2008-09-03, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaLina
Jasså håret var avklippt, som Emma hade i handen???

Vem fan går runt med avklippt hår i handen...??

Kan det inte vara så att lilla gm inplanterat det i offrets hand?

Det pratades om att håret kunde vara avklippt eller att det handlade om hårförlängningar, extensions eller vad det kallas?
OM E fått sitt eget hår i handen tycker man att rötterna borde funnits med men det är väl olika kanske. Något jag funderat på var om håret var ditplanterat av gm för att fria sig själv? tagit hår från någons borste eller från golvet i en frisersalong?
2008-09-03, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Men du tycker ju allt är vinklat som inte visar på CS oskuldfullhet, det är ju bara titta i den andra tråden.

Nej, allting är inte vinklat. Jag pratade om just det här programmet.
2008-09-03, 12:37
Medlem
BallaLinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det pratades om att håret kunde vara avklippt eller att det handlade om hårförlängningar, extensions eller vad det kallas?
OM E fått sitt eget hår i handen tycker man att rötterna borde funnits med men det är väl olika kanske. Något jag funderat på var om håret var ditplanterat av gm för att fria sig själv? tagit hår från någons borste eller från golvet i en frisersalong?

Ja är det inte Emmas* eller barnens hår så är det lätt ditplanterat om det handlar om avklippta hårstrån. Skulle inte förvåna mig om CS sparade hår från hennes tid med T för att....för att.....för att...... sjuka människor gör de mest märkliga saker!

* får man hack i huvudet så lär även håret "hackats" av så alla lösa hårstrån från en sån händelse lär inte ha rötter....
Senast redigerad av BallaLina 2008-09-03 kl. 12:38. Anledning: ville förtydliga en mening
2008-09-03, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaLina
Ja är det inte Emmas* eller barnens hår så är det lätt ditplanterat om det handlar om avklippta hårstrån. CS kan tom ha sparat hår från hennes tid med T för att....för att.....för att...... sjuka människor gör de mest märkliga saker!

* får man hack i huvudet så lär även håret "hackats" av så alla lösa hårstrån från en sån händelse lär inte ha rötter....

Det vore så enkelt att ta reda på. Gör samma undersökning som de gjorde på CS hår. Jag är förvånad över att de inte jämfört med Emmas eget hår, det skulle utesluta en del funderingar. Låt säga att det inte är Emmas hår?
2008-09-03, 12:39
Bannlyst
Citat:
Nej, allting är inte vinklat. Jag pratade om just det här programmet.

mm det är din åsikt, jag delar inte den.

men igen då..

Citat:
Ja namnet på programmet ger ju en viss ledning av vad det handlar om..
"Emmas pussel", inte polisens, inte CS, inte allmänhetens pussel..så vinklat nej, rättvisande utifrån vad det egentligen handlade om ja.
2008-09-03, 12:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Är du säker på att det har gjorts ett test som visar att håret har samma mitokondrie-DNA som Emma? Frågar av två orsaker. Ett är att jag har inte sett en enda sådan uppgift. Två är att borde inte en överensstämmelse åtminstone pressa upp SKL säkerhet till en +2.
Hur många varianter av mitokondrie-DNA finns det?

Det är inte alldels lätt att få reda på, för de olika haplogrupperna indelas vidare i undergrupper, och vilka varianter som finns inom dessa finns inte katalogiserade i någon lätt tillgänglig gemensa mtDNA-databas, tyvärr. Men det rör sig åtminstone om åtskilliga hundra olika mtDNA-sekvenser som är tänkbara i Europa, varav många bara skiljer sig åt på ett baspar när. Men har man otur, så kan det nog vara ett par procent som har precis samma mtDNA.

Någon analys av hårstrånas mtDNA gjordes inte i förundersökningen utan begärdes av försvaret inför rättegången, och redovisades således enbart under denna. Analysen konstaterade att håret kunde komma från E. Vad som inte står riktigt klart för mig är om man fick läsbar sekvens på samtliga polymorfa sekvenspositioner.
2008-09-03, 13:05
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag bor inte i Arboga, och jag har alltså, som jag tidigare postat, med viss förvåning konstaterat att jag inte stött på en enda människa utanför Flashback som inte tror att CS är skyldig - och jag har alltså, betingad av situationen på Flahsback, varit utomordentligt försiktig med att affischera min egen ståndpunkt, utan utgått från att frågan är lika kontroversiell IRL som här. Min uppfattning, som jag skrev tidigare, är att andelen människor som inte tror på CS skuld här på Flashback är anrikad med mer än en tiopotens, förmodligen med mer än två, relativt normalbefolkningen

Om du driver din egen uppfattning lika hårt IRL som här i tråden kan det möjligen vara så att en och annan konflikträdd svensk du stöter på håller med dig av ren artighet...

Okej! Detta leder ingen vart. Om det inte görs en undersökning, typ SIFO.

Det är inte heller folket som dömer utan som tur är domstolen.
2008-09-03, 13:14
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den går defintitionsmässigt inte att identifiera till enskild individ, eftersom det inte har gått att få kärn-DNA från den. Däremot har håret samma mitokondrie-DNA som E har, vilket betyder att E, M och S är tänkbara källor - liksom, teoretiskt sett, E:s mamma och systrar samt deras barn.

Du menar väl hårtussen i E:s hand? I mitt inlägg nämner jag också hårstrå från okänd man/pojke som åklagaren hävdade kan ha blåst in i huset.

Diskuterades tidigare i tråden men några verkar blanda ihop alla hårstrån.
2008-09-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Dessutom var dokumentären rejält vinklat i ena riktningen, men det var väl det som var syftet; att visa E´s syn och upplevelser av händelsen.

Citat:
Jag tycker också det var vinklat. Jag hade nog önskat att programmet sändes när alla rättegångar var över och eventuellt någon var dömd. Men det är ett hett ämne som TV säkert vill tjäna pengar på?

Vari ligger egentligen den här vinklingen som ni förfäras så över att ni fick se när ni satte ner era arslen i soffan för att se på en dokumentär som hette "Emmas Pussel"?

Vad hade era raketforskarhjärnor förväntat sig att få se i programmet?
2008-09-03, 13:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Dessutom var dokumentären rejält vinklat i ena riktningen, men det var väl det som var syftet; att visa E´s syn och upplevelser av händelsen.

Citat:
Jag tycker också det var vinklat. Jag hade nog önskat att programmet sändes när alla rättegångar var över och eventuellt någon var dömd. Men det är ett hett ämne som TV säkert vill tjäna pengar på?

Vari ligger egentligen den här vinklingen som ni förfäras så över att ni fick se när ni satte ner era arslen i soffan för att se på en dokumentär som hette "Emmas Pussel"?

Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

Läs igen, läs rätt, eller vad en del brukar skriva...
2008-09-03, 13:30
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:

Läs igen, läs rätt, eller vad en del brukar skriva...

Jag såg givetvis att du hade skrivit så ja, men likförbannat så gnäller du ju om att det var vinklat?
2008-09-03, 13:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

Frågan är inte ställd till mig såklart.

Men jag tycker att programmet gav ovanligt lite. Inte var det något pussel. Det var mest lite långsamt melankoliskt leende från E och fadern. Inga frågeställningar, inget upplägg, ingenting... ett ovanligt intetsägande program.

Och inte fanns det något att vinkla heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in