Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fast om en gärningsman vet att det bara finns en vuxen individ hemma och att denna är helt oförberedd för strid?
Ja, då skulle jag välja hammare och kniv.
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det beror på var de första huggen tar. Man kan se folk helt sönderhuggna med kniv, men nog fan springer de från platsen.
Får man en hammare i skallen som Emma fick direkt, helt oförberedd, så är chansen betydligt mindre att man kommer undan. Betänk att hon bodde i en villa, var hemma med barnen och öppnade när det ringde på dörren. Att man ska bli attackerad direkt vid dörren är nog inget man tänker på i det läget.
Hon hade heller ingenstans att fly, samt så skulle hon nog inte lämna barnen. Så jag tror att kniv hade fungeraet.
Citat:
Ursprungligen postat av millo666
Så du sållar dig till de erfarna då? Mördare?
Om du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Så du menar att det är helt omöjligt att försvara sig/gå till motangrepp om man blir huggen med kniv (som inte träffar hjärtat/halsen)? Hade ju räckt att E hade kunnat försvara sig i 5 sek för att kanske ha hunnit slita tag i GM:s hår. Men E blev som sagt satt ur spel omedelbart av första slaget.
Ditt andra stycke förutsätter att du hinner märka anfallet. Och ja, men ska inte backa från en hammare/batong/mm ut gå in mot kroppen.
Tillägg:
Det fetmarkerade. "De första huggen". Plural alltså, tar några sek. Offret kan hinna få tag i håret på GM. Hår lossnar. DNA! Hammaren. 1 slag = Knockad.
Ja, jag hävdar att hon hade fått det väldigt svårt mot en kniv. Även om hon får tag i håret på förövaren så kommer den att kunna hugga.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan verka så i teorin. Men lik förbannat skär de flesta som anfallit med kniv sig själva, åtminstone lite grann.
De flesta använder ena jävla skitknivar.