Citat:
Teoretiskt sett ska nämndemannen givetvis vara neutral under hela rättegången, men det är givetvis helt omöjligt att inte börja fundera och ha åsikter om skuldfrågan under tiden. Tabben hon gjorde var att hon inte sade "inga kommentarer" på alla frågor som ställdes och det var, i mina ögon, otroligt klantigt gjort. Jag kan för mitt liv inte förstå hur denna information antingen inte meddelades nog tydligt, alternativt inte gick fram...
Ursprungligen postat av Fraggle-Rock
Alltså... Det är en sak som jag inte förstår. När nämndemannen säger att hon hela tiden lutat åt att finna den åtalade skyldig (och nu behöver vi inte gå in på exakta ordval, för jag har läst alla diskussioner om detta och jag vet vad hon sa), då tolkar JAG det som att hon under hela rättegången funnit bevisen mot CS så pass starka så att de talar för en fällande dom. Är det inte det som egentligen är hennes jobb? Eller är det så att nämndemännen bara ska lyssna under hela rättegången och inte väga/värdera bevis alls över huvud taget förrän rättegången är över och domen ska ges? Får de i så fall inte under rättegången redan börja med dessa bedömningar? Jag undrar alltså var gränsen går mellan att vara nämndemännens åsikter och att vara deras proffisionella bedömning, samt när de ska börja göra sina bedömningar under en rättegång. Kul om någon som är lite KUNNIG om detta ville svara.
Bäst att jag tillägger att denna fundering INTE är något försök att försvara nämndemannen i det här fallet. Jag tycker precis som så många andra att det var otroligt klantigt av henne att ens ge kommentarer innan rättegången är helt färdig. Denna undran är bara helt enkelt för att jag själv vill få en bättre koll på hur detta fungerar.
Bäst att jag tillägger att denna fundering INTE är något försök att försvara nämndemannen i det här fallet. Jag tycker precis som så många andra att det var otroligt klantigt av henne att ens ge kommentarer innan rättegången är helt färdig. Denna undran är bara helt enkelt för att jag själv vill få en bättre koll på hur detta fungerar.