Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vad fan, menar du allvar???
Om en nämndeman säger, citat:
– Nej, jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig. Jag har mest lutat åt att hon är skyldig, säger hon till Expressen.se
Tycker du då att man får en rättvis, opartisk rättegång? Eller, du kanske inte tycker det är viktigt?
Om rätten redan innan har en bestämd uppfattning så kan vi lika gärna skrota tingsrätten, döm den åtalade med en gång.
Det är skandal att det sitter sådana personer som nämndemän över huvud taget!
Gör om hela rättegången med folk som inte har den minsta anknytning till Arboga!
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer
Jag skulle ju inte..
Om jag utgår ifrån det fetmarkerade så innebär detta också att Stockholmare inte får sitta i Stockholms Tingsrätt om den målsägande är folkbokförd i Stockholms stad?
Jo, Stockholm är stort men ska detta vara hållbart måste man innan en rättegång kontrollera både nuvarande och äldre folkbokföringsadresser så att nämndemän, domare mfl. inte bor/har bott inom samma stadsdel eller angränsande stadsdelar till den målsägande.
Man får även kika på det faktum att ett stort antal Stockholmare är inflyttade så att inte domstolarnas och de målsägandes vägar korsas genom födelseattester.
Vad är ett rimligt avstånd i Stockholm? Värmdö vs. Söder?
Eller ska man väga in antal invånare i varje stadsdel och vid vilket antal ska man dra gränsen?
15 000? Innebär detta i så fall att det är okej för städer som Ljungby, Kungsbacka och Eslöv att ha sina egna nämndemän?
Ska gränsen dras vid 40 000 invånare så att Östersund, Trollhättan och Växjö får Ok-stämpeln och nådiga nicken?
Kort sagt, hur ska man i praktiken dra gränsen för att i dina ögon undvika misstanke om jäv?