Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Mitt föregående yttrande var
Citat:
För det tredje: Var det inte så att fru Uggla antydde att alla nämndemännen var eniga? Då finns det tre starka skäl att misstänka jäv även på de andra nämndemännen.
Det var det jag menade med brasklapp. Därefter ett kort svar och enmeningspåståendet. Då hade du och många andra glömt mitt ursprungliga inlägg.
Det är alltid farligt med underförstådda brasklappar. Hursomhelst följer inte det citerade logiskt. Man kan väl aldrig ens med maximal sensationalistisk illvilja tolka CU:s uttalande som att samtliga nämndemän skulle ha gått in i fallet med en bestämd uppfattning i skuldfrågan?
Sedan vill jag bara påpeka en sak: Även om man har en mycket fast uppfattning att den tilltalade är skyldig till dådet behöver inte detta betyda att man som domare fäller vederbörande. Det finns ju flera postare här i mötet som säger saker i stil med "Hon har naturligtvis gjort det, men bevisen är för svaga för att hon ska dömas".
Precis på samma sätt kan naturligtvis en domare eller nämndeman resonera. I själva verket skiner det ganska tydligt mellan raderna i HD:s skrivningar i det famlösa "ö-målet", NJA 1991 s 54, att det var precis så rättens ledamöter tyckte den gången.
Citat:
Faktum kvarstår dock att jag har uppgifter om att PIE hävdar att rätten snackat ihop sig efter Ugglas ståndpunkt - alltså det otillbörliga att hela tiden tro att CS var skyldig.
Den här meningen av herr journalisten var inte helt lättolkad.

Menar du att PIE hävdar att rätten snackat ihop sig
i enlighet med och till följd av CU:s ståndpunkt? Det skulle i så fall vara det värsta jävla dravel jag hört på mången god dag. Det är fullkomligt klart bara av kroppsspråk och talarordning vid den där famösa intervjun, att CU är den av nämndemännen som står längst ner på gruppens rangskala. Att påstå att hon skulle ha kunnat tvinga på, inte bara sina nämndemannakollegor, utan också rättens ordförande, sin uppfattning i skuldfågan är fanimej direkt perverst.
Eller menar du bara att nämndemännen har snackat ihop sig
i tiden efter att Uggla har bildat sig sin ståndpunkt? Men är inte det prcis så det ska gå till? Att nämnd och lagfaren domare individuellt kommer fram till en uppfattning i skuldfrågan, och sedan stämmer av den med varandra? vad skulle egentligen problemet vara med den tågordningen?