2008-09-16, 23:50
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varken lagmannen JK eller nämndekvinnan CU svävar på målet:
http://mobil.gt.se/Nyheter/1.1280010/namndeman-avgar-efter-rattegangen

Det är synd att det inte finns något skriftligt från Kjellsons möte med CU & kollegorna den 27 augusti. Hans uttalanden i media är dock glasklara.

Citat:
– Det är naturligtvis en tragisk händelse när en nämndeman på det omdömeslösa sättet redovisar egna tankar. Hon har förklarat att hon i princip varit partisk från början till slut. Det är en upprörande och allvarlig händelse som inte får inträffa, säger Per KJellsson.

"Jag är mycket besviken"

Under sina 25 år som lagmannen varit verksam i området har han aldrig varit med om något liknande.
– Nej, jag kan inte i minnet fiska fram något liknande.
Så detta är helt unikt?
– För mig är det det. Jag är mycket besviken och lite arg.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1280010/namndeman-avgar-efter-rattegangen

TR var alltså inte domför från rättegångens start i juli. PK har inte gått ut och bett om rättelse, så vi kan utgå från att han citerats korrekt.

Återigen förvånas jag över att Västmanland inte hade fler domare/nämndemän. Men det hade inte gjort någon skillnad så länge en av nämndemännen ändå var jävig hela tiden.

edit: det smög in ett lustigt "l" för mycket.
Senast redigerad av Tuesday 2008-09-16 kl. 23:55.
2008-09-16, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det räknas traditionellt inte som en jävsgrundande situation. Argumentet är att det är två helt olika saker att bedöma om det finns sannolika skäl för mistanke och om det finns utrymme för fällande dom. På senare tid har en del juridiska debattörer ifrågasatt om detta är förenligt med Europakonventionen, men traditionellt har det alltså varit snarast självklart. Kom ihåg att många tingsrätter tidigare var pyttesmå - en lagman, en rådman och en tingsnotarie. Lite svårt att undvika att samma domare sköter både häktningsförhandling och huvudförhandling då.
Rättegångsbalken 4:13:
"En domare är jävig att handlägga mål
---
8. vid huvudförhandling i brottmål om han före denna huvudförhandling har prövat frågan om den tilltalade har begått gärningen;"

Det var formuleringen jag var ute efter. När jag såg den tyckte jag att den var tillämplig i detta fall.
Jag vet inte om de menar att han inte prövat frågan om den tilltalade har begått gärningen, eller om de anser att det bara prövats huruvida sannolika skäl talar för att NN gjort det.
Som du skriver blir det omöjligt för små tingsrätter att hålla rättegång efter häktningsförhandling om det är otillåtet.
Samtidigt brukar Silbersky bitcha om detta.
2008-09-17, 00:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Nej, men den bedömningen ankommer ju på hovrätten när hela målet väl landar där.
Den bedömningen ankom på hovrätten redan i samband med PIE:s tydligt formulerade överklagande. Man kan tycka att det är olyckligt att HovR inte tydligare i klara verba redogjort för varför den inte har beaktat PIE:s anklagelser om jävssmitta, men i och med att den inte har beaktat dem, är det fullt klart att HovR inte anser att jävssmitta är något som man öht ska diskutera. Och den enda anledningen till att man inte ska det måste vara att HovR inte finner det styrkt att jävet har uppkommit tidigare än då CU talade med journalisterna. Kjellsons agiterade uttalanden ska man nog fästa lika lite avseende vid som vilka uttalanden om saken so helst. De utgör ju bara en tolkning i synnerligen hastigt mod av innebörden av vad CU sa till journalisterna, och baserar ju sig för ingen del på någon bedömning av CU:s faktiska nämndemannaarbete.

Rent mänskligt skulle alltså dessutom ett återförvisande till tingsrätten i samband med överklagandet innebära ett erkännande av att HovR gjorde fel i att inte beakta risken för jävssmitta förra gången. Hur stor sannolikheten är att HovR gör något sådant undandrar sig mitt bedömande.
2008-09-17, 00:00
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Vadå på varje punkt? När jävet inträdde är inte på minsta sätt självklart. Bylander låter dock påskina att detta är givet av Gud. Dessutom berör han inte att HovR redan har prövat domförhetsfrågan, vilket jag faktiskt tycker är en smula ohederligt argumenterat av honom. I och med att HövR inte har tagit upp jävssmitta när den prövade om de två andra nämndemännen var jäviga, har HovR implicit, men fullt tydligt, givit uttryck för åsikten att det inte kan styrkas något jäv för CU innan hon pratade med journalisterna. Och då är det den åsikten som gäller, och inte juris doktor Bylanders.

