2008-08-27, 19:43
Medlem
limahas avatar
Citat"LÖGN (Gång efter annan...Den du hänvisat till nu, FUP s 1124, är psykolog, inte läkare. De har, för informations skull, helt olika roller...
En psykolog får, med små undantag, inte ställa diagnos i Sverige - det är läkarna som gör det.)"

Bare for ordens skyld :

En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, det vil si læren om sinnslidelser. En psykolog har en universitetsgrad i psykologi.

Psykologer og psykiatere arbeider nok ikke så veldig annerledes, men en viktig forskjell er at psykiatere kan skrive ut medisiner.

Psykiater: Lege som har studert medisin og som spesialiserer seg ved bestemte kurser og jobber under veiledning innen ulike deler av psykisk helsevern i 5 år.

Psykolog: Har ikke studert medisin, men psykologi på universitetet, 6 år. Det vil si generell psykologi, psykopatalogi, terapi og må skrive en selvstendig hovedoppgave.
Deretter kan man bli spesialist ved i løpet av 5 år følge bestemte videreutdanningkurs og skrive en vitenskapelig artikkel.

Begge disse yrkesgruppene kan videreutdanne seg til psykoanalytikere.
Begge er også fullt kompetente til å stille diagnoser.
Terapeutisk jobber de ofte i team og utfyller hverandre.
Senast redigerad av limaha 2008-08-27 kl. 19:50.
2008-08-27, 19:56
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Alltså nu får du skärpa dig. Så nu står demokratin på spel här också? Varför sitter du och skriker som en hysterisk kärring i den här tråden?

Intressant, varför är det jag som ska skärpa mig? Varför får jag inte ifrågasätta det svenska rättssystemet och den svenska demokratin?

Det är klart att demokratin står på spel, den står på spel hela tiden, men när sådana här saker händer så blir det extra tydligt och många bäckar små...

Tyvärr börjar mitt förtroende för polisen och övrigt rättsväsende nå nya bottennoteringar nu.

Polisens misslyckande med Anders Eklund, jäviga nämdemän i Arbogafallet, styckmordsrättegången, palmemordet, bordellhärvan, osv osv osv. Sverige är genomruttet och det enda som håller samhället samman är TV4 som trollbinder folket med Idol!

I Sverige får skolbarnen lära sig hur bra den svenska demokratin är. I Nordkorea lära sig om hur bra deras politiska system är. Tyvärr får väl inget dera av landens barn lära sig att ifrågasätta saker och ting.

Håller vi inte en hög nivå på rättssäkerheten så faller hela demokratin.

Det viktigaste i hela den här soppan verkar vara att döma CS så att vi samhällsmedborgare ska kunna känna oss trygga framför tv-apparaterna. Skitsamma om det bara är en skenbar trygghet, så länge vi känner oss trygga.

Jag tror tyvärr inte vi sett den sista skandalen i det här fallet.
2008-08-27, 20:03
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Intressant, varför är det jag som ska skärpa mig? Varför får jag inte ifrågasätta det svenska rättssystemet och den svenska demokratin?

Det är klart att demokratin står på spel, den står på spel hela tiden, men när sådana här saker händer så blir det extra tydligt och många bäckar små...
Förklara hur rättegången mot CS har samband med den svenska demokratins vara eller icke-vara på ett sätt som är möjligt att förstå utan att behöva dra på sig en aluminiumfoliehatt.

Citat:
Skitsamma om det bara är en skenbar trygghet, så länge vi känner oss trygga.

Nu ska jag berätta en sak för dig som inte så många utanför rättsapparaten känner till. Det är en skenbar trygghet. De flesta lever i förespeglingen att händer nått så ringer man bara polisen så kommer de och hjälper en. De flesta lever i förespeglingen att rättvisan segrar i domstolarna. De flesta lever i förespeglingen att rättssamhället skyddar alla laglydiga medborgare från skurkar. Allt är en illussion. Alla gör sitt bästa, men i verkligheten så kommer polisen försent, domstolen dömer fel och skurkarna blir rika medans tusentals hederliga folk lever i misär.

