Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad gäller jävet så har han fel, eftersom hans påstående är ogrundat. Dels är det ogrundat därför att det aldrig har gjorts någon bedömning om att nämndemannen var jävig från första början.
Nej, men den bedömningen ankommer ju på hovrätten när
hela målet väl landar där.
Citat:
Dels har han fel därför att de uttalanden nämndemannen gjorde inte stöder det, och där tänker jag inte upprepa vad vi tagit upp förut i denna tråd.
Tycker du och en del andra. Men det finns nog utrymme att tolka hennes uttalande på annat sätt.
Citat:
Man kan mer naturligt tolka nämndemannens uttalande som att handla om det beslut de just gjort, eftersom det var det rätta sammanhanget för intervjun.
Det kan jag hålla med om. Men hennes uttalande var tvetydigt och gav åtminstone mig intrycket av att hon
möjligen kan ha haft en förutfattad mening redan från första början.
Citat:
Sedan kommer vi till 'absoluta hinder'. Det synes vara något som inte får vara relativt en subjektiv tolkning, men han hänger upp det hela på sin långsökta och ogrundade uppfattning om nämndemannen. Så absolut var alltså detta.
Med absolut i detta sammanhang menas nog att om det nämnda rättegångsfelet kan fastslås (vilket iof kan komma att kräva subjektiva bedömningar) så finns inget annat val än att upphäva domen och visa målet åter till tingsrätten. Felet är så att säga oläkbart. Det finns inget utrymme att säga: "
Visst det var fel. Men det vara bara ett litet fel, som inte kräver återförvisning."