2008-10-03, 22:37
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
Jag var faktiskt orolig ett tag, att den äckliga och psykotiska slakterskan skulle kunna klara sig i HR.
Men efter att ha sett Efterlyst så kan man slappna av, och veta att svinet kommer att få sona.

Quetion. När kommer hon att byta namn ???
Svar. När det lugnat sig om ca 10 år.

TT. Nyheter 2033.
"Barnamörderskan Christine Schurrer släpptes idag efter 25 år i fängelse.
Hon blev känd som den sk "Arbogamörderskan"
Det bestialiska dådet som uppmärksammades enormt inte bara i Sverige gav eko även i Europa.

-CS känner sig nu vara redo för en ny relation och hoppas att hennes glada leende ska ge frukt i sina försök att skapa sig ett nytt liv....
Ingen som känner sig manad... hallå... schwenska killar... vart är ni...???

Pastor Fossmo kanske kunde passa?
2008-10-03, 22:38
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag var faktiskt orolig ett tag, att den äckliga och psykotiska slakterskan skulle kunna klara sig i HR.
Men efter att ha sett Efterlyst så kan man slappna av, och veta att svinet kommer att få sona.

Quetion. När kommer hon att byta namn ???

TT. Nyheter 2033.

Det bestialiska dådet som uppmärksammades enormt inte bara i Sverige gav eko även i Europa.

-CS känner sig nu vara redo för en ny relation och hoppas att hennes glada leende ska ge frukt i sina försök att skapa sig ett nytt liv....

Jag hoppas jag lever 2033. Jag vill inte missa sändningen.
2008-10-03, 22:57
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Ja, jag refererade till Köpingsvännerna, men kanske lite för otydligt. Men ja, de skulle hjälpa henne oerhört - storfiskar som småfiskar!

Köping+Arboga+Kungsör= KAK.

Som jag ser det är det bra att du var otydlig.

Med detta menar jag att eftersom flera skribenter i den Alternativa GM-tråden skrivit/antydd att motivet till CS resor till Arboga kan varit att CS handlade med narkotika.

Om det finns en sanning i Arboga-narkotikaspåret borde CS outa den/de det berör.

Om det finns en sanning i att CS har vänner i Köping som hon vill skydda av någon outgrundlig anledning borde hon outa dem.
Senast redigerad av Kallix 2008-10-03 kl. 23:00.
2008-10-04, 00:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Question. När kommer hon att byta namn ???

TT. Nyheter 2033.

Not wanting to rain on your parade, men hon torde dömas inte bara till livstids fängelse, utan också till utvisning. Det är också rimligt att hon vad det lider överförs till den tyska kriminalvården, och sålunda kommer att frisläppas i Tyskland, långt från Arboga och långa snygga svenska killar.
2008-10-04, 00:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Not wanting to rain on your parade, men hon torde dömas inte bara till livstids fängelse, utan också till utvisning. Det är också rimligt att hon vad det lider överförs till den tyska kriminalvården, och sålunda kommer att frisläppas i Tyskland, långt från Arboga och långa snygga svenska killar.
Om hon döms hamnar hon i ett svenskt fängelse. Därefter startar processen att flytta henne till Tyskland och det tar gissningsvis ett halvår. Vad som sedan händer med hennes straff vet jag inte...
2008-10-04, 01:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Från en dom i HR har jag hämtat lite informasjon om hur man ser på bevis/indicier.
Själva fallet jag sett på kan inte jämföras med Arbogafallet, men vissa partier ur dommen tycker jag ändå är intressanta:

(Jag måste få precisera att detta säkerligen inte är allt som kan sägas om bevis/indicer)

Direkt eller teknisk bevisning som positivt knyter gm till gärningen:
T.ex.: Vittnesuppgifter, fingeravtrykk, blod, sperma, hårstrån

Indicier
När det saknas bevisning som direkt binder den tilltalade vid gärningen bör som regel för fällande dom krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet

Frågan blir då närmast om det föreligger sådana besvärande omständigheter - dvs. indicier av annat slag än ovan angivna kriminaltekniska bevis - att denne trots avsaknaden av direkt bevisning kan dömas till ansvar för mordet

Med uttrycket indicier brukar förstås omständigheter som indirekt ger upplysningar om det som skall bevisas i en rättegång. Om bevisningen består av enbart indicier öppnar sig i regel fler tolkningsmöjligheter och fler alternativhypoteser än om bevisningen är direkt. Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra görningen och att annan gärningsman kan utesluttas

(Länk til fallet/dommen: https://lagen.nu/dom/rh/1998:88)

Min uppfattning av detta är att det finns direkt bevisning som knyter CS till morden i Arboga: E’s utpekende är en vittnesuppgift. Jag tycker att enbart det borde räcka för en fällande dom.
(Orkar inte ta diskusjonen om värdet av E’s utpekende nu igjen )

Jag finner ovanstående indelning väldigt underlig. Återigen är jag glad att jag inte är jurist.

Låt oss t ex ta den del av händelseförloppet som är att CS tar tåget till Arboga. För detta skulle det kunna finnas "Vittnesuppgifter, fingeravtrykk, blod, sperma, hårstrån" enligt ovan. Vi skulle naturligtvis även kunna ha DNA.
Vi skulle dessutom kunna göra klart bortom alla tvivel att CS åkte tåg. Enligt ovan skulle denna bevisning alltså inte vara indicier. Enligt sunt förnuft är de dock indicier.