Lev med det, du kan inte påverka det åt något håll. Men vad du än gör, sitt inte här och gnäll som en hysterisk kärring.
2008-08-27, 20:03
Medlem
katws avatar
Skulle vara otroligt slöseri med tid och resurser med ytterligare en ny rättegång i tingsrätten. Beslutet kommer ju oavsett utfall överklagas iaf.
2008-08-27, 20:10
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Förklara hur rättegången mot CS har samband med den svenska demokratins vara eller icke-vara på ett sätt som är möjligt att förstå utan att behöva dra på sig en aluminiumfoliehatt.

Jag menar självklart att det här hotar demokratin direkt, utan snarare indirekt, ytterligare ett bevis på det ruttna rättsväsendet. En grundsten i demokratin är ett bra rättsväsende som upprätthåller rättssäkerheten.

Att nämndemannen nu avgått är iochförsig ett plus, så det är utgången av det hela nu som blir intressant.

Citat:
Nu ska jag berätta en sak för dig som inte så många utanför rättsapparaten känner till. Det är en skenbar trygghet. De flesta lever i förespeglingen att händer nått så ringer man bara polisen så kommer de och hjälper en. De flesta lever i förespeglingen att rättvisan segrar i domstolarna. De flesta lever i förespeglingen att rättssamhället skyddar alla laglydiga medborgare från skurkar. Allt är en illussion. Alla gör sitt bästa, men i verkligheten så kommer polisen försent, domstolen dömer fel och skurkarna blir rika medans tusentals hederliga folk lever i misär.

Lev med det, du kan inte påverka det åt något håll. Men vad du än gör, sitt inte här och gnäll som en hysterisk kärring.

Men varför nöja oss med det? Sverige är säkerligen bättre än många andra länder, men vi är inte perfekta! Men varför ska vi inte försöka bli perfekta?

Att skriva här behöver inte vara fyskam, alltid kan man påverka någon!
2008-08-27, 20:11
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Nu har jag inte mycket till övers för Hans Eklund i och för sig, men det är en annan historia. Observera att han säger att han tror att risken för att rättegången måste tas om är liten. Han utesluter det alltså inte. Det kan jag ställa mig bakom också. Ditt stycke 2 ovan fångar väl dilemmat. Men jag skulle nog vilja tillägga att redan misstanken (om än svag) om att hon inte varit opartisk i dömandet kan vara droppen som får bägaren att svämma över. I vilket fall en intressant fråga att pröva i hovrätten. Jag hoppas dock innerligt att det inte ska behöva bli så.

Tyvärr tror jag att det kan finnas fördelar för försvaret att låta rättegången gå om. Rätten får en ny sammansättning och det är inte alls säkert att de kommer till samma slut. Blir det en friande dom, måste åklagarna och polisen jobba arslet av sig för att hitta något som stärker åtalet. Det blir inte lätt med tanke på förutsättningarna.
Senast redigerad av Muffin Man 2008-08-27 kl. 20:14. Anledning: Fixade lite kring spoilern
2008-08-27, 20:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man

Nu har jag inte mycket till övers för Hans Eklund i och för sig, men det är en annan historia. Observera att han säger att han tror att risken för att rättegången måste tas om är liten. Han utesluter det alltså inte. Det kan jag ställa mig bakom också. Ditt stycke 2 ovan fångar väl dilemmat. Men jag skulle nog vilja tillägga att redan misstanken (om än svag) om att hon inte varit opartisk i dömandet kan vara droppen som får bägaren att svämma över. I vilket fall en intressant fråga att pröva i hovrätten. Jag hoppas dock innerligt att det inte ska behöva bli så.

Tyvärr tror jag att det kan finnas fördelar för försvaret att låta rättegången gå om. Rätten får en ny sammansättning och det är inte alls säkert att de kommer till samma slut. Blir det en friande dom, måste åklagarna och polisen jobba arslet av sig för att hitta något som stärker åtalet. Det blir inte lätt med tanke på förutsättningarna.

Ja, dom kan ju inte förlora något på det i alla fall.
2008-08-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkeballe
Undra om de här va CS advokats ess i rock ärmen att de blir ytterligare en rättegång tro..

