2008-10-15, 02:48
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon hade sökt något arbete på museet resp. på kultur- och turistnämnden i Köping. - Köping lär också ha väldigt många fornminnen som hon ämnade studera, bl a Köpings Krog som nästan uteslutande består av mossbelupna ruiner.

Prinzezzan har FUP, läser i den, men förstår inte vad hon läser ...
2008-10-15, 02:53
Medlem
limahas avatar
Hannover avis

Kanskje noen ønsker lese hva avisen fra hennes hjemby, Hannover skriver?

Om den lange prosessen:http://www.haz.de/newsroom/weltimspiegel/zentral/weltimspiegel/art699,707600

Avisens øvrige artikler om saken: http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,580666
2008-10-15, 02:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Hur gjorde man förr, innan DNAtekniken fanns, för att utreda brott?

Då fick man förlita sig till bl a fingeravtryck och vittnesmål. Men tack och lov att utvecklingen går framåt. Tänk hur det var exempelvis under medeltiden; då kunde folks "sunda förnuft" få kvinnor att brinna på häxbål, o s v. Människor dömdes godtyckligt utan bevis. *hua*

CS har, de facto, inget alibi, hon kan inte bevisa att hon INTE var på platsen för brottet. Just de aktuella skorna, jackan och mordvapnet är kufiskt försvunna. Märkvärdigt nog finns det fyra skoavtryck på brottsplatsen av just den sort som de försvunna skornas sulor.

Kolla byxorna, enligt E skulle de vara ett par mörka kritstrecksrandiga, vilket stämmer väl med bilderna. Det är viss skillnad på filmsekvenser och stillbilder. Det har konstaterats att CS har en karakteristisk gångstil. Vilket även grannen refererade gällde för personen hon såg på uppfarten till brottsplatsen.

Signalementet var dessutom (förutom svarta kritstrecksrandiga byxor): svart, axellångt hår, svarta (mörka) glasögon, 160-165 cm, gul el. grön tröja som visade axlarna. Stämmer mindre bra med CS. (Förresten, hur ser du kritstrecken på byxorna på bilderna; jag tycker de är "blurriga") Gångstilen var karakteristiskt för en gänglig "yngling"; visserligen kanske CS går som en sådan, men det finns det många andra som gör också.

Tackar min skapare för att varken Tulipanen eller nackepa är jurister. Då skulle mördare gå lösa och kunna avsluta den delen av brottet som misslyckades. För ni vill ju verkligen påskina att CS är oskyldig och ska släppas fri. IQ fiskmås! Ska E tvingas ha skyddad identitet och fly landet? Är det de ni säger?
Hissen går definitivt inte hela vägen upp till penthouse!

Jag är övertygad om att Tulipan och nackepa vill att rätt gärningsman åker in och p g a stark bevisning.
2008-10-15, 03:08
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag är övertygad om att Tulipan och nackepa vill att rätt gärningsman åker in och p g a stark bevisning.

Ja men för he***te, finns det inget för dig mellan medeltiden och nutid? Komma dragandes med häxbränning! MÄÄÄÄH
Gör dig inte dummare än du är, det är enbart sorgligt.

Du skiter i de bevis som finns, för de är inte goda nog åt dig. Du mal samma skit, gång efter gång, i en never ending story. Kom in i matchen nu Prinzezzan och visa att du är kvinna för din krona!

Jag har givit dig en teori om hur jag tror att det gick till, läs den och begrunda, det kan ligga mycket i det.

Signifikativt för kritstrecksrandig byxor, vad är det? Inte kritstrecken utan modellen. Se där, nu lärde du dig något nytt idag också ...
2008-10-15, 07:19
Medlem
Frubeates avatar
Ursprungligen postat av Frubeate
Har läst domen i sin helhet, och det finns säkert mycket att diskutera där.
Men av någon anledning sitter jag och grublar på detta med hammaren!
Varför i hela fridens namn gick CS och bar på den i sin väska?
Hon hade ju gjort sig av med skor och kläder, kanske en väska också?
Men hammaren behåller hon....
Varför gjorde hon sig inte av med den också? Det hadde ju varit det mest logiska, eller hur?
Hadde hon tänkt lägga tillbaka den i verktygslådan i Skarpnäck, men "glömde av" det?

Citat:
Vem har sagt att hon inte gjorde sig av med hammaren så fort hon kunde!? - Det finns t o m ett vittne som sett en person kasta något i Arbogaån vid den kritiska tiden. Annars hoppade ju CS av vid Gullmarsplan och hade ett par timmar på sig att göra sig av med mordrekvisitan. - Att tingsrätten verkar ha dragit fel slutsatser av hon "drog en vals" för sin tyske vän är en sak; att CS:s vals kan ha varit ett led i att skaffa sig alibi inför sin hyresvärdinna, en annan. - Det torde vara utrett att ingen på Skavsta har beslagtagit någon hammare den tid CS avreste från Sverige. - Det var alltså ingenting annat än en vals - men en vals med väldigt invecklade steg.

TR drar slutsatsen att CS hade en hammare med sig vid kontrollen på Skavsta.
TR baserar sin slutsats på CS's egen berättelse till en vänn i Tyskland.
CS's berättelse är en ganska tydlig lögn, eftersom ingen på Skavsta beslagtagit någon hammare vid tiden för CS avresa.
Då borde TR ha fokuserat på denna tydliga lögn i stället, hur CS anstränger sig för att konstruera ett alibi för en försvunnen hammare, innan någon annan änn just mördaren visste att en hammare använts vid morden.