Det kan han säkert vara. Men både tajmingen på artikeln i sig, och det faktum att han inte med ett ord berör att HovR faktiskt redan har prövat domförheten gör att jag inte är helt imponerad av hans omdöme just i det här fallet.

Ja, HR har prövat domförhetsfrågan, när det gäller de två återstående nämndemännen. Inte Uggla.

Om jävssmitta: Det är inte det EB menar. Han pratar enbart om Uggla. Har hon varit jävig från början har aldrig TR varit domför

Det håller inte att en HR ger implicit uttrykk. Har de beslutat i jävsfrågan kring Uggla så måste det väl finnas dokumenterat någon stans?
2008-09-17, 00:27
Medlem
Tuesdays avatar
Svea Hovrätt skriver bl a så här, och ja, det är min fetmarkering.

Citat:
Cecilia Uggla har den 27 augusti 2008 själv ansett sig jävig att döma i målet och frånträtt sitt uppdrag som nämndeman i målet. Hon har som grund för detta hänvisattill av henne refererade uttalanden i media, vilka gett intryck av att hon i det pågåendemålet redan tidigt tagit ställning i skuldfrågan.

Christine Schürrer har gjort gällande att Cecilia Uggla direkt eller indirekt har påverkat de övriga nämndemännen genom sin förutfattade mening i skuldfrågan. Det har dock inte framkommit någon omständigheteller uppgift i målet som tyder på att så skulle var fallet. Enbart det förhållandet att Cecilia Uggla själv ansett sig jävig och frånträtt sitt uppdrag kan inte heller vara ägnatatt rubba förtroendet till Eva Holsteins och Sigvard Sigurds opartiskhet i målet.

Bonus:

Citat:
I artiklarna finns emellertid uttalanden som tillskrivs Eva Holstein. Hon har enligt referaten återgett vissa överväganden i skuldfrågan som hon har gjort vid tingsrättensprövning av om Christine Schürrer ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Frågan om hon ska anses jävig är därför mer svårbedömd.

Såsom Eva Holstein har blivit refererad i de aktuella artiklarna framstår det som att hon har redovisat delar av vad som sagts vid överläggningarna inför beslutet om att inhämta en rättspsykiatrisk undersökning. Vad som har yppats under överläggningen omfattas av sekretess enligt 12 kap. 5 § sekretesslagen (1980:100). Om Eva Holstein avslöjat vad som förevarit vid tingsrättens överläggning är detta givetvis olyckligt.

Vid bedömningen av själva jävsfrågan, utifrån hur hennes uppgifter har återgivits i artiklarna, kan hon emellertid inte anses ha sagt något som går utöver de överväganden som görs vid en sådan överläggning. Vad sedan gäller de refererade uttalandena i sig framgår inte av dessa att hon tagit ovidkommande hänsyn eller på annat sätt brustit i opartiskhet. Enbart dessa förhållanden kan således inte medföra att hon ska anses ha varit jävig. Det har inte heller i övrigt framkommit några sådana särskilda omständigheter som är ägnade att rubba förtroendet till hennes opartiskhet i målet

Rätten konstaterar nästan att Holstein bröt mot sekretessen? Trots det lämnar inte Kjellsson in polisanmälan som han pratade flera gånger om.

Någon som kan svara på frågan häromsidan, dvs om det är vanligt att man kör med rådman och protokollförare i en och samma person?
2008-09-17, 00:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är synd att det inte finns något skriftligt från Kjellsons möte med CU & kollegorna den 27 augusti. Hans uttalanden i media är dock glasklara.
Mediauttalanden har dock ingen juridisk giltighet, inte lagmansuttalanden heller.

Citat:
TR var alltså inte domför från rättegångens start i juli. PK har inte gått ut och bett om rättelse, så vi kan utgå från att han citerats korrekt.
Fortfarande gäller att uttalanden i media saknar juridisk giltighet. PK kan mycket väl vara korrekt citerad, men ha uttalat sig i hastigt mod och kommit till en mer nyanserad ståndpunkt i efterhand.
2008-09-17, 01:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Citat:
Cecilia Uggla har den 27 augusti 2008 själv ansett sig jävig att döma i målet och frånträtt sitt uppdrag som nämndeman i målet. Hon har som grund för detta hänvisattill av henne refererade uttalanden i media, vilka gett intryck av att hon i det pågåendemålet redan tidigt tagit ställning i skuldfrågan.

