2008-09-16, 20:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Jag får nog be dig att utveckla det. Som jag ser det har juris doktorn rätt på varje punkt han tar upp, tyvärr.

För att deklarera mitt eget jäv så känner jag väl till E.B. och vet att han är en mycket duglig jurist.
Vad gäller jävet så har han fel, eftersom hans påstående är ogrundat. Dels är det ogrundat därför att det aldrig har gjorts någon bedömning om att nämndemannen var jävig från första början. Dels har han fel därför att de uttalanden nämndemannen gjorde inte stöder det, och där tänker jag inte upprepa vad vi tagit upp förut i denna tråd. Man kan mer naturligt tolka nämndemannens uttalande som att handla om det beslut de just gjort, eftersom det var det rätta sammanhanget för intervjun.

Sedan kommer vi till 'absoluta hinder'. Det synes vara något som inte får vara relativt en subjektiv tolkning, men han hänger upp det hela på sin långsökta och ogrundade uppfattning om nämndemannen. Så absolut var alltså detta.
2008-09-16, 20:48
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate

Så här säger Svea Hovrätt i ett pressmeddelande (hämtat från www.vlt.se):
Hovrätten har prövat om de uttalanden, såsom de återgivits, som gjorts av nämndemännen i pressen efter beslutet om förordnande av rättspsykiatrisk undersökning medfört att de varit jäviga att handlägga målet. Eftersom en av nämndemännen redan avträtt från målet har hovrättens prövning avsett jävsfrågan endast beträffande de två kvarvarande

HovR gör som sagt ingen bedömning av CU:s jäv.

Västmanlands tingsrätt har tagit bort jävsbeslutet från sin hemsida. Ska leta fram det när tid ges.
2008-09-16, 21:08
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad gäller jävet så har han fel, eftersom hans påstående är ogrundat. Dels är det ogrundat därför att det aldrig har gjorts någon bedömning om att nämndemannen var jävig från första början.

Nej, men den bedömningen ankommer ju på hovrätten när hela målet väl landar där.

Citat:
Dels har han fel därför att de uttalanden nämndemannen gjorde inte stöder det, och där tänker jag inte upprepa vad vi tagit upp förut i denna tråd.

Tycker du och en del andra. Men det finns nog utrymme att tolka hennes uttalande på annat sätt.

Citat:
Man kan mer naturligt tolka nämndemannens uttalande som att handla om det beslut de just gjort, eftersom det var det rätta sammanhanget för intervjun.

Det kan jag hålla med om. Men hennes uttalande var tvetydigt och gav åtminstone mig intrycket av att hon möjligen kan ha haft en förutfattad mening redan från första början.

Citat:
Sedan kommer vi till 'absoluta hinder'. Det synes vara något som inte får vara relativt en subjektiv tolkning, men han hänger upp det hela på sin långsökta och ogrundade uppfattning om nämndemannen. Så absolut var alltså detta.

Med absolut i detta sammanhang menas nog att om det nämnda rättegångsfelet kan fastslås (vilket iof kan komma att kräva subjektiva bedömningar) så finns inget annat val än att upphäva domen och visa målet åter till tingsrätten. Felet är så att säga oläkbart. Det finns inget utrymme att säga: "Visst det var fel. Men det vara bara ett litet fel, som inte kräver återförvisning."
2008-09-16, 21:11
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
HovR gör som sagt ingen bedömning av CU:s jäv.

Västmanlands tingsrätt har tagit bort jävsbeslutet från sin hemsida. Ska leta fram det när tid ges.

Varör gör inte HR någon prövning av CU's jäv? någon som kommer i håg?
(Jag letar på nätet och lite här och var i tråden, men det är så mycket att gå igenom, har ännu inte hittat svar på detta)
2008-09-16, 21:20
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
(Jag letar på nätet och lite här och var i tråden, men det är så mycket att gå igenom, har ännu inte hittat svar på detta)

Bland annat därför att 1) PIE inte yrkade på detta hos tingsrätten och hovrätten och 2) det inte skulle tjäna något till att pröva frågan (CU hade ju redan avgått p.g.a. jäv).

