2008-08-28, 04:58
Medlem
miapetters avatar
Stockholms nämndemän sköter sig ju exemplariskt....
https://www.flashback.org/showthread.php?t=591608

Är det här ett fenomen som generellt gäller folk som heter Cecilia?

Ok, tintin, jag tror dej på ditt ord, vi struntar i att hänga journalisten!
Senast redigerad av miapetter 2008-08-28 kl. 05:34.
2008-08-28, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Håller med till fullo. Allt är bättre än gråterskor.

Snart ligger målet ju i händerna på ykresmän, HovR, då slipper vi väl lokala gråterskor a la Västbanken
2008-08-28, 06:39
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Den tyska kvinna som har funnits skyldig till barnmorden i Arboga kan få avtjäna sitt straff i Tyskland. Enligt tysk lag får domen omprövas för att passa tysk straffskala. Efter återförandet är det tyska läkare och domare som avgör hur långt straffet blir.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1628145.svd
2008-08-28, 06:55
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Enligt SvT textTV MÅSTE de överlämna Cs till Tyskt rättsväsende om det fanns med redan i den europeiska arresteringsordern, gjorde det det?
2008-08-28, 07:12
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTidyllen
jo det är bekräftat det var Cissi som grinade som en barnunge

Då får vi hoppas att hon gråter desto mer nu då!
F ö behöver inte gråt i sig från nämdemän innebära jäv.
De får gråta oxå, över brottets ohygglighet, vilket borde
göra att de känner ännu större ansvar för att domslutet blir rätt.

Hoppas det inte blir nån jävla Stockholsnämndeman sedan då?
Titta bara på Beckroth...de verkar ju ännu sjukare där!!!
2008-08-28, 07:57
Medlem
Skulle det bli bättre/rättssäkrare om vi istället införde ett jurysystem som de har i USA? Där medborgare "lottas" in och har skyldighet att medverka.
2008-08-28, 08:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Skulle det bli bättre/rättssäkrare om vi istället införde ett jurysystem som de har i USA? Där medborgare "lottas" in och har skyldighet att medverka.
Sämre. I USA och Storbritannien spelar ju parterna helt ohämmat på den inte bara juridiskt oskolade, utan också dessutom domstolsovana, juryns känslor. Dessutom sker en åtminstone i mer spektakulära fall en selektion för allmän okunnighet, eftersom juryn inte tidigare ska ha varit bekant med fallet. En nämndeman får däremot chansen att bli bättre med erfarenhet.
2008-08-28, 08:08
Medlem
Frubeates avatar
Jeg har et spørsmål til dere som mener at CS burde vært frikjent i TR fordi bevisene/indisiene er for svake:
- Hva tenker dere rent personlig om skyldsspørsmålet? mener dere at hun er skyldig eller uskyldig?
2008-08-28, 08:12
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Enligt SvT textTV MÅSTE de överlämna Cs till Tyskt rättsväsende om det fanns med redan i den europeiska arresteringsordern, gjorde det det?
Citat:
Enligt en källa till SvD finns inget förbehåll inskrivet i orden.

Citat:
När domen väl har fallit kan tyska Christine Schürrer om hon vill hon ansöka om att få avtjäna sitt straff i sitt hemland. I det aktulla fallet måste både Sverige och Tyskland godkänna återtagandet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3195477.ab
2008-08-28, 08:48
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Jurysystemet är inget att eftersträva i Sverige. Ungefär som "ur askan i elden". Istället för 2-3 stolliga nämndemän skulle media plötsligt ha en halv pluton träskallar att kollra bort. Knappt en enda rättegång skulle kunna genomföras i Sverige. Jurymedlemmar skulle behöva bytas ut dagligen.

Om man även i tingsrätterna reducerade nämndemännen till en minoritet gentemot juristerna skulle vårt system fungera bättre. Att så många brottmål överklagas till hovrätterna hänger ihop med att en tingsrättsdom betraktas som en lekmannadom som ändå slutgiltigt måste prövas i en riktig domstol.
2008-08-28, 08:52
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vad fan, menar du allvar???
Om en nämndeman säger, citat:

– Nej, jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig. Jag har mest lutat åt att hon är skyldig, säger hon till Expressen.se

Tycker du då att man får en rättvis, opartisk rättegång? Eller, du kanske inte tycker det är viktigt?
Om rätten redan innan har en bestämd uppfattning så kan vi lika gärna skrota tingsrätten, döm den åtalade med en gång.
Det är skandal att det sitter sådana personer som nämndemän över huvud taget!
Gör om hela rättegången med folk som inte har den minsta anknytning till Arboga!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer

Jag skulle ju inte..

Om jag utgår ifrån det fetmarkerade så innebär detta också att Stockholmare inte får sitta i Stockholms Tingsrätt om den målsägande är folkbokförd i Stockholms stad?

Jo, Stockholm är stort men ska detta vara hållbart måste man innan en rättegång kontrollera både nuvarande och äldre folkbokföringsadresser så att nämndemän, domare mfl. inte bor/har bott inom samma stadsdel eller angränsande stadsdelar till den målsägande.
Man får även kika på det faktum att ett stort antal Stockholmare är inflyttade så att inte domstolarnas och de målsägandes vägar korsas genom födelseattester.
Vad är ett rimligt avstånd i Stockholm? Värmdö vs. Söder?
Eller ska man väga in antal invånare i varje stadsdel och vid vilket antal ska man dra gränsen?
15 000? Innebär detta i så fall att det är okej för städer som Ljungby, Kungsbacka och Eslöv att ha sina egna nämndemän?
Ska gränsen dras vid 40 000 invånare så att Östersund, Trollhättan och Växjö får Ok-stämpeln och nådiga nicken?

Kort sagt, hur ska man i praktiken dra gränsen för att i dina ögon undvika misstanke om jäv?
Senast redigerad av Astracan 2008-08-28 kl. 08:54.
2008-08-28, 09:56
Medlem
Fraggle-Rocks avatar
Åsikter eller inte?

Alltså... Det är en sak som jag inte förstår. När nämndemannen säger att hon hela tiden lutat åt att finna den åtalade skyldig (och nu behöver vi inte gå in på exakta ordval, för jag har läst alla diskussioner om detta och jag vet vad hon sa), då tolkar JAG det som att hon under hela rättegången funnit bevisen mot CS så pass starka så att de talar för en fällande dom. Är det inte det som egentligen är hennes jobb? Eller är det så att nämndemännen bara ska lyssna under hela rättegången och inte väga/värdera bevis alls över huvud taget förrän rättegången är över och domen ska ges? Får de i så fall inte under rättegången redan börja med dessa bedömningar? Jag undrar alltså var gränsen går mellan att vara nämndemännens åsikter och att vara deras proffisionella bedömning, samt när de ska börja göra sina bedömningar under en rättegång. Kul om någon som är lite KUNNIG om detta ville svara.

Bäst att jag tillägger att denna fundering INTE är något försök att försvara nämndemannen i det här fallet. Jag tycker precis som så många andra att det var otroligt klantigt av henne att ens ge kommentarer innan rättegången är helt färdig. Denna undran är bara helt enkelt för att jag själv vill få en bättre koll på hur detta fungerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in