Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag håller med. Man har bestämt sig för att fler psykiskt sjuka människor ska sitta i fängelse. Frågan är vad det ska vara bra för. Jag är mycket kritiskt till att människor som är nära gränsen på detta sätt förs från vård till fängelse.
Å andra sidan är de straff vi har öht inte rationellt konstruerade för att uppnå syften. De är i stället en soppa av olika historiska motiv, irrationell etik och en mycket liten del forskning i effekter och återfalll.
Jeg er ikke så sikker på at jeg holder med deg der. Og det sitter nok mange fengslet som skulle vært utredet mer. Men
alle grusomme drap oppleves som sykt og unormalt? Vi må spørre oss om den som drepte var tilregnelig i gjerningsøyeblikket....
Var personen tilregnelig og ikke psykotisk ved gjerningstidspunktet så er straffen fengsel, mener jeg. Det er vel også mulig å få oppfølging av psykolog i fengsel. Det er lange nok ventekøer for for barn, ungdom og voksne som har problemer i psykiatrien...
Det er barna som har problemer, en må begynne med...
Soning utenfor fengslet er vel innsatte og deres advokaters drøm?
Jeg forstår at en person som hallusinerer og hører stemmer som befaler om å drepe ukjente på en trikk, får vård (behandling) og ikke fengslstraff. Denne personen er mottakelig og responerer på medikamenter og lar seg behandle. Jeg forstår også at en person med høy grad av psykisk utviklingshemming ikke er tilregnelig og ansvarlig for sine handlinger...
Derimot er det mange psykiske forstyrrelser som vanskelig lar seg kurere i voksen alder.
Eks: En tenkt drapsmann med sterke psykopatiske trekk. Psykopati er arvelig. Medisinsk er det en defekt i hjernebarken, som hindrer utvikling av et normalt følelsesliv.De mangler evnen til empati.
Defekten kan påvises ved test, og diagnostiseres av psykiatere og kliniske psykologer.
Asberger (AS)er også en medisinsk medfødt defekt hvor personen bl.a har problemer med å ta signaler fra omgivelsene samt noe svakere empati enn normalt. Denne diagnosen har man blitt mer obs på de siste årene. Alene er den vanligvis harmløs. Sammens med en annen karakterbrist/forstyrrelse blir det noe annet.
Asbergere er ikke manupulative og utspekulerte, vil jeg påstå. Det er jo en høyfunksjonell autisme og de klarer ikke "lese" andre mennesker så bra.
Jeg klarer ikke se for meg CS med en form for AS når jeg leser forhøret med henne,men det nonverbale språket signaliserer 80% og det verbale 20% og å lese blir ikke det samme så.....
Det er ingenting som tyder på at hun har vært psykotisk rundt tiden for drapene iflg. vitner....
Håper og tror hun blir vurdert som strafferettslig tilregnelig etter rapporten fra RPU
Og da er det bare å vente på at CS advokater skriker om ny RPU

...
Fra uskyldig til svært syk, må en vite, om hun blir dømt i andre instans.
Bak CS ligger det mange knuste liv. Hun så inn i fire troskyldige barneøyne for deretter regelrett smadre de med en intensitet som er unik i Nordisk rettshistorie?
OG JA- Jeg er sikker på at rett GM er tatt! Rapporten fra RPU vil sannsynligvis styrke aktoratet i neste instans...
Fengsel på livsstid ønskes henne fra meg....Forvaring for alltid om dommen falt i Norge. (mitt offisielle ønske

)