2008-09-21, 20:28
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Talar du för åsna nu? Dvs att hon inte anser brottet uppklarat trots att tingsrätten funnit CS skyldig? Nu säger både du och åsna att ni
"hoppas att mordet klaras upp"? Det här var nya bud måste jag säga.

Du TROR att myndigheter vet var de är, du VET alltså inte alls, du har ingen aning med andra ord utan bara vräker ur dej nåt substanslöst.
Ja, jag talade för åsna som du märkte. CS är funnen skyldig men eftersom det går upp i hovrätten så kommer det en dom till eller hur? Alltså är det inte klart än. Du bara vrider på orden som vanligt.

Om myndigeherna vet var Togge och Emma är just nu är väl ganska ovidkommande? De är inte dömda för något brott, ej heller misstänkta.
Vart vill du komma med det? Är de ute och säljer knark igen eller?
2008-09-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hela offentlighetsprincipen bygger ju på att allmänheten ska ha insyn i domstolarnas arbete och vilken bevisning det finns mot en person.

Därmed är det följdriktigt att t ex exempel på barnporr som funnits i en persons dator ingår i bevismaterialet och blir offentligt. Om allmänheten ska kunna bedöma om en dom är riktig eller ej måste man ju kunna ta del av det underlaget.

Jag tycker det här är ett verkligt dilemma. Om en rättegång handlar om innehav av förbjudna bilder blir det ju orimligt att återge dessa bilder. Å andra sidan är det orimligt att man inte ska kunna se bilderna för att kunna skaffa sig en egen uppfattning.

En viss avvägning har ju gjorts i och med att vissa delar i en sexualbrottsrättegång kan sekretessbeläggas och att t ex rättegångar i spionmål kan sekretessbeläggas.

Men knäckfrågan är var gränsen ska gå. Eftersom Arboga-målet innehöll bilder på de dödade barnen som ett underlag för gärningsbeskrivningen innehåller andra förundersökningar säkert också bilder som kan vara stötande eller upprörande. Ska man generellt ta bort sådana bilder ur förundersökningar, anser ni?

Nej, säger jag. Sådana bilder är relevanta för förståelsen av händelsen. När det gäller Arboga-barnen verkar bilderna, att döma av beskrivningarna från de som sett dem, klart visa att det är ett hammarliknande föremål som är mordvapnet, och den försvunna hammaren blir därmed ett indicium. Eftersom relevant material i en rättegång ska vara offentligt bör också bilderna vara offentliga, anser jag.

Jag håller med om det du skriver men priset för offentlighetsprincipen blir att material görs tillgängligt även för dem som är skvallertidningsläsare och som själv inte tänker bidra med något i debatten. Ännu värre blir det om man betänker hur suspekta människor får sådant material på sitt skrivbord och gottar sig mer åt bildkapet än åt fallet i sig.
I brott som handlar om pedofili kan vem som helst räkna ut hur känsligt material kommer hanteras av människor som inte har ett djupare intresse i ett specifikt fall som mål för sitt intresse.
2008-09-21, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Talar du för åsna nu? Dvs att hon inte anser brottet uppklarat trots att tingsrätten funnit CS skyldig? Nu säger både du och åsna att ni
"hoppas att mordet klaras upp"? Det här var nya bud måste jag säga.

Du TROR att myndigheter vet var de är, du VET alltså inte alls, du har ingen aning med andra ord utan bara vräker ur dej nåt substanslöst.

Jag anser brottet är uppklarat. Du vinklar det som du vill. Du ser den som inte anser uppklarad, men jag gör det. Du är dock en som substanslöst vräcker ur dig skit.
2008-09-22, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag håller med om det du skriver men priset för offentlighetsprincipen blir att material görs tillgängligt även för dem som är skvallertidningsläsare och som själv inte tänker bidra med något i debatten. Ännu värre blir det om man betänker hur suspekta människor får sådant material på sitt skrivbord och gottar sig mer åt bildkapet än åt fallet i sig.
I brott som handlar om pedofili kan vem som helst räkna ut hur känsligt material kommer hanteras av människor som inte har ett djupare intresse i ett specifikt fall som mål för sitt intresse.
Du har ju fortfarande rätt att begära ut bilder från barnporrutredningar. Däremot är det ju ett innehav så snart du fått dem i din hand, så då kan du gripas och bilderna förverkas.
2008-09-22, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har ju fortfarande rätt att begära ut bilder från barnporrutredningar. Däremot är det ju ett innehav så snart du fått dem i din hand, så då kan du gripas och bilderna förverkas.

