2008-08-31, 13:07
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men betyder välliknande nåt mer i det här fallet än att det saknas ett individuellt prov att kontrollera överensstämmelse emot? Som jag har fattat det kan det per definition inte bli tal om överensstämmelse så länge man inte har tillgång till just de skor som har avsatt spåret. Begreppet överensstämmelse innefattar således, vad gäller skoavtryck, det individuella slitmönstret.

Om jag har rätt, skulle det alltså vara terminologiskt omöjligt för några andra skor än de som verkligen avsatte spåret att vara mer än "välliknande".

Jag uppfattade det som så iallafall. Skomönstren överensstämde ej med vansskor (alltså inte de specifika skorna från brottsplatsen) utan avtrycken var välliknande, eller väl liknande ett par vans. Enligt teknikern.

PIE gav för övrigt synonymen påminna om till välliknande. Han menade att det inte är styrkt att det skulle handla om några vansskor.
2008-08-31, 13:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Har inte läst denna tråden ett skit.
MEN jag tycker det är för djävligt att hon blev dömd!
Inga bevis och livstid!!!!!!!
Fan det låter som detta händer i KIna
Då föreslår jag att du läser igenom trådarna! Om du efter det fortfarande tycker att det är förjävligt blir jag förvånad...
2008-08-31, 13:36
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Enligt vissa uppgifter var skorna av storlek 42,5.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12647512&postcount=3845

Men vad är storlek 42,5 för nåt? Något EU-mått?
2008-08-31, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba

http://www.tengo.se/butiksidor/skooversatt/skooversatt.html
2008-08-31, 13:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag uppfattade det som så iallafall. Skomönstren överensstämde ej med vansskor (alltså inte de specifika skorna från brottsplatsen) utan avtrycken var välliknande, eller väl liknande ett par vans. Enligt teknikern.
Vi måste vara försiktiga med formuleringarna här. Teknikern kan omöjligen ha menat att avtrycket inte överensstämde. Det skulle ju ha inneburit att det inte kunde vara fråga om några Vansskor. Han kan möjligen ha menat att det inte var alldeles säkert att de överenstämde med Vans. Men jag har som sagt fått uppfattningen att överensstämmelse bara kan användas om en matchning exemplar-avtryck. Isåfall är det ju ganska självklart att en överensstämmelse inte kan åstadkommas med ett annan sko av samma fabrikat.

Citat:
PIE gav för övrigt synonymen påminna om till välliknande. Han menade att det inte är styrkt att det skulle handla om några vansskor.
Vad PIE säger i en sådan fråga är dock inte särskilt relevant. En advokats uppgift är ju att säga precis vafan som helst som han tror gynnar huvudmannen, actual truth be damned. Det är fullkomligt semantiskt självklart att "är välliknande" i samtliga typer av språkliga sammanhang innebär en högst väsentligt större grad av säker likhet än vad det synnerligen vaga påminner om gör.
2008-08-31, 13:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Huruvida en viss skomodell har halvstorlekar eller ej beror på. Rent generellt kan sägas att sannolikheten är större att olika typer av jympadojor har halvstorlekar än att genomsnittsskon har det.
2008-08-31, 14:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

För att överensstämmelsen ska rubriceras "identisk" så fordras att man har tillgång till de skor som åstadkommit avtrycken på mordplatsen; därav "välliknande".

Med önskvärd tydlighet framgår av de 6 (sex) par Vans-skor i olika storlekar som man införskaffat (från olika håll; bl a från generalagent för Vans) i jämförelsesyfte, att deras karakteristiska våffelmönster och övrig utformning (bl a övergången mellan romber/rundlar-sexkantiga stjärnor på skons främre del) till punkt och pricka överensstämmer med de blodiga sulavtrycken. - Något mer "välliknande" får du leta efter! - Det fattas bara att CS kan komma ihåg vart hon senast såg dem i Berlin i januari 2008.

Vad har PIE för alternativ - under förhandenvarande omständigheter?
2008-08-31, 14:30
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Då föreslår jag att du läser igenom trådarna! Om du efter det fortfarande tycker att det är förjävligt blir jag förvånad...
Nu får jag ge dig rätt, å andra sidan så kanske inte trådarna är den bästa källan för att få en objektiv bedömning av fallet.
2008-08-31, 14:46
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Jag tror inte att Emma är starkare än nån annan av oss. Därimot kommer bilden av henne som ovanligt stark ge henne problem och skapa en ostkupa kring henne av tysthet då alla kommer att tro att hon har bearbetat Max och Sagas död färdigt. Hon behöver prata och det en hel del i framtiden. Hon har ju inte bett om att bli allmän egendom. Togge hennes pojkvän med drömmar om att bli rockstjärna har ju visserligen drömt om att bli kändis men inte på detta vis.
2008-08-31, 14:46
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu får jag ge dig rätt, å andra sidan så kanske inte trådarna är den bästa källan för att få en objektiv bedömning av fallet.

Om CS frias i slutändan kanske det vore bra att ta hjälp av några utländska utredare som inte känner till något om fallet. Som kan se helt objektivt när de isåfall börjar om från början. Kan annars finnas en risk i att nya poliser från rikskrim ändå kan vara lite subjektiva. En tanke bara.
2008-08-31, 14:58
Medlem
Citat:

Min egen reflektion, utifrån att ha mött brottsoffer, är att många av dem senare ångrar mediaframträdanden (relativt) kort efter ett stort trauma. Jag säger inte att E inte kan vara ett undantag här, utan att jag hoppas att hon har tänkt över framträdandena mycket noga. För sin egen skull.

Av egen erfarenhet gissar jag att Arbogafamiljen inte har kommit särskilt långt i sitt sorgearbete ännu. Rättegång och medial uppmärksamhet förskjuter detta framåt i tiden. Det enorma omänskliga trauma som drabbat dem ska bearbetas under mycket lång tid framåt och ingen vet vad som kommer ut av det senare.
Jag tror som du att man kanske gör saker i dagsläget som man kan ångra senare men man måste komma ihåg i sammanhanget att var människa gör vad den tror är bäst. Hur makabert det än kan låta handlar allt man gör eller säger om att klara av varje dag just nu. Man beter sig och gör sådant man tror är bäst i nuet och även om betraktaren från sidan kan ha synpunkter på det, ska man låta händelserna ha sin gång. Till slut blir det bra.
Senast redigerad av catami 2008-08-31 kl. 15:06.
2008-08-31, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Huruvida en viss skomodell har halvstorlekar eller ej beror på. Rent generellt kan sägas att sannolikheten är större att olika typer av jympadojor har halvstorlekar än att genomsnittsskon har det.

Det är mer regel än undantag att "gympadojjor" har halvstorlekar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in