2008-08-08, 13:02
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Förutom det andra svarat sparta (fan vad ni var på hugget. vill jag tillägga två saker.

Man kan inte åtalas för samma brott två gånger. Men resning kan begäras till preskriptionstiden går ut år 2033.

För att överklaga till hovrätten behövs ingen resningsansökan. Bara att man får tummarna ur och skickar in överklagan inom tre veckor.

Då är det inte nattsvart. Tack.

Det där med rätten att överklaga kände jag förstås till. Men hovrätten lär väl ändå kräva bevis för att CS har varit på platsen för brottet?
Senast redigerad av airbag 2008-08-08 kl. 13:05.
2008-08-08, 13:08
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Hamilkar! Du som kan det här. Går det att INTE fälla tyskan på det grunder rätten har fått presenterat för sig fram till idag? Strider inte det mot det allmänna rättsmedvetandet och allt sunt förnuft i hela världen?

Jag är inte Hamilkar men jag kan det här lite också så jag tar mig friheten att svara :-P. Jo jag tycker verkligen att det skulle vara märkligt om hon inte döms men man kan iof tänka sig en gärningsman som "hoppar in i bilden" och utför detta mord just för att denne vet att tyskan den dagen är i Arboga, och har ett klart motiv att mörda. Det kan finnas en annan person med ett motiv som polisen inte fått kännedom om. Så visst är det viktigt att hon binds till mordplatsen.

Hon kan absolut dömas i alla fall, det är inte nödvändigt med teknisk bevisning men om den är svag, som i det här fallet, krävs mycket annan stödbevisning som t ex vittnesuppgifter. Och i det här fallet har de väl kallat 56 vittnen? Det är väl just för att få fram att det måste anses "ställt utom allt rimligt tvivel" att det är den tyska kvinnan som gjort detta. Det är det som rättens ordförande och nämndemännen måste ta ställning till. Detta är ett typiskt indiciemål och det är inte så ovanligt. Här finns lite bra info om indiciemål tycker jag: http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2640992
Senast redigerad av cordelia 2008-08-08 kl. 13:15.
2008-08-08, 13:08
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Någon som har koll på om det påbörjade sms E hade i mobilen som T raderade har återskapats.
Där kanske viktig information finns som kan lösa gåtan.

Jag tror inte det går att återskapa eftersom det inte var något sms som skickats.
2008-08-08, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om det då blir en fällande dom i tingsrätten o en friande i hovrätten, begär man då resning i, heter det Högsta domstol?, är det i så fall samma regler för resning som i hovrätt?
Alla brott med längre strafftid än sex månaders fängelse i straffskalan kan med automatik överklagas till hovrätten. Enda regeln är att man måste överklaga inom tre veckor.

För att få upp ett mål till högsta domstolen måste ett av två kriterier vara uppfyllda:
Prövningstillstånd: Kan beviljas om det skett ett uppenbart rättegångsfel, eller om det finns behov av prejudikat som tidigare saknats.
Resning: Om det framkommer ny, oprövad bevisning som är så viktig att den troligen skulle lett till en annan dom i underrätten.
Oftast återvisar då HD målet till den hovrätt som hade målet innan.
Har inte siffrorna framför mig, men jag har för mig att det bara är ett tiotal resningsansökningar som beviljas varje år. En stor majoritet är personer som kan ha blivit felaktigt dömda.
2008-08-08, 13:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Det lär bli miljonbelopp, [i skadestånd för CS om hon frias]
Nej, det lär det inte bli. Visst kommer hon att få lite extra pengar på grund av den starka medieexponeringen, men huvudsakligen baseras skadeståndet på förlorad arbetsförtjänst, och en person med CS låga - snarast obefintliga - inkomster kommer inte upp i särskilt höga belopp, ens om hon skulle fällas i tingsrätt och frias i överrätt. Det blir säkert några hundra tusen. Men jag var svårt att tänka mig att det skulle kunna överstiga en halv miljon.

Citat:
men jag tror ändå att dessa pengar inte kommer att göra någon "nytta" för CS. Hon är rökt i hela Europa och så som hon mått och mår? lär hon inte få nån glädje av stålarna. Jag tror att blir hon frikänd så kommer hon så småningom att ta livet av sig.
Jag gör samma bedömning som du. Hon har ju misslyckats med sitt primärsyfte, att få tillbaka T, och rollen som den hämnande Monte Christo är oftast väldigt tom sedan hämnden väl är utförd.
2008-08-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Någon som har koll på om det påbörjade sms E hade i mobilen som T raderade har återskapats.
Där kanske viktig information finns som kan lösa gåtan.

