2008-09-03, 21:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Hon måste ha varit det nervösaste av alla vittnena som kallats. Hon var ju nervös redan innan hon blev utskälld av PK. Sedan uppgav hon t ex att CS hade tvättat sig länge, vilket hon inte uppgett i tidigare förhör. Det kallar jag lögn.
Detta tror jag är en tidningsanka. - Har du någon annan källa än kvällspressen? - Kan någon svara som har bevistat rättegången och hört med egna öron? - I förhör uppger vittnet att CS hållit på att packa halva natten.
2008-09-03, 21:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Har hon uttryckligen sagt att CS har haft VANSskor? Om hon inte har det, skulle det kunna innebära att CS i princip skulle kunna ha ett par skor som ser ut som VANS.
Ett par svarta syntetläderskor med vita skosnören skulle alltså se ut som ett par textila Vans-skor!?
2008-09-03, 21:59
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Detta är ointressant! Skor kan man göra sig av med när som helst men som hyresvärden beskriver sitt minne över skorna, försvann just dessa skor vid tiden den 17 mars.

Jag vet....som sagt, my mistake
Tror inte precis jag kan lösa detta fall, men alla desa løgner....blir bara så himla frustrerad av dem.
2008-09-03, 22:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det skulle ju kunna vara mörkblåa Converse, rent teoretiskt. En liten rättning förresten:

Hon upplever det som att Christine använde skorna hela tiden, varvat med ett par stövlar och ett par gymnastikskor som är av löparmodell.
I samma förhör använder hon ordet "känns":
"det känns som Christine använde de blå skorna under hela perioden hon bodde hos Leila, med det menar Leila även att skorna användes sista tiden, innan Christine försvann"

Hur pass säker är hon egentligen?
Jag upplever det som att dina argument börjar tryta? - CS säger sig inte ha haft några tygskor alls - förutom de Vans-skor hon pga sulhål gjort sig av med.
2008-09-03, 22:04
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Detta tror jag är en tidningsanka. - Har du någon annan källa än kvällspressen? - Kan någon svara som har bevistat rättegången och hört med egna öron? - I förhör uppger vittnet att CS hållit på att packa halva natten.

Nej, har ingen mer källa än kvällspressen. Men jag tror mer på att reportrar skulle återge vad som sas korrekt än att någon här i forumet försöker komma ihåg ordalydelsen. Sedan vet inte vittnet om CS packade, onanerade med falukorv, käkade burkravioli eller förde in blodiga hårtroféer i sin svarta dödspärm under natten:

"Leila gick sedan och lade sig men vaknade klockan 3 av att det lyste i Christines rum. Leila satte sig upp i sängen och harklade sig för att få Christine att förstå att det var dags att släcka lampan. Leila hörde att Christine höll på med något i sitt rum men Leila vet inte vad Christine gjorde." (FU, s.1132)

Det där med packandet kanske också kom fram under rättegången? Ytterligare en lögn isåfall.

Fundering:
Varför opererade hyresvärdinnan ögonen? Vad hade hon för fel som föranledde operation? Något allvarligt synfel?
2008-09-03, 22:06
Medlem
Citat:
Nej, har ingen mer källa än kvällspressen. Men jag tror mer på att reportrar skulle återge vad som sas korrekt än att någon här i forumet försöker komma ihåg ordalydelsen. Sedan vet inte vittnet om CS packade, onanerade med falukorv, käkade burkravioli eller förde in blodiga hårtroféer i sin svarta dödspärm under natten:

"Leila gick sedan och lade sig men vaknade klockan 3 av att det lyste i Christines rum. Leila satte sig upp i sängen och harklade sig för att få Christine att förstå att det var dags att släcka lampan. Leila hörde att Christine höll på med något i sitt rum men Leila vet inte vad Christine gjorde." (FU, s.1132)

Det där med packandet kanske också kom fram under rättegången? Ytterligare en lögn isåfall.