Juridik tycks dock ofta sakna sunt förnuft. Här är det uppenbart att teknologi lockar. Om något är 'kriminaltekniskt' så är det bra, oavsett sammanhang.
2008-10-04, 01:29
Medlem
Frubeates avatar
Från en dom i HR har jag hämtat lite informasjon om hur man ser på bevis/indicier.
Själva fallet jag sett på kan inte jämföras med Arbogafallet, men vissa partier ur dommen tycker jag ändå är intressanta:

(Jag måste få precisera att detta säkerligen inte är allt som kan sägas om bevis/indicer)

Indicier
När det saknas bevisning som direkt binder den tilltalade vid gärningen bör som regel för fällande dom krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet

Frågan blir då närmast om det föreligger sådana besvärande omständigheter - dvs. indicier av annat slag än ovan angivna kriminaltekniska bevis - att denne trots avsaknaden av direkt bevisning kan dömas till ansvar för mordet

Med uttrycket indicier brukar förstås omständigheter som indirekt ger upplysningar om det som skall bevisas i en rättegång. Om bevisningen består av enbart indicier öppnar sig i regel fler tolkningsmöjligheter och fler alternativhypoteser än om bevisningen är direkt. Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra görningen och att annan gärningsman kan utesluttas

Min uppfattning av detta är att det finns direkt bevisning som knyter CS till morden i Arboga: E’s utpekende är en vittnesuppgift. Jag tycker att enbart det borde räcka för en fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag finner ovanstående indelning väldigt underlig. Återigen är jag glad att jag inte är jurist.

Låt oss t ex ta den del av händelseförloppet som är att CS tar tåget till Arboga. För detta skulle det kunna finnas "Vittnesuppgifter, fingeravtrykk, blod, sperma, hårstrån" enligt ovan. Vi skulle naturligtvis även kunna ha DNA.
Vi skulle dessutom kunna göra klart bortom alla tvivel att CS åkte tåg. Enligt ovan skulle denna bevisning alltså inte vara indicier. Enligt sunt förnuft är de dock indicier.

Juridik tycks dock ofta sakna sunt förnuft. Här är det uppenbart att teknologi lockar. Om något är 'kriminaltekniskt' så är det bra, oavsett sammanhang.

Om det finns blod, fingeravtryck, sperma (?), hårstrån, vittnesuppgifter mm, på tåget, så är det bevis....för att CS åkt tåg, inget annat.
Men det kan vara ett indicium, på att hon var på väg till villan i Arboga.
Finns ovanstående på brottsplatsen, så är det bevis på att hon varit där.
2008-10-04, 03:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Juridik är läran om rättsreglernas tolkning och tillämpning. Det vetenskapliga studiet av juridik kallas rättsvetenskap. "Sunt förnuft" är inte = vetenskap
2008-10-04, 10:24
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Juridik är läran om rättsreglernas tolkning och tillämpning. Det vetenskapliga studiet av juridik kallas rättsvetenskap. "Sunt förnuft" är inte = vetenskap

Och hur ser du på juridiken i detta fall Prinzezzan?
Med en jurists tolkning och tillämpning, med vetenskapliga ögon, eller använder du enbart det "sunda förnuftet"
2008-10-04, 11:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Hovrättens domslut i det fallet har väl ifrågasatts av rätt många, och frågan är om man fortfarande håller fast vid det sättet att hantera alla indicium vart och ett för sig.
Detta är ju strängt taget oförenligt med hela begreppet "indicium". I övrigt kan man ju konstatera att också detta rättsfall har kritiska skillnader mot arbogafallet som gör det svårt dra slutsatser om hur tillämplig domen är på detta. En sak som karakteriserar nästan alla celebra indiciemordmål är ju att det är oklart antingen när eller var offret bragts om livet, eller bådadera. Denna uppgift är dock extremt väl säkerställd i arbogafallet.
2008-10-04, 14:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Indicier

Om det finns blod, fingeravtryck, sperma (?), hårstrån, vittnesuppgifter mm, på tåget, så är det bevis....för att CS åkt tåg, inget annat.
Men det kan vara ett indicium, på att hon var på väg till villan i Arboga.
Finns ovanstående på brottsplatsen, så är det bevis på att hon varit där.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Och hur ser du på juridiken i detta fall Prinzezzan?
Med en jurists tolkning och tillämpning, med vetenskapliga ögon, eller använder du enbart det "sunda förnuftet"

Jag håller helt med dig i det jag fetmarkerat!

Däremot tycker jag inte att E´s vittnesmål är starkt (vilket jag tagit upp tidigare, varför). Hade det funnits utomstående vittnen + övriga ovan nämnda tekniska bevisning, så hade fallet i stort varit uppklarat.

Jag ser mycket med vetenskapliga ögon i ett fall som det här; men det motsäger inte en viss dos av "sunt förnuft"
2008-10-04, 14:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Det där var en riktig helgardering

Det visar kanske att man kan vara vidsynt och inte enbart fixera sig vid en hypotes...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in