2008-08-30, 03:09
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tingsrättens bevisvärdering har kommit i skymundan de senaste dagarna. De hävdar att det finns övertygande bevisning. Så flummar nämndemännen om en motivbild och alla lögner. Nada värt i bevisning. Det skall bli intressant att se hur rätten får ihop ett skoavtryck som är "välliknande" med en vansko med CS. Hur och när avtrycket kom dit är inte riktigt klart bevisat heller. Sen har vi då Emmas utsaga. Om vi någonsin får se en dom från denna TR så kommer domskälen vara helt annorlunda än vad nämndemännen svamlar om.

När anser du att skoavtrycken kom dit om jag får fråga?
2008-08-30, 03:30
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
När anser du att skoavtrycken kom dit om jag får fråga?
Klart du får fråga. Jag anser ingenting om när avtrycken kom dit. Tycker bara att om polisens anser sig ha teknisk bevisning så skall de säkra upp den så mycket som möjligt. Exempelvis genom att visa rätten att avtrycken bortom rimligt tvivet är gjorda i samband med dådet. Vad jag vet så har de inte riktigt lyckats med det.
2008-08-30, 03:50
Medlem
MEN! Vafan spelar det för roll om nämndemännen har varit övertygade om CS skuld? Personligen tycker jag att de som verkligen KÄNNER Emma får ta hans om hennes talan.. nu vet ju alla redan från början att CS är GM. Kom inte och säg nåt om NJ nu för han var aktuell som GM innan men han har blivit friad ocg även om alla inkl jag trodde att det var han förrut så är det CS som gäller nu och nu måste vi få dit hon!!!!!!!
2008-08-30, 04:56
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riotgrrrrl
MEN! Vafan spelar det för roll om nämndemännen har varit övertygade om CS skuld? Personligen tycker jag att de som verkligen KÄNNER Emma får ta hans om hennes talan.. nu vet ju alla redan från början att CS är GM. Kom inte och säg nåt om NJ nu för han var aktuell som GM innan men han har blivit friad ocg även om alla inkl jag trodde att det var han förrut så är det CS som gäller nu och nu måste vi få dit hon!!!!!!!

Inte särskilt nykter nu va?

Ska de som känner E föra hennes talan? Trodde du att NJ var skyldig förut men att det nu är CS som gäller? Okej, jag noterar detta.
2008-08-30, 05:37
Medlem
Citat:
Klart du får fråga. Jag anser ingenting om när avtrycken kom dit. Tycker bara att om polisens anser sig ha teknisk bevisning så skall de säkra upp den så mycket som möjligt. Exempelvis genom att visa rätten att avtrycken bortom rimligt tvivet är gjorda i samband med dådet. Vad jag vet så har de inte riktigt lyckats med det.

Men det är väl självklart att fotavtrycken kom dit i samband med dådet. Om det är spår i blod så är det väl logiskt att det kom isamband med dådet och inte före. Det är ju fullständigt självklart åtminstone för mig. Förstår inte ens hur man ifrågasätta att de kom dit före dådet.
2008-08-30, 05:37
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

Att skoavtrycken är gjorda i samband med dådet är väl helt klarlagt.
Vad baserar du din åsikt på att så inte är fallet?
2008-08-30, 07:37
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag håller med. Man har bestämt sig för att fler psykiskt sjuka människor ska sitta i fängelse. Frågan är vad det ska vara bra för. Jag är mycket kritiskt till att människor som är nära gränsen på detta sätt förs från vård till fängelse.

Å andra sidan är de straff vi har öht inte rationellt konstruerade för att uppnå syften. De är i stället en soppa av olika historiska motiv, irrationell etik och en mycket liten del forskning i effekter och återfalll.

Jeg er ikke så sikker på at jeg holder med deg der. Og det sitter nok mange fengslet som skulle vært utredet mer. Men alle grusomme drap oppleves som sykt og unormalt? Vi må spørre oss om den som drepte var tilregnelig i gjerningsøyeblikket....

Var personen tilregnelig og ikke psykotisk ved gjerningstidspunktet så er straffen fengsel, mener jeg. Det er vel også mulig å få oppfølging av psykolog i fengsel. Det er lange nok ventekøer for for barn, ungdom og voksne som har problemer i psykiatrien...
Det er barna som har problemer, en må begynne med...

Soning utenfor fengslet er vel innsatte og deres advokaters drøm?

Jeg forstår at en person som hallusinerer og hører stemmer som befaler om å drepe ukjente på en trikk, får vård (behandling) og ikke fengslstraff. Denne personen er mottakelig og responerer på medikamenter og lar seg behandle. Jeg forstår også at en person med høy grad av psykisk utviklingshemming ikke er tilregnelig og ansvarlig for sine handlinger...

Derimot er det mange psykiske forstyrrelser som vanskelig lar seg kurere i voksen alder. Eks: En tenkt drapsmann med sterke psykopatiske trekk. Psykopati er arvelig. Medisinsk er det en defekt i hjernebarken, som hindrer utvikling av et normalt følelsesliv.De mangler evnen til empati.
Defekten kan påvises ved test, og diagnostiseres av psykiatere og kliniske psykologer.
Asberger (AS)er også en medisinsk medfødt defekt hvor personen bl.a har problemer med å ta signaler fra omgivelsene samt noe svakere empati enn normalt. Denne diagnosen har man blitt mer obs på de siste årene. Alene er den vanligvis harmløs. Sammens med en annen karakterbrist/forstyrrelse blir det noe annet.
Asbergere er ikke manupulative og utspekulerte, vil jeg påstå. Det er jo en høyfunksjonell autisme og de klarer ikke "lese" andre mennesker så bra.