Som jag ser det finns det fortfarande utrymme att pröva frågan om rättegångsfel har förekommit i tingsrätten p.g.a. CU:s jäv i samband med att domen i sin helhet överklagas till hovrätten. Jag kan ha fel och har inte ägnat frågan mer eftertanke än en reptilreflex. Men det har nog juris doktorn gjort.
Senast redigerad av Muffin Man 2008-09-16 kl. 21:26. Anledning: La till om juris doktorn
2008-09-16, 21:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
/.../ Västmanlands tingsrätt har tagit bort jävsbeslutet från sin hemsida. Ska leta fram det när tid ges.
Här har vi det:
2008-09-16, 21:39
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Bland annat därför att 1) PIE inte yrkade på detta hos tingsrätten och hovrätten och 2) det inte skulle tjäna något till att pröva frågan (CU hade ju redan avgått p.g.a. jäv).

Som jag ser det finns det fortfarande utrymme att pröva frågan om rättegångsfel har förekommit i tingsrätten p.g.a. CU:s jäv i samband med att domen i sin helhet överklagas till hovrätten. Jag kan ha fel och har inte ägnat frågan mer eftertanke än en reptilreflex. Men det har nog juris doktorn gjort.

Ur jävsbeslutet (postat av letsdoit....tack )
[...]
Vidare framgår att Cecilia Uggla till följd av de refererade uttalandena, vilka ger intryck av att hon i det pågående målet redan tidigt tagit ställning i skuldfrågan, anser sig jävig att döma i målet och att hon på grund därav avträder
[...]

Altså, enligt Eric Bylander så är TR domför med en domare och två nämdemän (efter att en nämdemann avgått) endast om rätten varit domför från allra första början.
Om nu HR skulla finna att Uggla varit jävig från början, så har inte TR varit domför från allra första början, altså kan den heller inte vara det med bara två nämdemän i fortsättningen heller
2008-09-16, 23:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Om nu HR skulla finna att Uggla varit jävig från början, så har inte TR varit domför från allra första början, altså kan den heller inte vara det med bara två nämdemän i fortsättningen heller
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Avgörande är däremot att undantagsregeln förutsätter att rätten var fulltalig redan vid huvudförhandlingens början. Det var den inte. Den nämndeman som avgick gjorde det på grund av ett uttalande till expressen.se. Detta uttalande kan tolkas som att hon "i princip varit partisk från början till slut" (rättens ordförande, enligt ett citat på just expressen.se).
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=810272
Ref:
http://mobil.gt.se/Nyheter/1.1280010/namndeman-avgar-efter-rattegangen

