2008-09-09, 01:35
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det man måste tänka på också är att CS tidigare besökt T. Hon var alltså bekant med KAK-området. Hon är från Tyskland, bor i Stockholm, har någon vän i Uppsala. Jag tycker inte det är speciellt konstigt att hon besöker Arbogatrakten som hon känner till lite sen tidigare. Hade varit mycket mer märkligt om hon hade besökt t.ex. Eksjö eller Skövde tycker jag. Hon har dessutom varit där flera gånger. Alltså inte som vissa påstår ett otroligt sammanträffande. Att hon har varit på orten får henne inte in på själva brottsplatsen.

Jag håller med dig i att det inte får finnas minsta tvivel. För rättssäkerhetens skull. Som det är nu så finns inget som binder henne till brottsplatsen. En skosula, vanligare än man först trott, kan lika gärna höra till någon annan. Ett högst tvivelaktigt utpekande och? Vad mer?
Varför ljuger hon för sina vänner om vad hon gör i Arboga alla dessa gånger?
2008-09-09, 01:40
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Den försmådda älskarinnan bedövade kvinnan med morfin, och blockerade dörrarna så att barnen inte kunde komma ut, innan hon tände eld på kåken. Den äldste sonen lyckades ta sig ut, men avled senare av skadorna. Morfin och eld. Metoden skiljer sig markant från att krossa skallar med vildsinta hammarslag. Likheten är ju att hon valde att ta ut sin vrede över älskarens fru och barn. Men att tränga sig in och döda med hammare måste väl ändå vara ganska atypiskt för kvinnliga mördare?

Er det typisk for menn da?
Affektdrap skjer oftest med kniv, kvelning, eller annen stump vold mot hodet.
Man bruker det som er tilgjengelig.

Planlagte drap viser ofte mer kreativitet (miljø og tilgang til våpen).
Legen hadde tilgang til morfin og kunne planlegge. Litt mer raffinert liv og mindre frustrasjon, raseri over andre ting i livet?

Kniv, hammer, pistol - Ikke det viktigste. Det er hjernen som er våpenet! Hvordan drapet er utført forteller det meste om GM. (hvor mange knivstikk, slag, osv)

Den som utførte hammerslagene i Arboga var rasende og hadde et motiv.
En snekker i vansko som ble psykotisk utenfor huset er også mulig.

Alt er mulig om en ser etter alternativer.
2008-09-09, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Varför ljuger hon för sina vänner om vad hon gör i Arboga alla dessa gånger?
Inte gör lögnerna henne till mördare, sen är det väl normalt att inte säga allt till alla om sig själv. Vart finns de riktiga bevisen, när skall fler i arboga med omnejd kontrolleras.
De med van skor som har likadan sula
De som hyser agg till T E
som är mörkhåriga
Som saknar alibi på morddagen
2008-09-09, 01:48
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Inte gör lögnerna henne till mördare, sen är det väl normalt att inte säga allt till alla om sig själv. Vart finns de riktiga bevisen, när skall fler i arboga med omnejd kontrolleras.
som är mörkhåriga
När ska bävrar börja stå för sina lögner? När ska bävrar komma med svar på sina lögner?

Tänk på att alla dom kriterier du räknar upp måste stämma in. Det räcker liksom inte att man är mörkhårig, eller att man har vans-skor. Alla kriterierna måste stämma in. Du hittar ingen sån i Arboga. Jag lovar. Jag ljuger inte...
2008-09-09, 01:49
Medlem
En procentuellt större andel kvinnor med psykotiska tillstånd skulle förklara att en större andel av kvinnorna bedöms lida av en allvarlig psykisk störning. I stället verkar skillnaden vara relaterad till andra diagnosgrupper, där kvinnor i större utsträckning bedöms lida av allvarlig psykisk störning. Dessa andra diagnoser utgörs av depressioner, autismspektrumstörningar, bipolära tillstånd och personlighetsstörningar.

ganska intressant om psykisk störningar
kan säga finns inget sånt det är människor som alltid i alla år hitta på orsaker..
t.e.x eva är gör inte som alla andra ok
oj det här är inte bra asså det är nått konstigt ok... ja men vad bra då kan vi forska i det o lägga en diagnos att personen skulle vara ev sjuk...medmera
men vem ger en liten grupp rätten o döma en annan människa o sätta in folk i olika fack....det är skrämmande nästan ju

sverige ää ett land där dom daltar o ger björntjänster så folk ska känna att dom inte är värda nått. värdeheten får dom om dom gör som dom blir tillsagda allså följer det staten säger samt vad politiker och lagen säger bara då blir dom accepterade i samhället .....

för alla här skriver egentligen på samma sett finns inget nytt i det dom säger eller lösningar.....samma typ av människor som tänker inrutat...sen tar dom vissa citat av andra o lägger ihop till en ända klump så det blir politisk korrekt...för då behöver du inte fråga sätta det som står... allt är redan glasklart..i deras tron på vad som skulle har hänt .men frågan är i såfall varför skriva här isåfall..om alla redan har en sanningen i deras tro vad som skulle har hänt....t.e.x i arboga finns inget egentligen som tyder det är hon ju...
Senast redigerad av christinelover 2008-09-09 kl. 01:52.
2008-09-09, 01:51
Medlem
fröken sveriges avatar
Citat:
som är mörkhåriga

Jag håller mig dig om att det inte är normalt att "säga allt till alla om sig själv". Men att som anklagad i en mordutredning ljuga och ändra uppgifter om ett par skor är graverande.
För övrigt finns det inga mordutredningar där alla runt omkring kollas, inte ens i påhittade TV-serier som CSI.
2008-09-09, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Jag håller mig dig om att det inte är normalt att "säga allt till alla om sig själv". Men att som anklagad i en mordutredning ljuga och ändra uppgifter om ett par skor är graverande.
För övrigt finns det inga mordutredningar där alla runt omkring kollas, inte ens i påhittade TV-serier som CSI.