Jeg klarer ikke se for meg CS med en form for AS når jeg leser forhøret med henne,men det nonverbale språket signaliserer 80% og det verbale 20% og å lese blir ikke det samme så.....

Det er ingenting som tyder på at hun har vært psykotisk rundt tiden for drapene iflg. vitner....

Håper og tror hun blir vurdert som strafferettslig tilregnelig etter rapporten fra RPU
Og da er det bare å vente på at CS advokater skriker om ny RPU ...
Fra uskyldig til svært syk, må en vite, om hun blir dømt i andre instans.

Bak CS ligger det mange knuste liv. Hun så inn i fire troskyldige barneøyne for deretter regelrett smadre de med en intensitet som er unik i Nordisk rettshistorie?

OG JA- Jeg er sikker på at rett GM er tatt! Rapporten fra RPU vil sannsynligvis styrke aktoratet i neste instans...

Fengsel på livsstid ønskes henne fra meg....Forvaring for alltid om dommen falt i Norge. (mitt offisielle ønske )
Senast redigerad av limaha 2008-08-30 kl. 07:40. Anledning: glemt et ord
2008-08-30, 07:42
Medlem
miapetters avatar
Vad händer nu då?
Sitter CS kvar i Västerås tills överklagandet om jäv är klart?
Eller flyttas hon till Huddinge nästa vecka i alla fall?
2008-08-30, 08:03
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så går det inte alls till. För det första sätter RPU ingen diagnos i normal mening. Den enda slutsatsen från en RPU är huruvida den undersökta kan anses ha begått gärningen under inflytande av allvarlig psykisk störning. Och de allra flesta RPU:er nuförtiden resulterar i att den undersökta inte blir kryssad, även om de kan ha aldrig så mycket psykisk problematik. Var ribban ligger kan förstås av att Jackie Arklöv inte blev det.

Jag förstår följaktligen inte varför folk inbillar sig att CS troligen kommer att bli kryssad. Som jag ser det, finns det en och endast en faktor som tyder på att CS kommer att förklaras lida av en allvarlig psykisk störning, och det är att hon är kvinna. En man hade aldrig blivit det under motsvarande omständigheter, det vågar jag nästan garantera.

Si det på denne måten, jeg har en meget hektisk hverdag, 3 unger, jobb, en mann som bare er hjemme i helgene. Jeg er veldig stresset, har fått høyt blodtykk. Min helse er viktig, derfor har jeg gjort noen forandringer i mitt liv, samtidig som jeg har valgt å oppsøke en psykolog for å forsøke å få kontroll over alt stress inni meg. Denne psykologen spør og graver om alt mulig, og ofte ender det med at jeg forteller om ting jeg hadde tenkt å holde for meg selv. Jeg klarer rett og slett ikke å holde det inne da denne meget dyktige mannen setter øynene i meg og oser av tillit.
Kan noe lignende skje med CS?
Jeg tar utgangspunkt i at hun er skyldig.

NB! jeg vet at min situasjon ikke hører til i denne tråden, men synes det var et greit eksempel å bruke for å illustrere
2008-08-30, 08:47
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Si det på denne måten, jeg har en meget hektisk hverdag, 3 unger, jobb, en mann som bare er hjemme i helgene. Jeg er veldig stresset, har fått høyt blodtykk. Min helse er viktig, derfor har jeg gjort noen forandringer i mitt liv, samtidig som jeg har valgt å oppsøke en psykolog for å forsøke å få kontroll over alt stress inni meg. Denne psykologen spør og graver om alt mulig, og ofte ender det med at jeg forteller om ting jeg hadde tenkt å holde for meg selv. Jeg klarer rett og slett ikke å holde det inne da denne meget dyktige mannen setter øynene i meg og oser av tillit.
Kan noe lignende skje med CS?
Jeg tar utgangspunkt i at hun er skyldig.

NB! jeg vet at min situasjon ikke hører til i denne tråden, men synes det var et greit eksempel å bruke for å illustrere

Politet avhører.
RPU observerer, samtaler, tester og sammenfatter til en rapport om deres konklusjoner.
2008-08-30, 09:11
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vad händer nu då?
Sitter CS kvar i Västerås tills överklagandet om jäv är klart?
Eller flyttas hon till Huddinge nästa vecka i alla fall?

Jag utgår från att Huddinge står kvar som planerat. (Det verkar inte vettigt att "hatta" med schemat, eftersom man inte ens vet när jävsfrågan kommer upp i hovrätten).
2008-08-30, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som jag ser det, finns det en och endast en faktor som tyder på att CS kommer att förklaras lida av en allvarlig psykisk störning, och det är att hon är kvinna. En man hade aldrig blivit det under motsvarande omständigheter, det vågar jag nästan garantera.
Du har rätt! Kvinnor som är friska begår ju inte brott, eller hur? Kolla stackars offret Sara Svensson!
Har dock en känsla (inga källor på det tyvärr) av att ju sjukare brottet är, desto större chans att den misstänkte kryssas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in