Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hoppas hon inte slutade för att hon var förbannad på lagmannen...

Det finns vissa indicier på att det kan ha varit tvärtom:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1263039/utbrottet-i-rattssalen
”Det skulle bli kaos i det svenska rättssystemet om alla var sena”, gastade PK – och bröt direkt mot Olaus Petris tjugotredje domarregel (som även inkluderar vittnen):
Citat:
När domaren sitter för rätta, skall han icke vara på någon part vred, förty vreden förhindrar honom, att han icke kan besinna vad rätt är i saken.
Sedan har han varit så förbannad att han övervägt att polisanmäla två nämndemän:
Citat:
Ursprungligen postat av PK
- Har du förtroende för de två nämndemän som är kvar?
- Eh, he - en knepig fråga att svara så här på rak arm…
/.../
- Vi får väl se. Han ska anmäla missnöje till rätten först och sedan ska rätten
bestämma om han ska få överklaga det särskilt, eller endast i samband med dom.
- Vem är det som fattar det beslutet?
- Det är rätten.
- I vilken sammansättning?
- Det är den eh… domaren – den juridiske domaren. Så det är
jag i princip.
https://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=1230621&lid=senasteNytt_96 0443&lpos=rubrik_1230621
Till TV4 säger han:
Citat:
- Jag har öf... övervägt möjligheten att polisanmäla två av de tre nämndemännen för brott mot tystnadsplikten.
- Och kommit fram till?
- Nej... jag ha... jag har övervägt och överväger fortfarande.
- Du överväger fortfarande detta?
- Ja... ja.
Hur länge en förtroendefråga ska kunna övervägas utan att övergå i filosofiskt grubbleri står skrivet mer i stjärnorna än i lagboken. Frågan är vilka bevekelsegrunder PK haft för sitt övervägande. Har han tappat bort RB, eller är det något annat han tappat? - Varför inte skriva en förlustanmälan i väntan på att huvudförhandlingen i Arboga-målet ska avslutas?
Och vissa målsägande är JK så förbannad på att han skiter i att se till att målen handläggs:
Redan under en inspektion i slutet av februari 2006 hittade JO flera fall som legat hos tingsrätten i åtskilliga år utan något avgörande i domstolen; det äldsta ett tvistemål som vilat i mer än 6 år. Ett företag i Lund som lämnat in tre betalningsförelägganden anmälde tingsrätten efter att 7 svåra år förflutit mellan anmälan och dom, varefter rådmannen som handlade ärendet precis hann avsluta det innan han gick i mål (dvs i pension).
I ett JO-beslut den 24 januari i år hålls PG ansvarig för sin bristfälliga kontroll av äldre mål och ärenden vid tingsrätten, och JO kunde konstatera att handläggningen i ett flertal fall till och med
avstannat helt under flera års tid.
Citat:
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att PK förtjänar kritik för sin bristfälliga - och under en period obefintliga - kontroll av äldre mål och ärenden vid tingsrätten. Hans passivitet har medfört att grava felprioriteringar kunnat fortgå under lång tid utan att åtgärder vidtagits för att komma till rätta med dessa.