Glöm inte att det var från åkis via en tolk sen till Cs, som jag läst verkar det som det pratats om olika skor. Åkis om ett par C om ett annat, tolkens roll kan inte soppas under mattan. Eller vad tycker övriga tysktalande som hört ljudupptagningarna?
2008-09-09, 02:10
Medlem
fröken sveriges avatar
Citat:
Glöm inte att det var från åkis via en tolk sen till Cs, som jag läst verkar det som det pratats om olika skor. Åkis om ett par C om ett annat, tolkens roll kan inte soppas under mattan. Eller vad tycker övriga tysktalande som hört ljudupptagningarna?

Jag har inte hört ljudupptagningarna, men CS har ändrat sig under utredningens förlopp vad gäller dessa skor, från början förnekade hon att hon ägt ett par sådana skor...

(För övrigt så förstår CS svenska, förmodligen bättre än vad jag förstår tyska, trots att jag har tyska släktingar.)
2008-09-09, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Jag har inte hört ljudupptagningarna, men CS har ändrat sig under utredningens förlopp vad gäller dessa skor, från början förnekade hon att hon ägt ett par sådana skor...

(För övrigt så förstår CS svenska, förmodligen bättre än vad jag förstår tyska, trots att jag har tyska släktingar.)

Svarta skor med vita snören vs svarta skor med svarta snören...
Lögn / missförstånd. Hur lätt det kan bli strulig vet man efter "Kalle i Grekland", som blev anklagad att ha farit runt med en kniv och satt häktad där nere.

Nu dax och sova.
2008-09-09, 02:24
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christinelover
En procentuellt större andel kvinnor med psykotiska tillstånd skulle förklara att en större andel av kvinnorna bedöms lida av en allvarlig psykisk störning. I stället verkar skillnaden vara relaterad till andra diagnosgrupper, där kvinnor i större utsträckning bedöms lida av allvarlig psykisk störning. Dessa andra diagnoser utgörs av depressioner, autismspektrumstörningar, bipolära tillstånd och personlighetsstörningar.

ganska intressant om psykisk störningar
kan säga finns inget sånt det är människor som alltid i alla år hitta på orsaker..
t.e.x eva är gör inte som alla andra ok
oj det här är inte bra asså det är nått konstigt ok... ja men vad bra då kan vi forska i det o lägga en diagnos att personen skulle vara ev sjuk...medmera
men vem ger en liten grupp rätten o döma en annan människa o sätta in folk i olika fack....det är skrämmande nästan ju

sverige ää ett land där dom daltar o ger björntjänster så folk ska känna att dom inte är värda nått. värdeheten får dom om dom gör som dom blir tillsagda allså följer det staten säger samt vad politiker och lagen säger bara då blir dom accepterade i samhället .....

för alla här skriver egentligen på samma sett finns inget nytt i det dom säger eller lösningar.....samma typ av människor som tänker inrutat...sen tar dom vissa citat av andra o lägger ihop till en ända klump så det blir politisk korrekt...för då behöver du inte fråga sätta det som står... allt är redan glasklart..i deras tron på vad som skulle har hänt .men frågan är i såfall varför skriva här isåfall..om alla redan har en sanningen i deras tro vad som skulle har hänt....t.e.x i arboga finns inget egentligen som tyder det är hon ju...

Ja, det kan man undra. Det blir ju mest som en intresseklubb för likasinnade. Alla är överens i huvudfrågan och diskuterar bara om en massa nyanser hit och dit. Frågan är vad som kommer att hända om CS frias i HR?
2008-09-09, 02:52
Bannlyst
Citat:
Svarta skor med vita snören vs svarta skor med svarta snören...
Lögn / missförstånd. Hur lätt det kan bli strulig vet man efter "Kalle i Grekland", som blev anklagad att ha farit runt med en kniv och satt häktad där nere.

Nu dax och sova.
Det är en rätt bra jämförelse.
Tidigare våldsdömd ung man med tydliga nazisympatier som enligt flera vittnen hugger ner en person i Grekland och på vars tröja så väl offrets som gärningsmannens blod återfanns.
Detta får Silbersky till att det grekiska rättssystemet är odemokratiskt och oprofessionellt.
Ett sällsynt lyckat försvar. Tur att inte CS har en bra tysk advokat, för hon är precis lika oskyldig.
2008-09-09, 02:55
Bannlyst
Kolla Rejseholdet

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vi har i tråden relativt nyligen fått reda på att någonting mycket närliggande faktiskt hände på Bornholm i Danmark på 1990-talet. Alldeles obelagt är det alltså inte att försmådda ex dödar mannens hustru och barn.

Det skulle faktiskt ha sitt intresse om man jämförde det som RPU:n kommer fram till om CS med denna Elisabeth Waevers psykologiska profil - dvs den psykologiska profilen hos en kvinna som bevisligen har utfört ett dåd under nära nog identiska omständigheter som det dåd som CS är åtalad för.
En av världens bästa deckarserier är Rejseholdet (mordkommissionen). Den tar upp det här fallet och är vidrigt bra.
Huvudpersonen har till och med samma attityd som CS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in