Christine Schürrer har gjort gällande att Cecilia Uggla direkt eller indirekt har påverkat de övriga nämndemännen genom sin förutfattade mening i skuldfrågan. Det har dock inte framkommit någon omständighet eller uppgift i målet som tyder på att så skulle var fallet. Enbart det förhållandet att Cecilia Uggla själv ansett sig jävig och frånträtt sitt uppdrag kan inte heller vara ägnat att rubba förtroendet till Eva Holsteins och Sigvard Sigurds opartiskhet i målet.
Min emfas är fetmarkerad och kursiv.
2008-09-17, 01:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Om jävssmitta: Det är inte det EB menar. Han pratar enbart om Uggla. Har hon varit jävig från början har aldrig TR varit domför
Visst. Men om hon har varit jävig från början föreligger risk för jävssmitta, och då borde hovrätten ha tagit upp frågan specifikt. Observera att hovrätten nöjer sig med att konstatera att Uggla själv ansett sig jävig. Och detta hur ju Uggla gjort efter uttalandena i media.
2008-09-17, 07:53
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Visst. Men om hon har varit jävig från början föreligger risk för jävssmitta, och då borde hovrätten ha tagit upp frågan specifikt. Observera att hovrätten nöjer sig med att konstatera att Uggla själv ansett sig jävig. Och detta hur ju Uggla gjort efter uttalandena i media.

Svea hovrätt skriver så här (postat av Tuesday):

Christine Schürrer har gjort gällande att Cecilia Uggla direkt eller indirekt har påverkat de övriga nämndemännen genom sin förutfattade mening i skuldfrågan. Det har dock inte framkommit någon omständigheteller uppgift i målet som tyder på att så skulle var fallet. Enbart det förhållandet att Cecilia Uggla själv ansett sig jävig och frånträtt sitt uppdrag kan inte heller vara ägnatatt rubba förtroendet till Eva Holsteins och Sigvard Sigurds opartiskhet i målet

Jag tycker det låter som att Svea Hovrätten tagit upp frågan om jävssmitta, men funnit att inget tyder på att så skulle vara fallet

Jag kan inte se någon stans att HR tagit ställning om Uggla varit jävig från början. HR har nöjt sig med att konstatera att Uggla själv ansett sig jävig och frånträtt. Däremot har HR i ett pressmeddelande skrivit:
[...] Eftersom en av nämndemännen redan avträtt från målet har hovrättens prövning avsett jävsfrågan endast beträffande de två kvarvarande [...]

Frågan om jävssmitta tycker jag är mindre intressant änn frågan om hurvida HR kan komma att pröva om enbart Uggla varit jävig från rättegångens början.
För om HR anser att hon varit det, så spelar det inte någon roll om Uggla "smittat" de andra nämdemännen eller inte, rätten har aldrig varit domför.
2008-09-17, 08:39
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Mediauttalanden har dock ingen juridisk giltighet, inte lagmansuttalanden heller..

Citat:
Fortfarande gäller att uttalanden i media saknar juridisk giltighet. PK kan mycket väl vara korrekt citerad, men ha uttalat sig i hastigt mod och kommit till en mer nyanserad ståndpunkt i efterhand.

Hadde varit intressant om det gjordes en juridisk prövning av innehållet i dessa medieuttalanden (Citat lagmannen: "Hon har förklarat att hon i princip varit partisk från början till slut".)
2008-09-17, 08:45
Bannlyst
Citat:

Bonus:

Rätten konstaterar nästan att Holstein bröt mot sekretessen? Trots det lämnar inte Kjellsson in polisanmälan som han pratade flera gånger om.

Någon som kan svara på frågan häromsidan, dvs om det är vanligt att man kör med rådman och protokollförare i en och samma person?
1. Sekretessbrottet påverkar ju inte på något sätt rättegången.
2. Vet inte vilket lagrum som åberopas, men när jag var krimreporter i malmö var det väl ungefär 1/4 av gångerna som lagmannen var protokollförare. Det burkade finnas ett av två skäl:
A. Tidsbrist gjorde att man inte fick tag på en notarie.
B. Det fanns så komplicerade juridiska spörsmål att det var lättare för domaren att skriva själv än att låta notarien vara protokollförare.
Utan att direkt ha på fötterna tror jag inte det är vare sig felaktigt eller ovanligt.
2008-09-17, 09:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man

Tycker du och en del andra. Men det finns nog utrymme att tolka hennes uttalande på annat sätt.
Ja, det finns utrymme för en rad olika tolkningar av vad nämndemannen sade. Det som förvånat mig mycket är att så många fastnat vid endast en tolkning, grundad på felaktiga citat i pressen. Alternativt att de inte redovisar någon tolkning alls utan bara 'konstaterar faktum' utan någon grund alls. Så gör Erik Bylander i sin artikel.

Det visar bara en sak: att Erik Bylander är omdömeslös. Det är ju bra att veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in