Ursprungligen postat av Frubeate
nedanstående citat handlar om dommen mot Tito i HR.
Tycker det är relevant som jämförelse till åtalet mot CS som också kommer att hamna i HR.
Men det är en mening jag inte riktigt förstår...se min fetmarkering under.
Vad betyder den meningen? (Resten begriper jag :-))
Om Tito Beltrans utsagor säger Jennie Mellbin:
- Det är viktigt att komma ihåg att en åtalad inte behöver lämna riktiga uppgifter, men man tittar extra noga på de invändningar som kommer.
Ursprungligen postat av smålandstintin
Jag tolkar detta som att en trovärdig misstänkts invändningar väger tyngre än en som bevisligen ljuger. Med andra ord minskar beteende hans trovärdighet så mycket att hans invändningar inte är värda att beakta. Jag skulle bli mycket förvånad om inte ungefär samma resonemang används i tingsrättens dom mot CS.
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Visst är det så.
Glöm inte att det är åklagaren som har bevisbördan. Det innebär i princip att en invändning som den åtalade gör måste motbevisas av åklagaren. Alltså, kan man säga, att en invändning som inte kan avfärdas eller på annat sätt angripas väger tyngst -- och ska läggas till grund för bedömningen i målet.
Åklagaren påstår att CS var i Arboga/Verktygsgatan för att mörda.
CS's invändning är att hon varit en annan plats för att hitta en runsten.
Denna invänding kan avfärdas/angripas, den hänger inte tidsmässigt i hop.
CS ändrar sig, hon kommer med en ny invändning, en hemlig vänn, som ger henne den tid hon behöver.
Kan denna nya invändning avfärdas/angripas? Kan den motbevisas av åklagaren som har bevisbördan?
CS ska kunna lämna oriktiga upplysningar, hon ska kunna ändra sina utsagor, utan att det ska påverka domen.
Detta isolerade exempel kan inte fälla CS.
Om man ser på detta med VANS skorna.
CS påstår först att hon inte har sådana skor som man hittad avtryck av på brottsplatsen.
Denna invändning kan avfärdas/angripas av åklagaren som tar fram ett foto av CS där hon har på sig just sådana skor
Nu kommmer CS med en ny invändning...jo visst har hon sådana skor, men hon kan inte ha använt dem moddagen, för hon har kastat skorna i Tyskland tidigare.
Kan man säga att åklagaren har motbevisat denna nya invändning med hyresvärdinnan som säger sig ha sett dessa skor i CS's ägo ända fram till morddagen?
Om åklagaren kommer med en rad påståenden, vilka följs av en rad invändingar från den åtalade, som inte kan motbevisas av åklagaren, hur otroliga de änn låter, hur ställer saken sig då?
Hur kan man säga att den samlade bilden i sådana fall ska fälla den åtalade?