Jag tvivlar på att det var någon viktig information. Telefonen låg vid datorn så förmodligen höll E på att skriva till någon när det ringde/knackade på dörren.
2008-08-08, 13:20
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag är inte Hamilkar men jag kan det här lite också så jag tar mig friheten att svara :-P. Hon kan absolut dömas i alla fall, det är inte nödvändigt med teknisk bevisning men om den är svag, som i det här fallet, krävs mycket annan stödbevisning som t ex vittnesuppgifter. Och i det här fallet har de väl kallat 56 vittnen? Det är väl just för att få fram att det måste anses "ställt utom allt rimligt tvivel" att det är den tyska kvinnan som gjort detta. Det är det som rättens ordförande och nämndemännen måste ta ställning till. Detta är ett typiskt indiciemål och det är inte så ovanligt. Här finns lite bra info om indiciemål tycker jag: http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2640992

Tack för din redogörelse. Med tanke på de starka indicierna och hennes svar, som bär den uppenbara lögnens prägel, i det här fallet skulle till och med min blinda mormor och nästan döva farfar döma tyskan till fängelse utan att passera gå.
2008-08-08, 13:22
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag är inte Hamilkar men jag kan det här lite också så jag tar mig friheten att svara :-P. Jo jag tycker verkligen att det skulle vara märkligt om hon inte döms men man kan iof tänka sig en gärningsman som "hoppar in i bilden" och utför detta mord just för att denne vet att tyskan den dagen är i Arboga, och har ett klart motiv att mörda. Det kan finnas en annan person med ett motiv som polisen inte fått kännedom om. Så visst är det viktigt att hon binds till mordplatsen.

Hon kan absolut dömas i alla fall, det är inte nödvändigt med teknisk bevisning men om den är svag, som i det här fallet, krävs mycket annan stödbevisning som t ex vittnesuppgifter. Och i det här fallet har de väl kallat 56 vittnen? Det är väl just för att få fram att det måste anses "ställt utom allt rimligt tvivel" att det är den tyska kvinnan som gjort detta. Det är det som rättens ordförande och nämndemännen måste ta ställning till. Detta är ett typiskt indiciemål och det är inte så ovanligt. Här finns lite bra info om indiciemål tycker jag: http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2640992

Kan det bli så att tingsrätten, trots att den egentligen tycker att det behövs mer bevis, fäller henne baserat på indicier och vittnesmål för att tvinga fram en ny rättegång i Hovrätten? Förhoppningsvis fattar CS då att det är skarpt läge och slutar flumma runt som hon gjort hittills. Jag tror egentligen att det anses oetiskt men det skulle vara ett bra knep.

Jag tror faktiskt att hon ser det hela som ett stort skämt hon utsatts för. Åtminstone är det det hon vill få oss att tro.
2008-08-08, 13:28
Medlem
Ett bevis eller en stark indikation?

Det första förhöret i tyskland (21 mars) avslutas som följer:

citat" ... Därutöver tillade undertecknad att man med utgångspunkt från handlingarna faktiskt kunde utgå från att fru CS (min anm.) hade begått här aktuella morden.

På detta nickade den misstänkta.

Hon var inte beredd på ytterligare samtal.

Berthel/ Kriminalinspektör " slut citat
2008-08-08, 13:31
Bannlyst
Det skrevs på en av klanens bloggar att de inte alls var orolig för den rätta sanningen skulle komma fram, på en lite smått religiöst sätt formulerat.

Åklagaren säger att deras starkaste kort är E´s minne...

Beklagligt att E´s så nära goa "vän trotsar Polisens restriktioner när det gäller hennes säkra boende, vid detta kända besök har de ett ostört möte. Det är efter detta som E börjar komma ihåg att det är C...

Inte vidare smart att skriva allt det som står i bloggen, kan man radera i bloggen. ja men innehållet går att dra fram, ser det skumt ut att det börjar raderas hej vilt bland inblandades bloggar...jau
Är man så dum att man ger sig in i rättsarbetet och påverkar vittnen för att rätt minne skall komma fram, får man skylla sig själv om man istället "sänker" sin vän. Det slår ju lite bakåt...
undra hur det känns att leka guds närmaste man/kvinna på jorden, med rätt att inte behöva följa den rådande lag Sverige har...
2008-08-08, 13:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, det är lite som vattenprovet för häxor. Hur det än går så förlorar hon.
Något att tänka på kanske.
Jovisst. Allt det här är naturligtvis en personlig tragedi också för CS. Skillnaden är ju att, för allt vad vi kan begripa, det är en personlig tragedi att överhuvudtaget vara CS.
2008-08-08, 13:35
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det skrevs på en av klanens bloggar att de inte alls var orolig för den rätta sanningen skulle komma fram, på en lite smått religiöst sätt formulerat.

Åklagaren säger att deras starkaste kort är E´s minne...

Beklagligt att E´s så nära goa "vän trotsar Polisens restriktioner när det gäller hennes säkra boende, vid detta kända besök har de ett ostört möte. Det är efter detta som E börjar komma ihåg att det är C...

Inte vidare smart att skriva allt det som står i bloggen, kan man radera i bloggen. ja men innehållet går att dra fram, ser det skumt ut att det börjar raderas hej vilt bland inblandades bloggar...jau
Är man så dum att man ger sig in i rättsarbetet och påverkar vittnen för att rätt minne skall komma fram, får man skylla sig själv om man istället "sänker" sin vän. Det slår ju lite bakåt...
undra hur det känns att leka guds närmaste man/kvinna på jorden, med rätt att inte behöva följa den rådande lag Sverige har...

Det var för det första inte ett besök, utan ett telefonsamtal.

Och den vän som blev uppringd då och den vän som skriver bloggen är inte samma person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in