2008-09-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vilken bild av CS har vi hitills? Verkar hennes ironier och skämt, lögner och misslyckade tricks vid förhör och rättegång tyda på att hon är medveten eller inte? Stämmer de överens med någon form av förträngning - kan det faktiskt vara så att CS finner det hon har gjort så hemskt, att hon inte kan acceptera det? Jag tycker att det stämmer rätt bra in.
Jag tror hon är medveten om vad hon gjort men att hon ljuger sig ur sittuationen, el försöker iaf! hon har för mig uppvisat en beräknande sida i hur hon ska gå till väga med olika saker. tex så åker hon långt bort & skyller på allt möjligt för att T ska hämta henne mm! Detta är bara ETT exempel!
2008-09-09, 10:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Här ser vi uppfattningen att en enda isolerad observation ska vara ett direkt bevis för något helt annat. Det är 'man är väl inte mördare för att man har skor'-argumentet igen. Med denna syn på bevisföring finns det aldrig, under några som helst omständigheter, bevis för någonting.

Därefter har vi 100% säkerhet och kravet att det inte ska finnas utrymme för det minsta tvivel. Återigen ser vi en syn på bevis där ingenting någonsin kan bevisas. Det är tack och lov inte sådana krav på bevis som ställs i något sammanhang, inte heller inom juridiken.

Ja, jag har läst BoISarens lista, men jag undrade över vad du menar är det starkaste indiciet i detta fall.

Du skriver att CS finns på orten för brottet och det får väl anses som sannolikt, om bilderna från tågstationen verkligen visar CS. Om det är så, kan vi binda CS till orten där brottet begicks.

Du skriver också att CS "med hög grad av sannolikhet [kan bindas]också till själva brottsplatsen", då hon ska ha funnit sig i Arboga då morden begicks. Och att detta "gör det ytterligare mer sannolikt att hon också [är] har varit på själva brottsplatsen".

Menar du att det är ställt utom allt rimligt tvivel att CS varit på brottsplatsen, bara för att hon varit på orten? Du menar att det finns en "hög grad av sannolikhet", men är detta = ställt utom rimligt tvivel, enligt ditt sätt att se? Det skulle - hypotetiskt - inte kunna vara en annan person, enligt dig?

Att CS funnits på orten då brotten begicks, menar du "gör det ytterligare mer sannolikt att hon också är har varit på själva brottsplatsen". Men placerar det faktum att CS varit i Arboga henne i hallen med E, M och S? Finns det för dig inget som helst tvivel, trots att det inte finns teknisk bevisning att hon de facto varit där?

Kan du med 100 % säkerhet säga att brottet inte kan ha begåtts av någon annan än CS? Jag kan det inte - så länge det finns utrymme för det minsta tvivel.

BaalZeBub och miapetter:

Nu var det för det första till Hamilkar frågan/frågorna var ställd/a, men han kanske inte hade svar på detta.

För det andra, om du tar med hela texten och inte bara en liten isolerad del av texten, så ser du tankegången. Då ser du att jag resonerar kring allt rimligt tvivel.

Du menar att (med mitt resonemang) Med denna syn på bevisföring finns det aldrig, under några som helst omständigheter, bevis för någonting. Och att med denna syn på bevis där ingenting någonsin kan bevisas.

Helt fel!!! Om det skulle finnas bevis som binder CS till hallen/brottsplatsen, så som DNA, fingeravtryck eller hårstån, ett säkrare vittne (eller helst minst två av varandra oberoende vittnen), så kan du binda en person till brottet/brottsplatsen som gm med bindade bevis. Hur lätt som helst och bortom allt rimligt tvivel = ingen annan kunde (med största sannolikhet, säg 99 %, då) ha utfört brottet!
2008-09-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
När blev du övertygad om att Cs är skyldig?(enligt dig)
Hon är ju dömd, Har du missat det? vi väntar alla på vilket straff hon ska få el om det blir vård!
2008-09-09, 10:55
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Hon är ju dömd, Har du missat det? vi väntar alla på vilket straff hon ska få el om det blir vård!