Visst vore det bra om bilder hamnade vi sidan om, och också censurerades.
2008-09-22, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Visst vore det bra om bilder hamnade vi sidan om, och också censurerades.
Nej.
Som jag skrivit tidigare: Det finns ett antal legitima skäl att se på bilderna.
Det är polisen som är överduktig. De har ingen skyldighet att distribuera FUP digitalt.
Om alternativen är att köpa en kopia för 3 000 spänn eller läsa på plats skulle den inte hamna på TPB.
2008-09-22, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej.
Som jag skrivit tidigare: Det finns ett antal legitima skäl att se på bilderna.
Det är polisen som är överduktig. De har ingen skyldighet att distribuera FUP digitalt.
Om alternativen är att köpa en kopia för 3 000 spänn eller läsa på plats skulle den inte hamna på TPB.

Nä menade mer att det kunde censureras på bilderna det som inte har med brottet att göra, och att bilder mer lämnades ut till de som hade med fallet att göra.
Detta var mer önsketänkande, lagen är ju skapat för ett annat ändamål
2008-09-22, 10:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Har nu lyssnat på programmet där de citerar miapetters, Ranonymus med fleras inlägg från förra tråden, och det framkommer att SR har ringt upp FUP-beställare.

Observera att det handlar om två skilda saker. En är att kräva legitimation och registrera faktiska identiteter, vilket Västmanlandspolisen verkar ha gjort här. Den andra är att polisen bokar förhandsbeställda ex av FUP i ett namn, som uppges vid avhämtning. Du har rätt att ta del av offentliga handlingar anonymt, och ska kunna göra den bokningen i Kalle Ankas namn. Det enda polisen behöver veta är att den som hämtar FUP är densamme som har förhandsbokat, inte beställarens personuppgifter.

Det vore väldigt bra om någon som fått ut FUP gjorde en anmälan om detta. Vem ska anmälan göras till? Vad specifikt skulle man anmärka på? Jag menar att de har 'brutit mot anonymitetsskyddet'. Vare sig detta är juridiskt ohållbart eller inte så förtjänar det en anmälan, lite uppmärksamhet och en del debatt i media. Inte minst pressetik kommer in.
2008-09-22, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det vore väldigt bra om någon som fått ut FUP gjorde en anmälan om detta. Vem ska anmälan göras till? Vad specifikt skulle man anmärka på? Jag menar att de har 'brutit mot anonymitetsskyddet'. Vare sig detta är juridiskt ohållbart eller inte så förtjänar det en anmälan, lite uppmärksamhet och en del debatt i media. Inte minst pressetik kommer in.
JO-anmälan är bättre än polisanmälan. Till JO kan du utan att hänvisa till lagparagraf begära en utredning.
Om man gör en polisanmälan eller överklagar till kammarrätten måste man ha juridiskt på fötterna, annars kan man skapa synnerligen olyckliga prejudikat.
Nackdelen med JO är behandlingstid på ca ett år.
2008-09-22, 11:39
Medlem
miapetters avatar
Jag kan ju tycka att det inte spelar så stor roll för min egen del men däremot förstår jag inte riktigt poängen med att media intresserar sig mer för dem som köpt FUP än att fråga FG hur hon tänkte vid publiceringen?
Visst, den eller de som spridit FUP på nätet finns väl kanske bland köparna men det borde väl gå rätt snabbt att kolla, i alla fall då det handlar om torrenter o uppladdade bilder anknutna till ett konto?
Sen vet jag ju faktiskt inte VAD som antecknades när jag hämtade FUP, kanske ströks mitt namn från en lista vid legkollen?
Fast det rimmar ju illa med att SR påstår sig ha ringt upp "de flesta" köpare, jag undrar hur det ligger till med den saken jag!
2008-09-22, 12:51
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Det beror på hur det har gått till. Ifall en handling har upprättats där beställarna finns registrerade med personuppgifter är den offentlig. Existerar en sådan?

En sak som jag reagerade på tidigare var när Västmanlandspolisen kollade leg på åhörarna i Köping, i samband med att hot riktats mot CS under pågående rättegång. Det beslutet vore intressant att se. Du ska kunna besöka en öppen förhandling utan att behöva styrka, eller ens uppge, identitet. Det hade varit bättre att flytta tingsrättsförhandlingarna till en säkerhetssal, där de har vana och inte efterfrågar ID-handlingar.
2008-09-22, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag kan ju tycka att det inte spelar så stor roll för min egen del men däremot förstår jag inte riktigt poängen med att media intresserar sig mer för dem som köpt FUP än att fråga FG hur hon tänkte vid publiceringen?
Visst, den eller de som spridit FUP på nätet finns väl kanske bland köparna men det borde väl gå rätt snabbt att kolla, i alla fall då det handlar om torrenter o uppladdade bilder anknutna till ett konto?
Sen vet jag ju faktiskt inte VAD som antecknades när jag hämtade FUP, kanske ströks mitt namn från en lista vid legkollen?
Fast det rimmar ju illa med att SR påstår sig ha ringt upp "de flesta" köpare, jag undrar hur det ligger till med den saken jag!

Jag har inte fått något samtal ifrån SR, någon som fått det här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in