2008-09-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
[u]
Men om det nu står i FUP att hon manipulerat läkare på psyk...Då är de ju medvetna om hennes försök, altså har hon inte lyckats att manipulera?

För övrigt tror jag att dessa människor på rättspsyk är väl medvetna om att de personer de får inn försöker manipulera undersökningarna för att slippa fängelse, så jag skulle tro att de inte är vidare lättlurade
Psykologen var väl inte medveten om det men däremot läkarna!
nu var det ju ingen undersökning hon var där för utan samtal INNAN hon begick brottet!
2008-09-09, 12:32
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Psykologen var väl inte medveten om det men däremot läkarna!
nu var det ju ingen undersökning hon var där för utan samtal INNAN hon begick brottet!

Okej, så då står det altså i FUP att läkarna var medvetna om att hon försökt manipulera en psykolog under samtal? (innan hon begick brotten) menar du?

Eller, menar du att hon hadde samtal med en psykolog som inte fattade att hon manipulerade, och att hon sedan hadde samtal med läkare som begrep att hon manipulerade?
Senast redigerad av Frubeate 2008-09-09 kl. 12:40.
2008-09-09, 12:42
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är det inte JÄTTEKONSTIGT att hon besöker arbogatrakten dagen innan hon ska bege sig till Tyskland, så att hon i stället måste hålla på och packa halva natten, när hon dessutom är luspank, och måste låna pengar till resan?

Gör man verkligen så om man bara är ute efter en nöjestripp i hyfsat bekanta omgivningar? Och varför ljuga om anledningen isåfall?

Av alla ställen man kan ta en nöjestripp till är ju Arboga det minst logiska överhuvudtaget.
2008-09-09, 12:46
Medlem
Citat:
Eller, menar du att hon hadde samtal med en psykolog som inte fattade att hon manipulerade, och att hon sedan hadde samtal med läkare som begrep att hon manipulerade?

JA, Det var så jag fattade det!
2008-09-09, 12:54
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Är det inte JÄTTEKONSTIGT att hon besöker arbogatrakten dagen innan hon ska bege sig till Tyskland, så att hon i stället måste hålla på och packa halva natten, när hon dessutom är luspank, och måste låna pengar till resan?

[...]

Samt att efter denna "trippen" til Arboga finns det ju ett antal timmar hon inte kan göra reda för, om man nu fäster lit till hyresvärdinnans uppgifter om när CS kommit tilbaka.
Inte virrar man väl omkring någonstans sent på kvällen så där, uten mål och mening, före resan till Tyskland.
Jag skulle tro att CS skor och kläder som saknas finns på svensk jord, och att hon gjorde sig av med dessa under de timmarna.
Att hon kom hem sent sedan, kan ju vara med vilja. Kanske hon hoppades på att hyresvärdinnan skulle sova i sin säng så hon slapp möta henne just denna kväll, eller att hon resonerade att hyresvärdinnan, om hon sov, inte skulle kunna säga när hon kom tillbaka.
2008-09-09, 12:55
Medlem
BoISarens avatar
Citat:

Gör man verkligen så om man bara är ute efter en nöjestripp i hyfsat bekanta omgivningar? Och varför ljuga om anledningen isåfall?
[...]
CS säger själv att hon var stressad den här dagen (FUP Sid. 1598-1599). Va fan ska hon då åka till Arboga för?
2008-09-09, 12:58
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
JA, Det var så jag fattade det!

Då är de ju lika fullt medvetna om hennes försök, eller hur?
Blir ännu svårare för hennes då, att lyckas manipulera på rättspsyk, eftersom de där får ta del i vad som står om henne i denne läkares noteringar.

(Jag har inte FUP, så jag kan inte kontrollera vad som står där, men om du säger så får jag lita på det tills annat sägs :-) )
2008-09-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
CS säger själv att hon var stressad den här dagen (FUP Sid. 1598-1599). Va fan ska hon då åka till Arboga för?