För visst var det så att man vid tidpunkten för CS avresa, dagen efter morden ännu inte visste vilken typ av mordvapen som använts?
Senast redigerad av Frubeate 2008-10-15 kl. 07:25.
2008-10-15, 07:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Efter all bevisad kartläggning av familjen, adoptionsbrev ett par veckor före morden, bevisat innehav av samma skomodell som den man säkrat inne i huset (i kombination med alla skoversioner), ett alibi som ändras i takt med när tåg inkommer resp. avgår, tre försvunna digitalbilder, en försvunnen mörk jacka som vittnen kan intyga har existerat, en försvunnen hammare som hyresvärdinnan sista gången sett i sin verktygslåda, vänner som igenkänt CS på övervakningsfilm, E:s tvärsäkra utpekande, CS:s bevisade psykiska labilitet, CS:s hatiska anteckningar, CS:s svårtyglade besvikelser och tillkortakommanden, osv: 0%.

Jag håller absolut med. Det finns ett tankemönster om 'fälld i tinget, friad i hovrätten' som stämmer in ibland, men det kan inte tillämpas på Arbogamålet.

Varje försök att anta att något CS säger är sant leder till orimligheter. Om det stämmer att hon åkt bil vid ett av de sex tillfällen då hon antagits ta tåget och observerats på kamera vid tågstationen, så skulle mirakulöst nog en likadan person med samma kläder ta tåget vid det tillfället.
2008-10-15, 07:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Eftersom övriga personer är identifierade så har rätten ansett att det är hon.
Personerna på stationsfilmen är inte identifierade utan endast bortsållrade till att icke kunna vara CS.
Polis har på inga sett kunnat spårat alla personer som åkt till/från arboga denna dag.
2008-10-15, 07:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Har läst domen i sin helhet, och det finns säkert mycket att diskutera där.
Men av någon anledning sitter jag och grublar på detta med hammaren!
Varför i hela fridens namn gick CS och bar på den i sin väska?
Hon hade ju gjort sig av med skor och kläder, kanske en väska också?
Men hammaren behåller hon....
Varför gjorde hon sig inte av med den också? Det hadde ju varit det mest logiska, eller hur?
Hadde hon tänkt lägga tillbaka den i verktygslådan i Skarpnäck, men "glömde av" det?

TR drar slutsatsen att CS hade en hammare med sig vid kontrollen på Skavsta.
TR baserar sin slutsats på CS's egen berättelse till en vänn i Tyskland.
CS's berättelse är en ganska tydlig lögn, eftersom ingen på Skavsta beslagtagit någon hammare vid tiden för CS avresa.
Då borde TR ha fokuserat på denna tydliga lögn i stället, hur CS anstränger sig för att konstruera ett alibi för en försvunnen hammare, innan någon annan änn just mördaren visste att en hammare använts vid morden.

För visst var det så att man vid tidpunkten för CS avresa, dagen efter morden ännu inte visste vilken typ av mordvapen som använts?

Det är just det som gör CS berättelse till vännen så intressant. Utan att ha kunnat få informationen från pressen, talar hon spontant om mordvapnet. Men du har rätt i att TR undviker alla svåra frågor när de diskuterar denna sak.
2008-10-15, 07:35
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det vet jag, men problemet, tycker jag, är att vittnet har i mörkret sett en person med mörk jacka med huva och på stationsbilderna ser man en person som kan ha mörk jacka med huva men att man inte kan identifiera just CS. Det skulle alltså kunna vara en annan person, som också har mörk jacka med huva (inte helt ovanligt, kan man tänka).

Att endast peka på likheten på kläder (dels sedda av person på kvällen, dels på stationsbilder av inte helt topp-kvalitet) tycker jag visar på svag koppling/bevisning/utpekande. Är det ställt utom varje rimligt tvivel att det är CS? Finns det möjlighet att det kan vara någon annan?
T hade ju också en svart jacka och en svart huvtröja denna kväll.
2008-10-15, 08:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
En del saker har jag tolkat som tolkproblem. Missförstånd helt enkelt.

Otroligt rörigt i vissa förhör och t.o.m. förhörsledaren tycks kunna missuppfatta.

Sen kanske hon har ljugit också men det menar jag inte ska ha någon betydelse. Det binder henne inte till brottsplatsen.
Om du läser igenom domen noggrant så kommer du att se att det bland annat är just hennes lögner som försätter henne i ett sämre läge. Om hon hade kunnat berätta trovärdiga historier kring hennes Arbogaresor och övriga saker hon ljugit om hade hon med all sannolikhet inte blivit fälld. Nu är det visserligen inte så lätt för henne att komma på trovärdiga saker att berätta eftersom hon är skyldig, men du förstår nog mitt resonemang...

På något sätt tycker jag att "ert" sätt att resonera kring detta fall påminner om en mycket känd monolog...

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
2008-10-15, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
När jag såg sammansättningen av TR så förstod jag utgången att det skulle bli en fällande dom. Bläddra och läs.

Simkortet i Es analyserade mobil slutar på nr. 19 som tillhör T enligt eniro.
Es mobilnr. som slutar på 44 är inte ens med i FUP som analyserad och det var ju från den T ringde SOS med.

Det där är fortfarande inte sant, kan du sluta ljuga om det där nu?
Är du helt obildad som inte ens kan läsa innantill?
2008-10-15, 08:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Det där är fortfarande inte sant, kan du sluta ljuga om det där nu?
Är du helt obildad som inte ens kan läsa innantill?
Lägg då upp "sanningen".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in