Jag undrar fortfarande vad CS skulle släppa för "bomb" i tingrättsförhören.
2008-08-27, 20:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Tyvärr börjar mitt förtroende för polisen och övrigt rättsväsende nå nya bottennoteringar nu.

Polisens misslyckande med Anders Eklund, jäviga nämdemän i Arbogafallet, styckmordsrättegången, palmemordet, bordellhärvan, osv osv osv. Sverige är genomruttet och det enda som håller samhället samman är TV4 som trollbinder folket med Idol!

I Sverige får skolbarnen lära sig hur bra den svenska demokratin är. I Nordkorea lära sig om hur bra deras politiska system är. Tyvärr får väl inget dera av landens barn lära sig att ifrågasätta saker och ting.

Det viktigaste i hela den här soppan verkar vara att döma CS så att vi samhällsmedborgare ska kunna känna oss trygga framför tv-apparaterna. Skitsamma om det bara är en skenbar trygghet, så länge vi känner oss trygga.

Nu har du berättat vad som INTE är bra, beskriv nu hur det BORDE vara, enligt dina ideal? O hur vi kommer dit....
2008-08-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Citat"LÖGN (Gång efter annan...Den du hänvisat till nu, FUP s 1124, är psykolog, inte läkare. De har, för informations skull, helt olika roller...
En psykolog får, med små undantag, inte ställa diagnos i Sverige - det är läkarna som gör det.)"

Bare for ordens skyld :

En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, det vil si læren om sinnslidelser. En psykolog har en universitetsgrad i psykologi.

Psykologer og psykiatere arbeider nok ikke så veldig annerledes, men en viktig forskjell er at psykiatere kan skrive ut medisiner.

Psykiater: Lege som har studert medisin og som spesialiserer seg ved bestemte kurser og jobber under veiledning innen ulike deler av psykisk helsevern i 5 år.

Psykolog: Har ikke studert medisin, men psykologi på universitetet, 6 år. Det vil si generell psykologi, psykopatalogi, terapi og må skrive en selvstendig hovedoppgave.
Deretter kan man bli spesialist ved i løpet av 5 år følge bestemte videreutdanningkurs og skrive en vitenskapelig artikkel.

Begge disse yrkesgruppene kan videreutdanne seg til psykoanalytikere.
Begge er også fullt kompetente til å stille diagnoser.
Terapeutisk jobber de ofte i team og utfyller hverandre.

I Sverige får endast, undantagsvis en handfull psykologer (dock ej den Tuesday hänvisar till) psykiatriker skriva under en diagnos på psykiatriska undersökningar - psykologer utför utredningar och sammanställer svaren, men äger inte rätt att skriva under en diagnos. Det finns inte antydan till att någon psykolog diagnocticerat någon, speciellt inte i hänvisningen Tuesday gav, vilket du helt säkert ser, om du följer hänvisningarna.

Så jo: LÖGN var det Tuesday spred...Igen...
2008-08-27, 20:23
Medlem
Citat:

Du har helt rätt StefanD13. Man kan tillägga att vår rättssäkerhetssystem bygger på principen att man ska vara "utom allt tvivel" skyldig för att dömas till brott. Hellre fria än att fälla en oskyldig alltså. Så fungerar ett rättssamhälle och detta ska vi värna om för att alternativet är ännu mer skrämmande.
Som en följd av detta förstår vem som helst att många drabbade kommer känna sig förfördelade i rättsliga sammanhang men det är priset vi betalar för att upprätthålla den bästa rättvisan.
När det gäller Arbogamålet kom rätten fram till att tyskan var skyldig "utom allt tvivel" och därför beslutade man om en rättspsykiatrisk undersökning innan man förkunnar domen.
2008-08-27, 20:32
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Jag tycker du raljerar lite väl hårt och även borde slappna av i just detta fall (CS) för även om detta med jäv är riktigt surt så tror jag att hon får det svårt ändå i vad som än må komma.

Det jag har fetat här ovan är dock lysande, d v s "vi" förfasar oss på forum och i fikarum men är sen nöjda om dokusåpan börjar på utsatt tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in