2008-09-02, 18:59
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Detta korkade uttrycket har retat mig ända sedan jag läste det första gången. Hårtussar i ett hus finns där från början om det inte kommer från någon inblandad person. De blåser inte in genom ytterdörren vid ett besök!
Frågan är ju om håret låg "uppe på" blodet eller "i" blodet. I det första scenariot så tror jag på nån polis eller någon ur ambulanspersonalen. Det kan också vara så att det satt på väggarna eller dylikt och helt enkelt fallit ner. I det andra scenariot kan håret ha funnits där i "en evighet".
2008-09-02, 18:59
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Från Ekblads slutplädering (hämtat från vlt):

Ekblad tar upp hårtussarna som anses härröra från en okänd man. Åklagarsidan menar att en tänkbar förklaring är att tussen blåst in.
Ekblad:
- Ja, så kanske det är. Men det kanske är lika sannolikt att det kommer från en gärningsman, säger Ekblad.

Altså i huset.......

ja......om det är lika sannolikt att hårtussen kommer från gärningsmannen, som att den blåst inn.....då är det inte sannolikt alls vill jag säga.
Ett mycket svagt halmstrå som Ekblad griper....eller ska vi säga hårstrå (Jag vet, dårlig skämt)
2008-09-02, 19:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hoppas hon inte slutade för att hon var förbannad på lagmannen...
Det finns vissa indicier på att det kan ha varit tvärtom:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1263039/utbrottet-i-rattssalen
”Det skulle bli kaos i det svenska rättssystemet om alla var sena”, gastade PK – och bröt direkt mot Olaus Petris tjugotredje domarregel (som även inkluderar vittnen):
Citat:
När domaren sitter för rätta, skall han icke vara på någon part vred, förty vreden förhindrar honom, att han icke kan besinna vad rätt är i saken.
Sedan har han varit så förbannad att han övervägt att polisanmäla två nämndemän:
Citat:
Ursprungligen postat av PK
- Har du förtroende för de två nämndemän som är kvar?
- Eh, he - en knepig fråga att svara så här på rak arm…
/.../
- Vi får väl se. Han ska anmäla missnöje till rätten först och sedan ska rätten bestämma om han ska få överklaga det särskilt, eller endast i samband med dom.
- Vem är det som fattar det beslutet?
- Det är rätten.
- I vilken sammansättning?
- Det är den eh… domaren – den juridiske domaren. Så det är jag i princip.
https://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=1230621&lid=senasteNytt_96 0443&lpos=rubrik_1230621
Till TV4 säger han:
Citat:
- Jag har öf... övervägt möjligheten att polisanmäla två av de tre nämndemännen för brott mot tystnadsplikten.
- Och kommit fram till?
- Nej... jag ha... jag har övervägt och överväger fortfarande.
- Du överväger fortfarande detta?
- Ja... ja.
Hur länge en förtroendefråga ska kunna övervägas utan att övergå i filosofiskt grubbleri står skrivet mer i stjärnorna än i lagboken. Frågan är vilka bevekelsegrunder PK haft för sitt övervägande. Har han tappat bort RB, eller är det något annat han tappat? - Varför inte skriva en förlustanmälan i väntan på att huvudförhandlingen i Arboga-målet ska avslutas?

Och vissa målsägande är JK så förbannad på att han skiter i att se till att målen handläggs:

Redan under en inspektion i slutet av februari 2006 hittade JO flera fall som legat hos tingsrätten i åtskilliga år utan något avgörande i domstolen; det äldsta ett tvistemål som vilat i mer än 6 år. Ett företag i Lund som lämnat in tre betalningsförelägganden anmälde tingsrätten efter att 7 svåra år förflutit mellan anmälan och dom, varefter rådmannen som handlade ärendet precis hann avsluta det innan han gick i mål (dvs i pension).

