2008-08-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Det gäller dock inte på de rättspsykiatriska utredningsenheterna utan bara (möjligen, alla får inte) om man döms till rättspsykiatrisk vård.

Nej, givetvis inte under utredningen.
Det var därför jag skrev "dömda till rättspsyk"...
2008-08-26, 20:28
Medlem
ja ser utslaget som pinsamt och dåligt ,,
det fanns ett fingeravtryck med okänd avsändare dna i form av hår inget av detta kan knyttas till hornblåsaren , utan det är snarare så att det bevisaratt hon inte varit inne i kåken,,

men det värsta är väl att om dommen står sig och man plötsligt hittar ägaren till fingeravtrycket och dna vad fan gör man då, samma som i tidigare fall som inte tål en granskning göslar stålar över henne,,
det verkar inte vara en bra lösning hon är ju medborgare i ett annat land,,

detta jävla rättssystemet gör väl att det kommer en krigs förklaring snart,
eller med lite tur blir vi utslängda ur EU
2008-08-26, 20:29
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13

Där ser man. Han var tydligen sämre försvarsadvokat än jag trodde...och jag hade en riktigt låg uppfattning om honom innan

Ja, men du vet ju hur det är. Han är antagligen mån om att inte irritera rätten i onödan, eftersom han ju gärna vill ha fortsatta förordnanden i tunga mål. PIE:s kostnadsräkning i det här målet lär inte vara att leka med om man ser till beloppet...

Min recension: PIE:s insats var acceptabel, men inte så mycket mer. Jag förvånades av hans mycket korta sakframställan. Det är nästan så att jag tror att han var medveten lam i den delen (eller helt enkelt ville ta bort fokus från CS fantastiska historier?) Summa summarum. Jag skulle inte själv anlita PIE i trångmål med rättvisan.
2008-08-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Nope, kvinner får også friere da de sitter bak murene. I min mer perifere bekjentskapskrets finnes en kvinne som sitter livstids forvaring. Lykkelig gift ble hun etter at hun ble buret inne.
Men hvem i granskauen vil prøve seg på CS da? For guds skyld, den personen vil jo aldri våge å gjøre slutt på forholdet igjen!

Jämför med Juha, eller Nikita som han nu så fint döpt om sig till - som sköt ihjäl ett barn som bad om nåd - det är mer än en gång han gift sig på kåken...
2008-08-26, 20:33
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så hon kan då stämma staten på flera miljoner för nu när hon är dömd blev bilder mm på henne offentliga ?
Christer Pettersson fick 300 tusen i skadestånd efter att hovrätten friat honom för Palmemordet. Han satt inlåst i ett år. Detta var 1990 och sedan dess har nivåerna på skadestånden ökat märkbart. Omfattningen på brottet man lagförts - och frikänts för - är av avgörande betydelse. Ett statsministermord och ett bestialiskt mord på två små barn går kanske på ett ut ungefär.

Min gissning är att Christine kan komma att kassera in minst en halv miljon kronor efter hovrättens friande dom.

Beträffande bild- och namnpubliceringar i media ligger det inte på statens bord att ersätta henne för dessa (även om graden av offentlggörande vägs in då nivån på statens skadestånd beslutas). Inget hindrar dock att Christine driver separata skadeståndsprocesser mot enskilda tidningar och därmed gör sig en extra hacka.
2008-08-26, 20:33
Medlem
Kvinnan måste byta advokat till hovrätten, men hon är ju utlänning och kanske inte känner till svenska topp-advokater. Inte lär landsortsadvokaten Ekblad underrätta henne heller ...
2008-08-26, 20:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Ja, men du vet ju hur det är. Han är antagligen mån om att inte irritera rätten i onödan, eftersom han ju gärna vill ha fortsatta förordnanden i tunga mål. PIE:s kostnadsräkning i det här målet lär inte vara att leka med om man ser till beloppet...

Min recension: PIE:s insats var acceptabel, men inte så mycket mer. Jag förvånades av hans mycket korta sakframställan. Det är nästan så att jag tror att han var medveten lam i den delen (eller helt enkelt ville ta bort fokus från CS fantastiska historier?) Summa summarum. Jag skulle inte själv anlita PIE i trångmål med rättvisan.
Antagligen fick försvaret ingen som helst hjälp av CS. Det fanns inget i försvaret som var i närheten av en förklaring av CS handlandet, skyldig eller oskyldig. De fick nog samma lögner och annat som polisen - om ens det.
2008-08-26, 20:43
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag reagerade också på att de var moderater. Jag tänkte då på det förakt dessa har för arbetande människor eller de svagare i samhället, hur mycket de älskar pengar och hur låg intelligens de i allmänhet har. Hade jag fått bestämma hade sådana öht inte fått sitta i rätten. Men det vara bara tankar som for förbi snabbt i huvudet, och jag skulle aldrig drömma om att skriva om dem på Flashback.

Men...vänta nu...

Tycker det är väl värt att studera deras uttaland om rättegången. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer

Frågan jag ställer mig är om dessa tre kan ha ägt lagman Per Kjellsson så till den grad att han hellre ställde sig framför dem än hamnade bakom dem ensam.
Facit lär väl komma i hovrättsförhandlingarna.
2008-08-26, 20:43
Medlem
Radhusbiffs avatar
Nu kan bara Mållgan rädda tyskan. Annars blir det vatten och bröd en lååång tid framöver. Trevliga prickar det där förresten, alla Mållgans, som inte rycker ut när deras goda vän nu får placera sin tyska kropp på den svenska stålbritsen.
2008-08-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tycker det är väl värt att studera deras uttaland om rättegången. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer

Frågan jag ställer mig är om dessa tre kan ha ägt lagman Per Kjellsson så till den grad att han hellre ställde sig framför dem än hamnade bakom dem ensam.
Ska jag vara ärlig är jag inte helt bekväm med att de uttalar sig på detta sätt i media. Vad de har för grund för sina beslut är väl iofs inte helt oväntat. Men är det öht ok att uttala sig, är det vanligt att man gör så?
2008-08-26, 20:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Varför inte bara acceptera att rätten dömde som dom dömde? Dessa 4 har bedömt att bevisen räckte för en fällande dom. Dom satt där dom gjorde för att ta ett beslut om CS kan anses skyldig eller inte grundat på dom bevis som fanns. Dom gjorde sitt jobb.

CS kommer att få en andra chans i hovrätten.
2008-08-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Beträffande bild- och namnpubliceringar i media ligger det inte på statens bord att ersätta henne för dessa (även om graden av offentlggörande vägs in då nivån på statens skadestånd beslutas). Inget hindrar dock att Christine driver separata skadeståndsprocesser mot enskilda tidningar och därmed gör sig en extra hacka.

Någon som kan redogöra mer om detta? Det tycks som att ingen vill publicera först men när någon gjort det hakar alla på. Är det bara den förste som kan stämmas eller hur tänker dom?
Jag kan inbilla mig att skvallerpressen egentligen tänkte vänta till dom fallit i hovrätten i det här fallet. I mer precisa mål som Englamördaren, går målet möjligen vidare till Hovrätten för att de dividerar om straffpåföljden, inte om skulden, och då är det fritt fram för publicering.
Senast redigerad av catami 2008-08-26 kl. 20:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in