2008-09-03, 10:05
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Kan du styrka ditt påstående att 99% tror att det är CS som är skyldig?

Min åsikt är att tvivlen ökat, framförallt efter rättegången. Antagligen tror fler på CS skuld i Arboga med omnejd. Men jag som jobbar som resande ute i landet har en annan uppfattning än många här i tråden. Skulle vara kul att se en Sifo undersökning om detta även om jag inser att det kanske är lite magstarkt. Men du måste väl fatta själv att det i en sådan undersökning inte skulle bli 99% för CS skuld. Jag förstår dock att du vill se saken så eftersom du är närstående med familjen som har tron att CS är skyldig.

Jag diskuterar bara den här tragiska händelsen här på FB men självklart pratas det om händelsen även min bekantskapskrets.

Min uppfattning är att de få som inte är insatta alls utan endast har skummat igenom kvällspressens artiklar ställer sig lite tveksamma till CS`s skuld då de felaktigt har fått uppfattningen om att det nästintill saknas några andra bevis än ett svartsjukemotiv.
Därför tycker jag att det är konstigt att många anser att just media har varit partiska och att de har hjälpt till att "döma" CS. Min egna uppfattning är att kvällspressen har lyft fram allt som kan så tvivel -och skapa rubriker- och helt ovetenskapligt tar jag min umgängeskrets som en bekräftelse på detta.

Majoriteten av dem i min närhet är helt övertygade om CS skuld men däremot tvivlar de på om bevisen räcker för en fällande dom.
Här kan man ställa sig frågande om varför så många, som helt saknar juridiska kunskaper, tvivlar på en fällande dom?
Jag är helt övertygad om att även där har media, och alla experters uttalanden i frågan, lagt grunden till tvivlet.
Vissa har även Palme-rättegången som referens.
Det kan även bero på det bristande förtroende som många har inför våra domstolar.

Det har ju gjorts undersökningar som visar att just nämndemännen har en låg trovärdighet. Min högst personliga uppfattning, baserad på åsikter tagna ur bekantskapskretsen, är att förtroendet för hela Rättsväsendet är lågt!

Detta beror sannolikt inte på nämndemännen, som en utpekad grupp, då jag misstänker att många är ganska dåligt insatta i hur en domstol är utformad. Den bristande tilliten har sin grund i hela kedjan.
Brott-Polismyndighet-Domstol-Straffpåföljd
Att peka ut nämndemännen som den "felande" länken tycker jag är helt missvisande!

Alltför många har blivit utsatta för brott men upplevt att deras polisanmälan inte leder till någonting.
Alltför många har flertalet vidriga brott i åtanke där rätten hellre friat än fällt eller där straffpåföljden har blivit löjeväckande låg.
Därför var det också många som uttryckte en slags "återtro" på rättvisan när Tingsrätten kom fram till att CS var skyldig.
Detta förändrades inte efter att en nämndeman avgick och de andra blev anmälda för jäv.
(Där är min erfarenhet att förtroendet för journalistkåren -och dess bristande etik och moral- sjönk än mer i sank.)

Som sagt, detta är skrivet från min horisont. Därför kan jag givetvis inte uttala mig om min bekanskapskrets är representativ för övriga Sverige.

Nackapa, min horisont skymtas inte ifrån Arboga utan ligger många mil därifrån.
Senast redigerad av Astracan 2008-09-03 kl. 10:09. Anledning: Stavfel
2008-09-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Ambulansmännen hittar i ambulansen med EJ en blodbesudlad hårtuss i hennes ena knutna hand. Den placerades i en plastpåse och överlämnades till polis för undersökning. SKL fann att hårtussen var avklippt - utan rötter - och därför inte kunde dna-testas. Det fastslogs dock att tussen inte kom från CS.
Nej det var Emmas eget hår som jag fattade det!!, sa det inet det i rätten?? hur ni fått detta till att det skulle vara från en man undrar jag över!

Redigerade då jag minns lite fel & rättade till det!
Senast redigerad av Mimman 2008-09-03 kl. 10:31.
2008-09-03, 10:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den går defintitionsmässigt inte att identifiera till enskild individ, eftersom det inte har gått att få kärn-DNA från den. Däremot har håret samma mitokondrie-DNA som E har, vilket betyder att E, M och S är tänkbara källor - liksom, teoretiskt sett, E:s mamma och systrar samt deras barn.
Är du säker på att det har gjorts ett test som visar att håret har samma mitokondrie-DNA som Emma? Frågar av två orsaker. Ett är att jag har inte sett en enda sådan uppgift. Två är att borde inte en överensstämmelse åtminstone pressa upp SKL säkerhet till en +2.
Hur många varianter av mitokondrie-DNA finns det?