Nope!
Dom har inte fallit än... (uttalas med långt ooooooo..)
Skuldfrågan har de dock tagit ställning till!
Jag undrar lite vad som är korrekt benämning i detta "mellan-läge"?
2008-09-09, 10:57
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

[...]

Om det skulle finnas bevis som binder CS till hallen/brottsplatsen, så som DNA, fingeravtryck eller hårstån, ett säkrare vittne (eller helst minst två av varandra oberoende vittnen), så kan du binda en person till brottet/brottsplatsen som gm med bindade bevis. Hur lätt som helst och bortom allt rimligt tvivel = ingen annan kunde (med största sannolikhet, säg 99 %, då) ha utfört brottet!

[...]

Altså, forstår jag dig rätt, du anser inte att E är ett säkert vittne?
2008-09-09, 10:59
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Hon har befunnits skyldig och kommer att få ett straff ja. Frågan är om det blir fängelse eller vård, men hon är i vilket fall skyldig oavsett vad ni anser om laga kraft och annat.

Frias CS i HovR får hon skadestånd från JK och inget straff.

Förhandlingen är inte avslutad i TR än.
2008-09-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nope!
Ja om du tittar efter en gång till så är det ju det jag menar när jag skrev!
De har funnit henne skyldig & vi väntar på domen/straffet
2008-09-09, 11:14
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ovanstående utklippt ur ett mkt längre och läsvärt inlägg. Ha det gärna tillsammans med BoIsarens sammanfattning.

Jag tänkte bara visa på lite av den information som finns i det tidiga förhören med E, om som styrker ovanstående.

"Inledningsvis tillfrågades E om datum och tid. Hon svarade att det var –05 och att hon var i Uppsala men
rättade sig sedan och uppgav att det var –08.
E tillfrågades om hon kunde berätta vad som hade hänt tidigare under dagen. Hon uppgav att hon hade
berättat för sina föräldrar, inte T, han var inte med just då, vad som hade hänt. De var inte riktigt insatta.
Vad T och Tanja hade haft för relation förut. Emma hade berättat att de hade träffats och att han skulle ha
varit pappa till hennes barn och allting sån´t där
." s 882
Vad skulle citatet ur förhöret styrka för någonting? Det enda jag ser det styrker är att Emma blandar ihop personer och saker som har hänt i hennes liv. Skall man få in något mer så får man läsa det som ett horiskop och tolka in saker man tror på. Påminner lite om Oraklet i Delfi.
Senast redigerad av eloge 2008-09-09 kl. 11:19.
2008-09-09, 11:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Altså, forstår jag dig rätt, du anser inte att E är ett säkert vittne?

I och med att hon gav ett helt annat signalement långt innan, var inne här på FB i april och kunde följa diskussioner och se bilder på CS och därefter gav en helt annan beskrivning av gm; en exakt beskrivning + de facto att hon endast hann se gm (troligtvis) några sekunder innan hon blev nerslagen och i kombination därmed fick en svår skallskada, så tror jag att det kan finnas säkrare vittnen.

Därmed inte sagt att jag inte tror på vad E säger; jag är säker på att hon säger det hon är övertygad om att hon minns.
2008-09-09, 11:19
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nope!

Jo, domen har väl fallit, men hon har inte fått någon påföljd ännu?
2008-09-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Jo, domen har väl fallit, men hon har inte fått någon påföljd ännu?
det är min uppfattning också! sen om man säger det med andra ord spelar mindere roll för vi förstår ju varandra ändå!
2008-09-09, 11:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vad skulle citatet ur förhöret styrka för någonting? Det enda jag ser det styrker är att Emma blandar ihop personer och saker som har hänt i hennes liv. Skall man få in något mer så får man läsa det som ett horiskop och tolka in saker man tror på. Påminner lite om Oraklet i Delfi.

Det styrker att E talar om CS mycket tidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in