2008-08-28, 10:03
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggle-Rock
Alltså... Det är en sak som jag inte förstår. När nämndemannen säger att hon hela tiden lutat åt att finna den åtalade skyldig (och nu behöver vi inte gå in på exakta ordval, för jag har läst alla diskussioner om detta och jag vet vad hon sa), då tolkar JAG det som att hon under hela rättegången funnit bevisen mot CS så pass starka så att de talar för en fällande dom. Är det inte det som egentligen är hennes jobb? Eller är det så att nämndemännen bara ska lyssna under hela rättegången och inte väga/värdera bevis alls över huvud taget förrän rättegången är över och domen ska ges? Får de i så fall inte under rättegången redan börja med dessa bedömningar? Jag undrar alltså var gränsen går mellan att vara nämndemännens åsikter och att vara deras proffisionella bedömning, samt när de ska börja göra sina bedömningar under en rättegång. Kul om någon som är lite KUNNIG om detta ville svara.

Bäst att jag tillägger att denna fundering INTE är något försök att försvara nämndemannen i det här fallet. Jag tycker precis som så många andra att det var otroligt klantigt av henne att ens ge kommentarer innan rättegången är helt färdig. Denna undran är bara helt enkelt för att jag själv vill få en bättre koll på hur detta fungerar.
Teoretiskt sett ska nämndemannen givetvis vara neutral under hela rättegången, men det är givetvis helt omöjligt att inte börja fundera och ha åsikter om skuldfrågan under tiden. Tabben hon gjorde var att hon inte sade "inga kommentarer" på alla frågor som ställdes och det var, i mina ögon, otroligt klantigt gjort. Jag kan för mitt liv inte förstå hur denna information antingen inte meddelades nog tydligt, alternativt inte gick fram...
2008-08-28, 10:22
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Varför han inte isåfall utsträcker denna också till rättens ordförande kan man fråga sig, men det är han väl för feg till.

Kanske för att han inte har uttalat sig i Aftonbladet eller Expressen på ett sådant sätt att han kan anses vara jävig...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=803754

EDIT: Är det någon som har någon länk till artikeln i Aftonbladet och Expressen där även de två övriga nämndemännen uttalar sig?!?
Senast redigerad av Karembeu 2008-08-28 kl. 10:30.
2008-08-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Kanske för att han inte har uttalat sig i Aftonbladet eller Expressen på ett sådant sätt att han kan anses vara jävig...

Den ena utav de 2 resterande nämdemännen har väl inte yttrat sig i media?
2008-08-28, 10:35
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Den ena utav de 2 resterande nämdemännen har väl inte yttrat sig i media?

Jag vet inte....men så här står det:

Under hänvisning till bifogade artiklar i Expressen.se och Aftonbladet båda daterade den 2008-08-28 görs gällande att såväl Sigvard Sigurd som Eva Holstein redovisat sina och rättens överväganden innan dom har givits. Rättens överväganden skall endast redovisas i en dom. Detta är särskilt olyckligt med tanke på att något slutligt ställningstagande i skuldfrågan givetvis inte kan göras innan det psykiatriska utlåtandet inkommit. Christine Schürrer ifrågasätter därför om hon därigenom kan anses ha fått den rättvisa rättegång hon är berättigad till. Kravet på nämndemännens opartiskhet kan allvarligt ifrågasättas. I sammanhanget skall också noteras att den tredje nämndemannen Cecilia Uggla ansett sig jävig och därför avträtt. Christine Schürrer kan inte befria sig från misstanken att jämväl nämndemännen Sigurd och Holstein i vart fall påverkats av Ugglas förutfattade mening i skuldfrågan. Chrsitine Schürrer anser att denna omständighet i kombination med vad som nu anförts motiverar en ny rättegång med ny sammansättning.

EDIT: Daterade den 2008-08-28?!? Stämmer verkligen detta?
Senast redigerad av Karembeu 2008-08-28 kl. 10:37.
2008-08-28, 10:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggle-Rock
då tolkar JAG det som att hon under hela rättegången funnit bevisen mot CS så pass starka så att de talar för en fällande dom.
Problemet i detta fall är väl snarast att nämndekvinnan givit uttryck för att hon ansåg tyskan som skyldig såväl före som under rättegången. Alltså också innan hon fått möjlighet att värdera de olika bevisen.
2008-08-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Jag vet inte....men så här står det:

Under hänvisning till bifogade artiklar i Expressen.se och Aftonbladet båda daterade den 2008-08-28 görs gällande att såväl Sigvard Sigurd som Eva Holstein redovisat sina och rättens överväganden innan dom har givits. Rättens överväganden skall endast redovisas i en dom. Detta är särskilt olyckligt med tanke på att något slutligt ställningstagande i skuldfrågan givetvis inte kan göras innan det psykiatriska utlåtandet inkommit. Christine Schürrer ifrågasätter därför om hon därigenom kan anses ha fått den rättvisa rättegång hon är berättigad till. Kravet på nämndemännens opartiskhet kan allvarligt ifrågasättas. I sammanhanget skall också noteras att den tredje nämndemannen Cecilia Uggla ansett sig jävig och därför avträtt. Christine Schürrer kan inte befria sig från misstanken att jämväl nämndemännen Sigurd och Holstein i vart fall påverkats av Ugglas förutfattade mening i skuldfrågan. Chrsitine Schürrer anser att denna omständighet i kombination med vad som nu anförts motiverar en ny rättegång med ny sammansättning.

Jo jag läste vad det stod i länken, men mig veterligen så har den ena inte sagt ett knyst till media och därför ställer jag mig frågande till vad den anmälan baseras på?
2008-08-28, 10:39
Moderator
blomvattnares avatar
Ur Vlt:

Citat:
Detta är särskilt olyckligt med tanke på att något slutligt ställningstagande i skuldfrågan givetvis inte kan göras innan det psykiatriska utlåtandet inkommit.

Nu hänger jag inte med. Skuldfrågan ska väl avgöras innan det psykiatriska utlåtandet inkommit? Man kan ju inte skicka någon på en sådan utredning innan h*n har befunnits skyldig till brott.

Ps.utlåtandet ska väl avgöra den psykiska statusen?
Är personen frisk nog att dömas till fängelse? Man kan ju tolka uttalandet ovan som att Rättspsyk ska avgöra skuldfrågan. Jag trodde att det redan var fastställt att hon ska anses skyldig. Kommande veckor på Rättspsyk har väl andra uppdrag?
2008-08-28, 10:41
Medlem
Fraggle-Rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Teoretiskt sett ska nämndemannen givetvis vara neutral under hela rättegången, men det är givetvis helt omöjligt att inte börja fundera och ha åsikter om skuldfrågan under tiden. Tabben hon gjorde var att hon inte sade "inga kommentarer" på alla frågor som ställdes och det var, i mina ögon, otroligt klantigt gjort. Jag kan för mitt liv inte förstå hur denna information antingen inte meddelades nog tydligt, alternativt inte gick fram...

Tack för svar!
2008-08-28, 10:51
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Nu kräver tyskan att rättegången tas om.

Det är väl inte så stor chans till det?
2008-08-28, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

Enligt vad jag kan läsa mig till så är det inte så stor chans nej. Försvaret gör det svårt för sig när försvarsadvokaten den 27:e augusti i ett radioprogram säger att skuldfrågan är avgjord (i andra termer). Förstår inte vad han får för tankar ibland den där.
2008-08-28, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

Eftersom det rör sig om ett rent indiciemål så är nog chansen ganska stor att den får tas om. Skillnad vore om det fanns teknisk bevisning..men nu gör det inte det och då är det ännu värre med partiska nämndemän.
Jag tror att detta kommer tas med i beräkningen.
2008-08-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Problemet i detta fall är väl snarast att nämndekvinnan givit uttryck för att hon ansåg tyskan som skyldig såväl före som under rättegången. Alltså också innan hon fått möjlighet att värdera de olika bevisen.

Ja, men ska man vara riktigt exakt är det inte vad hon sagt som utgör problemet, utan vad allmänheten uppfattar att hon sagt. Hon skulle sannolikt ha fått lämna rätten även om uttalandet hade varit fullständigt fabricerat (om det inte på ett effektivt sätt hade gått att dementera de falska citaten) och lagmannen hade vetat om det.

Det är detta som gör det hela så otäckt. Jag är själv journalist, men mår lite dåligt när jag inser att det i princip står en tidnings makt att skapa jäv.

För övrigt: det finns stora nyansskillnader i vad Uggla faktiskt sa och hur hon citerades i textversionen (ordet "aldrig" fyller t e x en viktig funktion). Även det faktiska citatet är mycket olämpligt, men för hennes skull tycker jag att rätt ska vara rätt.
Skillnaderna måste också ha varit uppenbara för alla de tidningsredaktioner som lik förbannat valde att sprida vidare det "modifierade" citatet.
Det är också riktigt otäckt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in