Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Polisen har naturligtvis antecknat till vilka adresser de skickat CD-skivan. Adresserna till de som beställer en förundersökning blir därmed offentlig handling.
Samma sak hände i barnporrmålet i mitten av 90-talet. Eftersom rättegångsmaterialet innehöll exempel på brottsliga bilder blev det intressant för bl a pedofiler, som här såg en chans att hitta material. Det kom en ström av beställningar, som rätten var tvungen att expediera, tills man på något sätt ändrade reglerna, jag minns inte exakt hur.
Några tidningar hotade med att publicera namnen på beställarna - de var alltså offentliga - men jag tror aldrig det gjordes.
Hela offentlighetsprincipen bygger ju på att allmänheten ska ha insyn i domstolarnas arbete och vilken bevisning det finns mot en person.
Därmed är det följdriktigt att t ex exempel på barnporr som funnits i en persons dator ingår i bevismaterialet och blir offentligt. Om allmänheten ska kunna bedöma om en dom är riktig eller ej måste man ju kunna ta del av det underlaget.
Jag tycker det här är ett verkligt dilemma. Om en rättegång handlar om innehav av förbjudna bilder blir det ju orimligt att återge dessa bilder. Å andra sidan är det orimligt att man inte ska kunna se bilderna för att kunna skaffa sig en egen uppfattning.
En viss avvägning har ju gjorts i och med att vissa delar i en sexualbrottsrättegång kan sekretessbeläggas och att t ex rättegångar i spionmål kan sekretessbeläggas.
Men knäckfrågan är var gränsen ska gå. Eftersom Arboga-målet innehöll bilder på de dödade barnen som ett underlag för gärningsbeskrivningen innehåller andra förundersökningar säkert också bilder som kan vara stötande eller upprörande. Ska man generellt ta bort sådana bilder ur förundersökningar, anser ni?
Nej, säger jag. Sådana bilder är relevanta för förståelsen av händelsen. När det gäller Arboga-barnen verkar bilderna, att döma av beskrivningarna från de som sett dem, klart visa att det är ett hammarliknande föremål som är mordvapnet, och den försvunna hammaren blir därmed ett indicium. Eftersom relevant material i en rättegång ska vara offentligt bör också bilderna vara offentliga, anser jag.