Fundering:
Varför opererade hyresvärdinnan ögonen? Vad hade hon för fel som föranledde operation? Något allvarligt synfel?

Sen kan man kolla annat än kvällspress för den delen. VLT, Västmanlands läns tidning, har på nätet utmärkta referat från rättegången.
2008-09-03, 22:08
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Jag upplever det som att dina argument börjar tryta? - CS säger sig inte ha haft några tygskor alls - förutom de Vans-skor hon pga sulhål gjort sig av med.

Jag rättade din text, bara. Bevisligen så har ju CS haft Vansskor. Det är inte det allra viktigaste. Det viktigaste är om hon hade dem i sin ägo den 17/3, inte sant? Och enligt den "kännande" hyresvärdinnan så var det så.
2008-09-03, 22:09
Medlem
Frubeates avatar
Ursprungligen postat av Frubeate
Jag letar på nätet, men har ännu inte hittat något, och jag har inte FUP.
CS var i Tyskland vid jul/nyår 2007.
När var hennes nästa resa til hemlandet, någon?

Citat:
Enligt förhör med TK, T-prot., s. 710, så anlände CS till Tyskland strax före julhelgen 2007 och var i Berlin över årsskiftet 2007/2008.
Sedan följde, enligt TK, en kortare vistelse i Tyskland 25-29 januari 2008 och CS ska då ha bott hos CB, som på s. 1413 i FUP berättar att han tillbringade den första januariveckan 2008 tillsammans med CS i Berlin men att CS då bara ville festa och sova.
Enligt kontoutdrag inköper CS flygbiljett den 13 dec 2007, den 15 dec handlar hon på Hemköp i S-näck, har ett minussaldo den 1 jan 2008 på 33,65, gör en utlandsinsättning på drygt 900 kr den 4 jan, inköper något på Skavsta samma dag, och den 25 jan 2008 registreras ett kontantuttag i utländsk automat.
Den 2 jan 2008 anländer CS till centralstationen i Berlin (enligt ett SMS hon skickar till CB alias Hotell-Jesus).
Sammantaget så vistades alltså CS i Tyskland över jul och nyår 2007/08, några dagar i början av jan 2008 + 25-29 jan 2008.

Så svaret på frågan = 25-29 januari 2008. (Varför ska jag då krångla till allt...).

Ok. Min "Sherlok Holmes-hjärna" trodde att CS uppgett att hon kastade de omtalde skor INNAN morden. Aha, tänkte jag då. Om hon inte har varit i Tyskland efter nyår, men skorna har setts i Sverige under senvinter 2008.....

Men min tanke föll i hop.
Senast redigerad av Frubeate 2008-09-03 kl. 22:14.
2008-09-03, 22:09
Medlem
Bisk Ys avatar
hur blir det med jävet?

Om hela rättegången tas om, kommer alla vittnen att kallas igen?
2008-09-03, 22:13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Sen kan man kolla annat än kvällspress för den delen. VLT, Västmanlands läns tidning, har på nätet utmärkta referat från rättegången.
De är relativt utförliga, ja, men de är fulla med fel.
2008-09-03, 22:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

FUP, tre sidor senare; s. 1135:
Citat:
L har uppfattningen att C skulle bo kvar och L la inte märke till att C hade packat något innan Tysklandsresan. L vaknade till två gånger på natten innan C åkte till Tyskland, de två gångerna lät det som något slog mot golvet. L funderade på natten om C höll på att packa.
Ja, jag övertolkade något vad vittnet - som uttrycker sig försiktigt - verkligen sade, men andemeningen kvarstår: Tvättning eller packning?
Citat:
Fundering:
Tror att hon kan ha bländats av ett par långa, vita skosnören.
2008-09-03, 22:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
När jag läste förhör med CS så tyckte jag att det blev missförstånd i förhör med skor och turistbyrån. Kan hända att detta tolkande och fhl snabba frågor innan svar kom förvillade mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in