kom inte och säg att "Break your neck" bidrar. En snabb titt på sidan visar att de anteckningarna inte har med varandra att göra.
När man börjar hänvisa till sådana "indicier" så tycker jag det börjar bli otäckt.
Jag respekterar dina åsikter också. Jag tycker hela fallet är otäckt. Alla pusselbitarna bidrar till att jag anser CS ska dömas för de två morden.
2008-11-23, 03:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Jag respekterar dina åsikter också. Jag tycker hela fallet är otäckt. Alla pusselbitarna bidrar till att jag anser CS ska dömas för de två morden.
Metaforen indiciekedja har blivit så uttjatad nu så det är ett friskt tag att börja skriva om pusselbitar.

Vad tror du om denna friska färgglada pusselbit som genom ett under har undkommit att hamna i slasken?

2008-11-23, 10:23
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Jo, du var tydlig i ditt inlägg. Men de som svarar dig kan inte se opartiskt på saken eftersom de är så insnöade på CS. De tycks se det som en slags tävling och kan inte erkänna de tydliga brister som finns i indiciekedjan. Men det kommer HR att göra. Var så säker.

Självklart skulle den beskrivning du gjorde kunna passa in på fler än CS.

Jag tycker inte att du ska uttala dig om vad HovR kommer att göra eller tycka. För det kan du rimligtvis inte ha en aning om! Ändå fäller du uttalanden, om vad som komma skall, på snart sagt varje sida i tråden. Du kan spekulera efter ditt eget huvud, men du kan inte lägga åsikter "i munnen" på HovR.
De kommer tids nog, när de gått igenom materialet och vittnens utsagor, avgöra hur de ställer sig till åtalet.
Så lägg ner det där snacket på en gång.
2008-11-23, 10:40
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Metaforen indiciekedja har blivit så uttjatad nu så det är ett friskt tag att börja skriva om pusselbitar.

Vad tror du om denna friska färgglada pusselbit som genom ett under har undkommit att hamna i slasken?

Robert L***gren säger att han var på väg hem från sitt arbete med bil. Klockan var mellan
16,50 och 16,55 den 17 mars 2008
. Han är säker på datum och tidpunkt.
Vid övergångsstället vid Shellmacken i Arboga stod det en kvinna. Han stannade till för att
släppa över kvinnan, då han förmodade att hon ville gå över gatan, men hon vände sig då om
så att ryggen blev vänd mot gatan. Robert säger att han tänkte att kvinnan nog väntade på
någon. Han reagerade över att kvinnan bar på en jacka i famnen. Det var en svart jacka av
"fluffigare" modell, troligen en täckjackstyp. Han säger att han tyckte att det var lite konstigt
att hon bar på en jacka i famnen.
Kvinnan var omkring 170 cm lång, eventuellt något kortare. Håret kan ha varit mörkt
eventuellt svart, men Roland är osäker då han inte såg det ordentligt. Hon bar en ljus jacka
som slutade mellan rumpa och knäna. Jackan hade eventuellt en huva med någonting vitt på,
men Roland är lite osäker på detta. Han kan inte säga exakt vilken färg jackan hade då han
har ett defekt färgseende och inte kan se skillnad på vissa kulörer
. Roland säger att han inte
kan känna igen kvinnan om han ser henne igen.

Frågan är inte ställd till mig, men jag tar mig friheten att svara ändå :-)
Om nu klockan var 16:50, då han såg denna kvinna vid shellmacken i Arboga, och om vi då tänker att denna kvinna är CS, då innebär det att hon kommit til Arboga tidigare änn med det tåget hon köpt biljett till.
Jag anser att det då bara finns 2 avgångar från Stockholm som CS kan ha hunnit ta (FUP s. 106)

* Stockholm 14:50 (Arboga 16:26)
* Stockholm 15:06 (Arboga 16:40)

Ska CS ha hunnit en av dessa två avgångar, då måste man fästa lit till hennes ändrade förklaringar, något jag iof inte gör.....men vi kan ju leka med tanken att CS kom till Arboga kring halv 5.
3 timmar har hon på sig då, till att gå till borgen (1 timme), till att stanna vid borgen i (1 timme och 30 min), till att gå tillbaka (1 timme)
Detta blir 3 timmar och 30 min, klockan hinner bli 8 på kvällen

Detta går inte i hop. Men det går i hop om mann använder CS's sista utsaga från TR, att hon nog stannade vid borgen i mindre änn en timme......
Trovärdig? Det tycker inte jag.

Och....hur mycket ska man lita på en mann som "har ett defekt färgseende och inte kan se skillnad på vissa kulörer"?

Jag tror inte att denna mann såg CS vid Shellmacken
2008-11-23, 12:01
Medlem
miapetters avatar
Har inte hängt med i tråden så bra så det har säkert redan varit uppe men HR förhandlingarna börjar 4 december o kommer att hållas i Västerås av praktiska skäl.
2008-11-23, 12:41
Bannlyst
Citat:
den omotiverade ”historien” om hammaren (Skavsta-”incidenten”)

Ja det där är en mycket märklig historia. Vet nån om det är bekräftat på något sätt av CS själv att hon hade pratat om en hammare och skavsta? Eller är det vittnesuppgifter?
Mycket konstig historia faktiskt, och helt klart sånt som får en att fundera.
2008-11-23, 12:51
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majrim
Ja det där är en mycket märklig historia. Vet nån om det är bekräftat på något sätt av CS själv att hon hade pratat om en hammare och skavsta? Eller är det vittnesuppgifter?

Det är inte endast vittnesuppgifter.
CS själv har bekräftat att hon berättade om "skavstahammaren" till sin vänn i Tyskland.
2008-11-23, 13:03
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majrim

Ja! Hon har bekräftat historian. Hon fortalde detta til sin venn som häntade henne och som hon övernattade hos i Tyskland. Efter hon blev anholdt, diskuterade Mr. Black historian med en eller to venninner av Cs. De bestämde at de inte kunne tiga om detta, och levnade uppgiftarna til polisen i Tyskland.

CS har sagt at historian var et skämt om sekerhetskontrollen på flygplatsen. Mr Black oppfattade henne inte som at skämta....
Senast redigerad av limaha 2008-11-23 kl. 13:07.
2008-11-23, 13:04
Bannlyst
Citat:
"Break your neck" är väl ett bra bevis på att en indiciekedja visst är starkare än sin svagaste länk.
Man trodde att det var ett indicium, men visade sig bara vara skit. Det innebär ju knappast att hela indiciekedjan föll samman.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in