Edit: SKL brukar ju gardera sig med om det inte är en nära släkting.
Senast redigerad av eloge 2008-09-03 kl. 10:59.
2008-09-03, 12:18
Bannlyst
Nyhetsmorgon

Såg nyhetsmorgon i morse. De tog upp Kalla fakta och programmet om Arbogamorden. TV 4 hade fått en del kritik att de sände programmet innan dom fallit och människor har reagerat på att media i detta läge avslöjar namn och att programmet kunde påverka rättegångar osv..
Proggramledaren var tvungen att rätta en av gästerna som sa något om "namnet på gärningsmannen" till "den misstänkte gärningsmannen"..tur att någon är vaken.
2008-09-03, 12:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Såg nyhetsmorgon i morse. De tog upp Kalla fakta och programmet om Arbogamorden. TV 4 hade fått en del kritik att de sände programmet innan dom fallit och människor har reagerat på att media i detta läge avslöjar namn och att programmet kunde påverka rättegångar osv..
Proggramledaren var tvungen att rätta en av gästerna som sa något om "namnet på gärningsmannen" till "den misstänkte gärningsmannen"..tur att någon är vaken.

Dessutom var dokumentären rejält vinklat i ena riktningen, men det var väl det som var syftet; att visa E´s syn och upplevelser av händelsen.

Bra att gästen rättades - media har stor makt och inflytande över människor och jag skulle inte bli förvånad om medierapportering kan påverka individers syn och eventuellt rättegångar också. Speciellt i ett uppmärksammat och specifikt fall som detta...
2008-09-03, 12:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Är du säker på att det har gjorts ett test som visar att håret har samma mitokondrie-DNA som Emma? Frågar av två orsaker. Ett är att jag har inte sett en enda sådan uppgift. Två är att borde inte en överensstämmelse åtminstone pressa upp SKL säkerhet till en +2.
Hur många varianter av mitokondrie-DNA finns det?

Edit: SKL brukar ju gardera sig med om det inte är en nära släkting.

Jag frågade detta i natt (om inte en mitokondrie-DNA-analys kunde göras på hår utan rötter - i den andra tråden). Vi kom fram till att detta - genom amerikanska artikler - kunde göras. Vad vi förstod, har detta inte gjorts i detta fall. Skulle man göra detta, skulle det ge en hänvisning till om hårtussen kom från E.
2008-09-03, 12:28
Medlem
BallaLinas avatar
Jasså håret var avklippt, som Emma hade i handen???

Vem fan går runt med avklippt hår i handen...??

Kan det inte vara så att lilla gm inplanterat det i offrets hand?
2008-09-03, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Dessutom var dokumentären rejält vinklat i ena riktningen, men det var väl det som var syftet; att visa E´s syn och upplevelser av händelsen.

Bra att gästen rättades - media har stor makt och inflytande över människor och jag skulle inte bli förvånad om medierapportering kan påverka individers syn och eventuellt rättegångar också. Speciellt i ett uppmärksammat och specifikt fall som detta...

Ja namnet på programmet ger ju en viss ledning av vad det handlar om..
"Emmas pussel", inte polisens, inte CS, inte allmänhetens pussel..så vinklat nej, rättvisande utifrån vad det egentligen handlade om ja.
2008-09-03, 12:29
Bannlyst
Citat:

Jag tycker också det var vinklat. Jag hade nog önskat att programmet sändes när alla rättegångar var över och eventuellt någon var dömd. Men det är ett hett ämne som TV säkert vill tjäna pengar på?
2008-09-03, 12:30
Medlem
BallaLinas avatar
Det kan dessutom slitits/klippts av hår när hammaren träffar huvudet o en reaktion när det gör ont o blöder ifrån huvudet är att man känner där o då följder deavslitna håret med i handen när man segnar ner på golvet???

Detta hår är emmas egna eller någon av offren eller helt enkelt inplanterat av GM!
2008-09-03, 12:32
Bannlyst
Citat:
Jag frågade detta i natt (om inte en mitokondrie-DNA-analys kunde göras på hår utan rötter - i den andra tråden). Vi kom fram till att detta - genom amerikanska artikler - kunde göras. Vad vi förstod, har detta inte gjorts i detta fall. Skulle man göra detta, skulle det ge en hänvisning till om hårtussen kom från E.

SKL hade väl kommit till slutsatsen att det inte gick att göra en sådan kontroll, reserverar mig för att jag minns fel..

Men det kan väl ha att göra med att det var väldigt kontiminerat med Emmas blod kanske? Kan man verkligen tvätta av allt blod från hårstrån och ändå utvinna användbart mitokondrie-DNA?

Jag vet inte , gissar vilt här, Hamilkar var är du? =)
2008-09-03, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tycker också det var vinklat. Jag hade nog önskat att programmet sändes när alla rättegångar var över och eventuellt någon var dömd. Men det är ett hett ämne som TV säkert vill tjäna pengar på?

Men du tycker ju allt är vinklat som inte visar på CS oskuldfullhet, det är ju bara titta i den andra tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in