Mitt i stressen kom hon på att hon jääääääättegärna ville se ett fornminne (eller vad det nu var?) i dåligt ljus.... eller ja, bara om det låg i Arboga så ville hon se det. De andra svenska formminerna var hon ju inte så intresserad av.
2008-09-09, 13:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vi har tågstationsbilder och mobilloggar som stöder varandra. Tillsammans styrker de att CS varit i Arboga vid tidpunkten för brottet utan minsta tvekan.

Nej. jag menar att det är står utom rimligt tvivel att hon har befunnit sig på brottsplatsen a) därför att hon funnits på orten, och också inom det mobilmastområde där brottsplatsen ingår b) därför att hennes uppgifter om vad hon skulle ha gjort där är uppenbart osanna c) därför att det finns skoavtryck från brottsplatsen som kan härröra från ett par skor som hon uppges ha haft på morddagen, samtidigt som hon själv först förnekat att hon någonsin haft sådana skor, och sedan, efter att ha blivit överbevisad med bildmaterial om att hon har ägt dem, har fabricerat ett antal inbördes oförenliga berättelser om när och på vilket sätt hon skulle ha gjort sig av med dem och d) därför att det finns ett utpekande som åtminstone till vissa grundläggande delar bär trovärdighetens prägel.

100% säkerhet är inte detsamma som "utom rimligt tvivel". En rimlig definition på "utom rimligt tvivel" med procentsatser skulle förmodligen vara tvåstjärnig konfidens - alltså 99% säkerhet att brottet inte han ha begåtts av någon annan. Den säkerheten anser jag finns också om man tillmäter E:s utpekande ett mycket lågt värde. Om man tillmäter den ett högt värde behöver ju saken inte diskuteras vidare. Då är hon ju bunden till brottsplatsen bara i och med detta.

Jag ändrade också till 99 % i svaret till BaalZeBub

Om jag förstår dig rätt, så menar du att det till 99 % kan sägas (enligt din mening) att det inte kan vara någon annan än CS, som begått morden (om man med "rimligt tvivel" menar 99 %). Är det rätt uppfattat?
2008-09-09, 13:05
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Står det varför hon var stressad den dagen? vad uppger hon som orsak till det?
Jag skulle tro att hon kände sig stressad av tanken på hammaren hon gick och bar på......
2008-09-09, 13:09
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Står det varför hon var stressad den dagen? vad uppger hon som orsak till det?
Jag skulle tro att hon kände sig stressad av tanken på hammaren hon gick och bar på......
Förklaringen
Citat:
Ursprungligen postat av FUP Sid. 1599
För att jag hade så mycket saker och klara av för att det här med böckerna. Dom skulle jag egentligen ha hämtat på fredagen redan.

Utförligare förklaring
Citat:
Ursprungligen postat av FUP Sid 1842
Hon påmindes vidare om en uppgift hon själv lämnat tidigare och som gick ut på att hon var allmänt stressad och i tidsnöd under dagen pga av att hon hade mycket att göra. Enligt egen uppgift hade hon vidare dessutom varit tvungen att låna 1000 kronor för att över huvud taget kunna ta sig till Arboga och det alltså för att besöka en fornlämning som hon redan besökt under den 14/3 och som hon dessutom i tidigare förhör sagt sig inte veta så mycket om. Schürrer ombads kommentera de sammanlagda omständigheterna och uppgav då att hon "är sådan." På fråga från förhörsledaren vad hon menade med det, sade Schürrer att hon har för vana att låna pengar av folk och att hon kan göra saker hon vill göra även när hon är stressad.
Senast redigerad av BoISaren 2008-09-09 kl. 13:12.
2008-09-09, 13:13
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Så postumt döms man inte?

Hitler är ostraffad.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det styrker att E talar om CS mycket tidigt.

Japp, vilket i sig inte styrker att E:s minnesbilder kring GM är korrekta. CS fanns i hennes tankar tiden före morden och mordförsöket (utifrån adoptionsmejlet). Så till den grad att hon anförtrodde det till människor i sin omgivning. "Mickis" verkade inte ha tagit uppgifterna om CS på så stort allvar, av intervjun i KF att döma. Det lät mer som om hon hade blivit övertalad av E:s familj att kontakta polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in