CS gm PIE menade i sitt överklagande till hovrätten att tingsrätten inte sett till helheten: Att en nämndeman avgått pga jäv, att tingsrättens ordförande övervägt att polisanmäla två av sina meddomare samt att rättens ledamöter diskuterat sina ställningstaganden i massmedia mitt under pågående huvudförhandling och således innan dom i målet fallit. - Efter hovrättens dom har PIE uttryckt sin förvåning och menat att hovrätten inte tagit ställning till att en nämndeman redan från början varit partisk (och därmed smittat hela domstolen). PIE anser således - i likhet med EB - att tingsrätten inte har fattat några giltiga beslut, i synnerhet inte i skuldfrågan. EB är också av åsikten att även om PIE inte skulle resa någon invändning betr. rättegångshinder, tingsrätten av egen kraft borde upptäcka att ett sådant föreligger.
2008-09-16, 23:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är intressant att Kjellsson beslutat om häktning och sedan är domare i huvudförhandlingen. Jag ska kolla, men jag har för mig att det brukar räknas som jävsliknande situation. Jag är dock inte alls säker på reglerna, mer än att jag hört advokater hävda det vid huvudförhandlingar.
Det räknas traditionellt inte som en jävsgrundande situation. Argumentet är att det är två helt olika saker att bedöma om det finns sannolika skäl för mistanke och om det finns utrymme för fällande dom. På senare tid har en del juridiska debattörer ifrågasatt om detta är förenligt med Europakonventionen, men traditionellt har det alltså varit snarast självklart. Kom ihåg att många tingsrätter tidigare var pyttesmå - en lagman, en rådman och en tingsnotarie. Lite svårt att undvika att samma domare sköter både häktningsförhandling och huvudförhandling då.
2008-09-16, 23:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Men hennes uttalande var tvetydigt och gav åtminstone mig intrycket av att hon möjligen kan ha haft en förutfattad mening redan från första början.
Varken lagmannen JK eller nämndekvinnan CU svävar på målet:
Citat:
Ursprungligen postat av rättens ordförande
Hon har förklarat att hon i princip varit partisk från början till slut. Det är en upprörande och allvarlig händelse som inte får inträffa.
2008-09-16, 23:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag får nog be dig att utveckla det. Som jag ser det har juris doktorn rätt på varje punkt han tar upp, tyvärr.
Vadå på varje punkt? När jävet inträdde är inte på minsta sätt självklart. Bylander låter dock påskina att detta är givet av Gud. Dessutom berör han inte att HovR redan har prövat domförhetsfrågan, vilket jag faktiskt tycker är en smula ohederligt argumenterat av honom. I och med att HövR inte har tagit upp jävssmitta när den prövade om de två andra nämndemännen var jäviga, har HovR implicit, men fullt tydligt, givit uttryck för åsikten att det inte kan styrkas något jäv för CU innan hon pratade med journalisterna. Och då är det den åsikten som gäller, och inte juris doktor Bylanders.

Citat:
För att deklarera mitt eget jäv så känner jag väl till E.B. och vet att han är en mycket duglig jurist.
Det kan han säkert vara. Men både tajmingen på artikeln i sig, och det faktum att han inte med ett ord berör att HovR faktiskt redan har prövat domförheten gör att jag inte är helt imponerad av hans omdöme just i det här fallet.
2008-09-16, 23:46
Medlem
Frubeates avatar
EB:
Avgörande är däremot att undantagsregeln förutsätter att rätten var fulltalig redan vid huvudförhandlingens början. Det var den inte. Den nämndeman som avgick gjorde det på grund av ett uttalande till expressen.se. Detta uttalande kan tolkas som att hon "i princip varit partisk från början till slut" (rättens ordförande, enligt ett citat på just expressen.se).
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=810272

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ref:

CS gm PIE menade i sitt överklagande till hovrätten att tingsrätten inte sett till helheten: Att en nämndeman avgått pga jäv, att tingsrättens ordförande övervägt att polisanmäla två av sina meddomare samt att rättens ledamöter diskuterat sina ställningstaganden i massmedia mitt under pågående huvudförhandling och således innan dom i målet fallit. - Efter hovrättens dom har PIE uttryckt sin förvåning och menat att hovrätten inte tagit ställning till att en nämndeman redan från början varit partisk (och därmed smittat hela domstolen). PIE anser således - i likhet med EB - att tingsrätten inte har fattat några giltiga beslut, i synnerhet inte i skuldfrågan. EB är också av åsikten att även om PIE inte skulle resa någon invändning betr. rättegångshinder, tingsrätten av egen kraft borde upptäcka att ett sådant föreligger.

Rättens ordförande säger:
"i princip varit partisk från början till slut" (Om Uggla)
Borde han då inte veta att rätten inte varit domför från början?

Han har også sagt:
– Jag hoppas att vi genom åtgärden har återvänt till ett läge där vi nu ska kunna avsluta överläggningarna. Jag vill helst inte spekulera i vad som händer. Du får fråga proffstyckare.

Kanske han borde ha spekulerat lite, eller frågat "proffsen".....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in