Ursprungligen postat av Frubeate
Från en dom i HR har jag hämtat lite informasjon om hur man ser på bevis/indicier.
Själva fallet jag sett på kan inte jämföras med Arbogafallet, men vissa partier ur dommen tycker jag ändå är intressanta:
(Jag måste få precisera att detta säkerligen inte är allt som kan sägas om bevis/indicer)
Direkt eller teknisk bevisning som positivt knyter gm till gärningen:
T.ex.: Vittnesuppgifter, fingeravtrykk, blod, sperma, hårstrån
Indicier
När det saknas bevisning som direkt binder den tilltalade vid gärningen bör som regel för fällande dom krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet
Frågan blir då närmast om det föreligger sådana besvärande omständigheter - dvs. indicier av annat slag än ovan angivna kriminaltekniska bevis - att denne trots avsaknaden av direkt bevisning kan dömas till ansvar för mordet
Med uttrycket indicier brukar förstås omständigheter som indirekt ger upplysningar om det som skall bevisas i en rättegång. Om bevisningen består av enbart indicier öppnar sig i regel fler tolkningsmöjligheter och fler alternativhypoteser än om bevisningen är direkt. Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra görningen och att annan gärningsman kan utesluttas
(Länk til fallet/dommen:
https://lagen.nu/dom/rh/1998:88)
Min uppfattning av detta är att det finns direkt bevisning som knyter CS till morden i Arboga: E’s utpekende är en vittnesuppgift. Jag tycker att enbart det borde räcka för en fällande dom.
(Orkar inte ta diskusjonen om värdet av E’s utpekende nu igjen )
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag finner ovanstående indelning väldigt underlig. Återigen är jag glad att jag inte är jurist.
Låt oss t ex ta den del av händelseförloppet som är att CS tar tåget till Arboga. För detta skulle det kunna finnas "Vittnesuppgifter, fingeravtrykk, blod, sperma, hårstrån" enligt ovan. Vi skulle naturligtvis även kunna ha DNA.
Vi skulle dessutom kunna göra klart bortom alla tvivel att CS åkte tåg. Enligt ovan skulle denna bevisning alltså inte vara indicier. Enligt sunt förnuft är de dock indicier.
Juridik tycks dock ofta sakna sunt förnuft. Här är det uppenbart att teknologi lockar. Om något är 'kriminaltekniskt' så är det bra, oavsett sammanhang.
Om det finns blod, fingeravtryck, sperma (?), hårstrån, vittnesuppgifter mm, på tåget, så är det bevis....för att CS åkt tåg, inget annat.
Men det
kan vara ett indicium, på att hon var på väg till villan i Arboga.
Finns ovanstående på brottsplatsen, så är det bevis på att hon varit där.