Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du skriver att CS finns på orten för brottet och det får väl anses som sannolikt, om bilderna från tågstationen verkligen visar CS. Om det är så, kan vi binda CS till orten där brottet begicks.
Vi har tågstationsbilder och mobilloggar som stöder varandra. Tillsammans styrker de att CS varit i Arboga vid tidpunkten för brottet utan minsta tvekan.
Citat:
Du skriver också att CS "med hög grad av sannolikhet [kan bindas]också till själva brottsplatsen", då hon ska ha funnit sig i Arboga då morden begicks. Och att detta "gör det ytterligare mer sannolikt att hon också [är] har varit på själva brottsplatsen".
Menar du att det är ställt utom allt rimligt tvivel att CS varit på brottsplatsen, bara för att hon varit på orten?
Nej. jag menar att det är står utom rimligt tvivel att hon har befunnit sig på brottsplatsen a) därför att hon funnits på orten, och också inom det mobilmastområde där brottsplatsen ingår b) därför att hennes uppgifter om vad hon skulle ha gjort där är uppenbart osanna c) därför att det finns skoavtryck från brottsplatsen som kan härröra från ett par skor som hon uppges ha haft på morddagen, samtidigt som hon själv först förnekat att hon någonsin haft sådana skor, och sedan, efter att ha blivit överbevisad med bildmaterial om att hon har ägt dem, har fabricerat ett antal inbördes oförenliga berättelser om när och på vilket sätt hon skulle ha gjort sig av med dem och d) därför att det finns ett utpekande som
åtminstone till vissa grundläggande delar bär trovärdighetens prägel.
Citat:
Kan du med 100 % säkerhet säga att brottet inte kan ha begåtts av någon annan än CS? Jag kan det inte - så länge det finns utrymme för det minsta tvivel.
100% säkerhet är inte detsamma som "utom rimligt tvivel". En rimlig definition på "utom rimligt tvivel" med procentsatser skulle förmodligen vara tvåstjärnig konfidens - alltså 99% säkerhet att brottet inte han ha begåtts av någon annan. Den säkerheten anser jag finns också om man tillmäter E:s utpekande ett mycket lågt värde. Om man tillmäter den ett högt värde behöver ju saken inte diskuteras vidare. Då är hon ju bunden till brottsplatsen bara i och med detta.