I ett JO-beslut den 24 januari i år hålls PG ansvarig för sin bristfälliga kontroll av äldre mål och ärenden vid tingsrätten, och JO kunde konstatera att handläggningen i ett flertal fall till och med avstannat helt under flera års tid.
Citat:
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att PK förtjänar kritik för sin bristfälliga - och under en period obefintliga - kontroll av äldre mål och ärenden vid tingsrätten. Hans passivitet har medfört att grava felprioriteringar kunnat fortgå under lång tid utan att åtgärder vidtagits för att komma till rätta med dessa.
2008-09-02, 20:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Så många grannar och bekanta finns det väl inte? De kan väl börja med sådana som tillhör familjens närmaste umgängeskrets? Statistiskt sett så brukar ju gm finnas bland den kategorin. Sedan så kanske någon expert i tråden kan uttala sig om det går att se hurpass "färskt" ett hårstrå är, dvs om det har legat i villan skitlänge eller nyss lossnat från någons knopp?
Utan att vara hårexpert tror jag inte att man i dagens läge kan åldersbestämma ett obesudlat hårstrå - men man kan ju närma sig frågan om ett hårstrås innehavare på andra sätt. Det lär t ex finnas vissa möjligheter att - om man har tur - ringa in var personen bor:
http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/PrinterFriendlyArticle.asp?ProgramID=406&nyheter=1 &artikel=1916519
2008-09-02, 20:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
ja......om det är lika sannolikt att hårtussen kommer från gärningsmannen, som att den blåst inn.....då är det inte sannolikt alls vill jag säga.
Ett mycket svagt halmstrå som Ekblad griper....eller ska vi säga hårstrå (Jag vet, dårlig skämt)
Ska vi prata sannolikheter så kan man fråga sig hur stor sannolikheten är för att gärningsmannen ska ha efterlämnat ett hårstrå och tre blodiga sulspår som stämmer överens med de skor hans klient gjort allt för att undanhålla - men till slut genom vittnen och fotobevis överbevisats om att ha innehaft ända fram till morddagen.
2008-09-02, 21:09
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ska vi prata sannolikheter så kan man fråga sig hur stor sannolikheten är för att gärningsmannen ska ha efterlämnat ett hårstrå och tre blodiga sulspår som stämmer överens med de skor hans klient gjort allt för att undanhålla - men till slut genom vittnen och fotobevis överbevisats om att ha innehaft ända fram till morddagen.

Och då undrar jag också på hur sannolikt deg egentligen är att CS tar med sig sina, som hon säger utslitna skor med hål i, och kastar dom i Tyskland?
Hadde hon inte på sig de där skorna nyårsafton 2007? Då bodde hon väl i Sverige eller?
Naturlig vore det väl då att slänga dem i något sopnedkast där hon bodde?
2008-09-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Frågan är ju om håret låg "uppe på" blodet eller "i" blodet. I det första scenariot så tror jag på nån polis eller någon ur ambulanspersonalen. Det kan också vara så att det satt på väggarna eller dylikt och helt enkelt fallit ner. I det andra scenariot kan håret ha funnits där i "en evighet".

Och det kan vara hår som det inte går att läsa dna ifrån.
En lägenhet (eller hus) med en massa hårstrån från div människor är väl mer en regel än ett undantag.
2008-09-02, 21:37
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utan att vara hårexpert tror jag inte att man i dagens läge kan åldersbestämma ett obesudlat hårstrå - men man kan ju närma sig frågan om ett hårstrås innehavare på andra sätt. Det lär t ex finnas vissa möjligheter att - om man har tur - ringa in var personen bor:
http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/PrinterFriendlyArticle.asp?ProgramID=406&nyheter=1 &artikel=1916519

Ja, jag hittade den här artikeln på engelska som beskriver samma sak:

http://www.physorg.com/news123180241.html

Men USA är ju enormt stort, så det är nog svårare att upptäcka regionala skillnader i ett litet land som Sverige. Men kan man inte använda sig av någon metod som de inom arkeologin gagnar för att åldersbestämma organiskt material?
2008-09-02, 22:28
Medlem
Undrar bara...

VAR i FUP står det om hårtussar från en man??? skulle det ha hittats på brottsplaten?
2008-09-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
VAR i FUP står det om hårtussar från en man??? skulle det ha hittats på brottsplaten?

Ambulansmännen hittar i ambulansen med EJ en blodbesudlad hårtuss i hennes ena knutna hand. Den placerades i en plastpåse och överlämnades till polis för undersökning. SKL fann att hårtussen var avklippt - utan rötter - och därför inte kunde dna-testas. Det fastslogs dock att tussen inte kom från CS.
2008-09-02, 23:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ja, jag hittade den här artikeln på engelska som beskriver samma sak:

http://www.physorg.com/news123180241.html

Men USA är ju enormt stort, så det är nog svårare att upptäcka regionala skillnader i ett litet land som Sverige. Men kan man inte använda sig av någon metod som de inom arkeologin gagnar för att åldersbestämma organiskt material?
De metoderna kan väl bara användas på levande materia? I kol-fjorton-dateringen är t ex fotosyntesen inblandad. - Enda sättet som jag känner till att försöka åldersbestämma ett hårstrå är att mäta längden. Hur länge hårstrået har befunnit sig på den plats där det återfanns, är däremot svårare att utröna.
2008-09-02, 23:17
Medlem
Gosegrisens avatar
Stämmer det att mamman har börjat sälja bilder till pressen på sina och barnens skador? En god vän sa att han hade läst det i en av dagstidningarna idag. Är det inte lite osmakligt i så fall att mamman ser en chans att tjäna en hacka på hela händelsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in