2008-09-09, 05:30
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
När blev du övertygad om att Cs är skyldig?(enligt dig)

Den dagen jag hörde Emmas beskrivning av vad som hänt,
långt innan de var i Köping.

Observera att jag tar det ur mitt perspektiv inte vad jag anser
är juridiskt "bortom rimlig tvivel".
Senast redigerad av miapetter 2008-09-09 kl. 05:35.
2008-09-09, 06:36
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Hittar du något exempel där ett semesterknull tränger sig in i en bostad och slår ihjäl mannens två bonusbarn och försöker slå ihjäl kvinnan han lever ihop med också?

Säg det till C.S att hon bara var ett semesterknull eftersom hon inte haft förståndet att förstå det.
2008-09-09, 06:38
Medlem
Frubeates avatar
Ursprungligen postat av JaneCTja, i artikeln fanns ju just ett exempel på en kvinna som tar sig in i ett hem och dödar fru och de två barnen till mannen hon hade hoppats dela sitt liv med.

Du menar väl inte att varje brottsscenario som man inte kan hitta en fullständigt identisk kopia till är otänkbart?

Citat:
Den försmådda älskarinnan bedövade kvinnan med morfin, och blockerade dörrarna så att barnen inte kunde komma ut, innan hon tände eld på kåken. Den äldste sonen lyckades ta sig ut, men avled senare av skadorna. Morfin och eld. Metoden skiljer sig markant från att krossa skallar med vildsinta hammarslag. Likheten är ju att hon valde att ta ut sin vrede över älskarens fru och barn. Men att tränga sig in och döda med hammare måste väl ändå vara ganska atypiskt för kvinnliga mördare?

Denna kvinna som använde morfin, var hon inte läkare?
Hon använde sig väl då av en metod hon hadde "till hands" så att säga?
CS var ju inte läkare, men hadde en hammare til hands, bevisligen
2008-09-09, 06:56
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det man måste tänka på också är att CS tidigare besökt T. Hon var alltså bekant med KAK-området. Hon är från Tyskland, bor i Stockholm, har någon vän i Uppsala. Jag tycker inte det är speciellt konstigt att hon besöker Arbogatrakten som hon känner till lite sen tidigare. Hade varit mycket mer märkligt om hon hade besökt t.ex. Eksjö eller Skövde tycker jag. Hon har dessutom varit där flera gånger. Alltså inte som vissa påstår ett otroligt sammanträffande. Att hon har varit på orten får henne inte in på själva brottsplatsen.

Jag håller med dig i att det inte får finnas minsta tvivel. För rättssäkerhetens skull. Som det är nu så finns inget som binder henne till brottsplatsen. En skosula, vanligare än man först trott, kan lika gärna höra till någon annan. Ett högst tvivelaktigt utpekande och? Vad mer?

Det som är det konstigaste här är att hon reser til Arboga en kväll, när det är mörkt, för att leta efter något hon inte ens klarat att hitta i dagsljus. Dessutom gjör hon detta kvällen före hon ska resa til Tyskland, och säkert har annat att göra. Som det nu blev höll hon ju på och bökade i sin lägenhet till långt på natt....det tycker jag också verkar konstigt.
Sedan när du skriver om hennes resa till Arboga den 17, och att hon varit där fler gånger.....just där T, E och barnen bor...också konstigt enligt mig.
2008-09-09, 07:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Redan utan att fästa minsta vis vid E:s utpekande är caset mot CS således mycket starkt.....Det räcker med att man sedan litar på minnesbilderna att det skulle röra sig om en kvinna, som dyker upp mycket tidigt, för att bevisningen enligt min mening är fullt tillräcklig för en fällande dom. I ett sådant läge blir snarast E:s tidiga minnesbilder stödbevisning till den övriga bevisning som självklart binder henne till tid och eljest omotiverad ort för brottet, och med hög grad av sannolikhet också till själva brottsplatsen, och gör det ytterligare mer sannolikt att hon också är har varit på själva brottsplatsen. Själva det faktiska utpekandet behöver man alltså inte självklart bedöma som trovärdigt för att nå fram till en fällande dom.
Ovanstående utklippt ur ett mkt längre och läsvärt inlägg. Ha det gärna tillsammans med BoIsarens sammanfattning.

Jag tänkte bara visa på lite av den information som finns i det tidiga förhören med E, om som styrker ovanstående.

"Inledningsvis tillfrågades E om datum och tid. Hon svarade att det var –05 och att hon var i Uppsala men
rättade sig sedan och uppgav att det var –08.
E tillfrågades om hon kunde berätta vad som hade hänt tidigare under dagen. Hon uppgav att hon hade
berättat för sina föräldrar, inte T, han var inte med just då, vad som hade hänt. De var inte riktigt insatta.
Vad T och Tanja hade haft för relation förut. Emma hade berättat att de hade träffats och att han skulle ha
varit pappa till hennes barn och allting sån´t där
." s 882
2008-09-09, 07:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Menar du att det är ställt utom allt rimligt tvivel att CS varit på brottsplatsen, bara för att hon varit på orten? <klipp>

Kan du med 100 % säkerhet säga att brottet inte kan ha begåtts av någon annan än CS? Jag kan det inte - så länge det finns utrymme för det minsta tvivel.

