Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Här ser vi uppfattningen att en enda isolerad observation ska vara ett direkt bevis för något helt annat. Det är 'man är väl inte mördare för att man har skor'-argumentet igen. Med denna syn på bevisföring finns det aldrig, under några som helst omständigheter, bevis för någonting.
Därefter har vi 100% säkerhet och kravet att det inte ska finnas utrymme för det minsta tvivel. Återigen ser vi en syn på bevis där ingenting någonsin kan bevisas. Det är tack och lov inte sådana krav på bevis som ställs i något sammanhang, inte heller inom juridiken.
Ja, jag har läst BoISarens lista, men jag undrade över vad du menar är det starkaste indiciet i detta fall.
Du skriver att CS finns på orten för brottet och det får väl anses som sannolikt, om bilderna från tågstationen verkligen visar CS. Om det är så, kan vi binda CS till orten där brottet begicks.
Du skriver också att CS "med hög grad av sannolikhet [kan bindas]också till själva brottsplatsen", då hon ska ha funnit sig i Arboga då morden begicks. Och att detta "gör det ytterligare mer sannolikt att hon också [är] har varit på själva brottsplatsen".
Menar du att det är ställt utom allt rimligt tvivel att CS varit på brottsplatsen, bara för att hon varit på orten? Du menar att det finns en "hög grad av sannolikhet", men är detta = ställt utom rimligt tvivel, enligt ditt sätt att se? Det skulle - hypotetiskt - inte kunna vara en annan person, enligt dig?
Att CS funnits på orten då brotten begicks, menar du "gör det ytterligare mer sannolikt att hon också är har varit på själva brottsplatsen". Men placerar det faktum att CS varit i Arboga henne i hallen med E, M och S? Finns det för dig inget som helst tvivel, trots att det inte finns teknisk bevisning att hon de facto varit där?
Kan du med 100 % säkerhet säga att brottet inte kan ha begåtts av någon annan än CS? Jag kan det inte - så länge det finns utrymme för det minsta tvivel.
BaalZeBub och miapetter:
Nu var det för det första till Hamilkar frågan/frågorna var ställd/a, men han kanske inte hade svar på detta.
För det andra, om du tar med hela texten och
inte bara en liten isolerad del av texten, så ser du tankegången. Då ser du att jag resonerar kring allt
rimligt tvivel.
Du menar att (med mitt resonemang)
Med denna syn på bevisföring finns det aldrig, under några som helst omständigheter, bevis för någonting. Och att med denna
syn på bevis där ingenting någonsin kan bevisas.
Helt fel!!! Om det skulle finnas bevis som binder CS till hallen/brottsplatsen, så som DNA, fingeravtryck eller hårstån, ett säkrare vittne (eller helst minst två av varandra oberoende vittnen), så kan du binda en person till brottet/brottsplatsen som gm med bindade
bevis. Hur lätt som helst och
bortom allt rimligt tvivel =
ingen annan kunde (med största sannolikhet, säg 99 %, då) ha utfört brottet!