2008-10-01, 12:16
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Såg ett reklaminslag på TV häromdagen med klipp från rättegången mot tyskan...Skrev upp i mitt minne att det var idag onsdag kl 20..men ni hittar jag inte ngt sådant program i tv-programmet!!! Vad var detta?
Efterlyst
2008-10-01, 12:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur gör man i arboga då? Bestämmer sig först vem som är skyldig och sen styr indicier å det hållet.
Nä, men man går inte ut och testar 1000-tals arbogabor (varför bara de, förresten?) bara för att en misstänkt har slängt bort ett par skor och ljuger om det. Polisarbete handlar inte om att aktivt utesluta hela den övriga mänskligheten som gärningsman. Inte i arbogafallet, och inte i nåt annat fall heller.

Er "alternativteoretikers" syn att varje bevis just mot CS måste vara strikt vetenskapligt bevisat in i minsta detalj, medan hur flummiga förmodanden och kontrafaktiska antaganden som helst kan användas som stöd för att nån annan skulle ha gjort det är intellektuellt genomrutten. Som jag har påvisat tidigare är det exakt samma "du kan inte bevisa att jag har fel"-resonemang som används i pseudovetenskap, vare sig det rör slagrutor och currykryss eller om nordbor åkte till Minnesota och smäckte upp en runsten under senare halvan av 1300-talet.
Senast redigerad av Hamilkar 2008-10-01 kl. 12:43. Anledning: Slagfelstvätt
2008-10-01, 12:41
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Polisen fick inn 3 (?) par skor i Sverige
Polisen var tvungna att köpa inn skor från Danmark

Låter inte detta som att skorna är rätt ovanliga?

Att man köpte in skorna från Danmark beror nog helt enkelt på att generalagenten för Vans i norden heter Bonvita APS och ligger i Köpenhamn.

Arboga-polisen ville väl inte drunkna i svettluktande skateskor.
2008-10-01, 12:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nataliemördaren kunde det inte. Det var kroppens geografiska nergrävning som fick honom att erkänna. Annars hade han gått fri med mordet i sitt eget samvete.
I Nathaliefallet var det oklart om det överhuvudtaget hade skett något mord. Det fanns vidare ingen mordplats, och ingen som helst teknisk bevisning. Du kan inte jämföra detta med arbogafallet, där mordtid och mordplats är exakt bestämda, och där den misstänkta är bunden till mordplatsens närhet vid tiden för mordet, det finns teknisk bevisning från mordplatsen som pekar på den misstänkta, och du dessutom har ett utpekade från en överlevande. Plus då att den misstänktas egen berättelse i sin helhet är uppenbart totalt otillförlitlig.

Some difference.
2008-10-01, 13:56
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
CS kan ha haft andra ärenden till KAK-området än att mörda folk.

Om så vore fallet, skulle det se bättre ut för henne om hon dragit en story som kunde varit trovärdig. Inte den hon maniskt upprepar, om att besöka stenar som är omöjliga att nå under den tidsrymd hon hade på sig.

Men visst, hon kan ha haft annat ärende, men borde i så fall redogjort för motivet till besöken, för sin egen skull. Inte envetet fortsätta ljuga om något hon är överbevisad om.
2008-10-01, 14:04
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Om så vore fallet, skulle det se bättre ut för henne om hon dragit en story som kunde varit trovärdig. Inte den hon maniskt upprepar, om att besöka stenar som är omöjliga att nå under den tidsrymd hon hade på sig.

Men visst, hon kan ha haft annat ärende, men borde i så fall redogjort för motivet till besöken, för sin egen skull. Inte envetet fortsätta ljuga om något hon är överbevisad om.

Kan hålla med om att hon borde ha dragit en trovärdigare story ifall man spekulerar som jag gör. Men nu valde hon denna story och ville väl hålla sig till den. Eftersom det inte gick hennes väg i TR så kan det finnas möjlighet till nya uppgifter i HR.
2008-10-01, 14:07
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Kan hålla med om att hon borde ha dragit en trovärdigare story ifall man spekulerar som jag gör. Men nu valde hon denna story och ville väl hålla sig till den. Eftersom det inte gick hennes väg i TR så kan det finnas möjlighet till nya uppgifter i HR.

Anser du det intelligent att hålla fast vid en historia som "spruckit"? Om man är oskyldig, vilket du ju spekulerar i?
2008-10-01, 14:10
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Anser du det intelligent att hålla fast vid en historia som "spruckit"? Om man är oskyldig, vilket du ju spekulerar i?

Ja, om man skyddar någon. Jag har tidigare redogjort för detta i tråden.

Hon kan också skydda en medskyldig. Eller flera.
2008-10-01, 14:10
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det kommer att komma fram någonting nytt från CS håll i HovR, och skulle det ändå göra det så vete fan om jag skulle kalla det för nya uppgifter, snarare nya lögner.

Om det inte är ett erkännande då vill säga...
2008-10-01, 14:13
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ja, om man skyddar någon. Jag har tidigare redogjort för detta i tråden.

Hon kan också skydda en medskyldig. Eller flera.

Men nackepa, var realistisk nu. Inte skyddar man någon med en historia man blivit överbevisad om inte stämmer! Man borde ha gjort sin läxa innan man ljuger, eller hur, inte bara dra till med något som inte har förutsättningar att hålla för granskning.
Tyder inte detta tillvägagångssätt på ett stort förakt för det svenska rättsystemet?
2008-10-01, 14:24
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Men nackepa, var realistisk nu. Inte skyddar man någon med en historia man blivit överbevisad om inte stämmer! Man borde ha gjort sin läxa innan man ljuger, eller hur, inte bara dra till med något som inte har förutsättningar att hålla för granskning.
Tyder inte detta tillvägagångssätt på ett stort förakt för det svenska rättsystemet?

Jag tror inte att CS var förberedd på att bli misstänkt.
2008-10-01, 14:26
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Jag tror inte att CS var förberedd på att bli misstänkt.

Du menar att hon även var arrogant i detta avseende? Hon sket i att göra "läxan" alltså?

Ändå hävdar vissa att CS är intelligent ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in