Här ser vi uppfattningen att en enda isolerad observation ska vara ett direkt bevis för något helt annat. Det är 'man är väl inte mördare för att man har skor'-argumentet igen. Med denna syn på bevisföring finns det aldrig, under några som helst omständigheter, bevis för någonting.

Därefter har vi 100% säkerhet och kravet att det inte ska finnas utrymme för det minsta tvivel. Återigen ser vi en syn på bevis där ingenting någonsin kan bevisas. Det är tack och lov inte sådana krav på bevis som ställs i något sammanhang, inte heller inom juridiken.
2008-09-09, 07:24
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Här ser vi uppfattningen att en enda isolerad observation ska vara ett direkt bevis för något helt annat. Det är 'man är väl inte mördare för att man har skor'-argumentet igen. Med denna syn på bevisföring finns det aldrig, under några som helst omständigheter, bevis för någonting.

Därefter har vi 100% säkerhet och kravet att det inte ska finnas utrymme för det minsta tvivel. Återigen ser vi en syn på bevis där ingenting någonsin kan bevisas. Det är tack och lov inte sådana krav på bevis som ställs i något sammanhang, inte heller inom juridiken.

Nej, för nu är ju, tack o lov,
det beviskrav vi har i Sverige -
Ställt bortom rimlig tvivel....

De rimliga tvivlen är du, jag o uppenbarligen TR sedan länge förbi!
2008-09-09, 07:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Den försmådda älskarinnan bedövade kvinnan med morfin, och blockerade dörrarna så att barnen inte kunde komma ut, innan hon tände eld på kåken. Den äldste sonen lyckades ta sig ut, men avled senare av skadorna. Morfin och eld. Metoden skiljer sig markant från att krossa skallar med vildsinta hammarslag. Likheten är ju att hon valde att ta ut sin vrede över älskarens fru och barn. Men att tränga sig in och döda med hammare måste väl ändå vara ganska atypiskt för kvinnliga mördare?
Tycker nog det är ganska meningslöst att diskutera vad som är "könstypiskt" när det gäller ett så pass unikt/extremt brott.

Pyromani är ju ett väldigt typiskt övervägande "manligt" beteende. Kan du inte då precis lika enkelt hävda att Elisabeth W. måste vara oskyldig?
Senast redigerad av JaneC 2008-09-09 kl. 07:44.
2008-09-09, 09:40
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Vad spelar det för roll? Vad folket och media anser kwettar la...men hon är dömd på de premisserna/kriterierna i tingsrätten och det är huvudsaken.

CS är som sagt inte dömd än. Saker kan hända som gör att hon aldrig döms oavsett att TR tagit beslut i skuldfrågan. T ex om hon begår självmord/dödas.

Varför prövade in HovR frågan om CU:s ev. inflytande/inverkan på övriga nämndemän?

Citat:
Skäl

Tingsrätten har i det överklagade beslutet enbart prövat frågan om jäv avseendenämndemännen Eva Holstein och Sigvard Sigurd. Det är således endast denna frågasom nu är föremål för hovrättens prövning.
2008-09-09, 10:02
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
CS är som sagt inte dömd än. Saker kan hända som gör att hon aldrig döms oavsett att TR tagit beslut i skuldfrågan. T ex om hon begår självmord/dödas.

Så postumt döms man inte?
Även om rättegången redan startat, nästan avslutats?
Senast redigerad av miapetter 2008-09-09 kl. 10:04.
2008-09-09, 10:14
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag minns inte vad hon står åtalad för? Var det mord och mordförsök eller hur lät rubriceringen?

Brottsrubriceringen är Urbota brott enligt delar av FUP.

Ja, hemfridsbrott lär väl konsumeras med råge. Å andra sidan rörde det sig inte om det enligt EJ.
2008-09-09, 10:30
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Brottsrubriceringen är Urbota brott enligt delar av FUP.

Ja, hemfridsbrott lär väl konsumeras med råge. Å andra sidan rörde det sig inte om det enligt EJ.

Ööh?

Då TH står som mälsägande är väl ovanstående brottsrubriceringen för det åtalet, eller?

Fö löd utlåtandet (eller vad det heter) från TR:
"Övertygande bevisning har förebringats för att Christine Schürrer är skyldig till mord och försök till mord i enlighet med åtalet".

Så uppenbarligen har hon även åtalats för det, vore lite konstigt om hon döms för något hon inte åtalats för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in