2008-08-26, 20:54
  #7033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Ska jag vara ärlig är jag inte helt bekväm med att de uttalar sig på detta sätt i media. Vad de har för grund för sina beslut är väl iofs inte helt oväntat. Men är det öht ok att uttala sig, är det vanligt att man gör så?

Det förekommer i media-heta mål. Tror inte att det är förbjudet, men om lämpligheten kan man diskutera. För några år sedan uttalade sig nämndemän för kvällspress under ett pågående uppmärksammat mål (glömt vilket). Det blev skandal och rättegången fick göras om.
2008-08-26, 20:58
  #7034
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Någon som kan redogöra mer om detta? Det tycks som att ingen vill publicera först men när någon gjort det hakar alla på. Är det bara den förste som kan stämmas eller hur tänker dom?
Jag kan inbilla mig att skvallerpressen egentligen tänkte vänta till dom fallit i hovrätten i det här fallet. I mer precisa mål som Englamördaren, går målet möjligen vidare till Hovrätten för att de dividerar om straffpåföljden... inte om skulden.
Under alla omständigheter vägs det eventuella skadeståndet, som tidningarna kan komma att tvingas betala, upp av ökad lösnummerförsäljning. Nu kommer man köra i två veckor till med bilder på tyskan och ett infernaliskt rotande i hennes bakgrund.

Hon kan stämma hela bunten, en efter en, när hon frikänns i hovrätten - om hon har lust.
2008-08-26, 21:03
  #7035
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Under alla omständigheter vägs det eventuella skadeståndet, som tidningarna kan komma att tvingas betala, upp av ökad lösnummerförsäljning. Nu kommer man köra i två veckor till med bilder på tyskan och ett infernaliskt rotande i hennes bakgrund.

Hon kan stämma hela bunten, en efter en, när hon frikänns i hovrätten - om hon har lust.
Om hon frikänns i hovrätten, inte när.
2008-08-26, 21:08
  #7036
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tingsrättens dom betyder föga. Hon blir med största sannolikhet frikänd av hovrätten.
Det enda som kan ändra på den saken är ett oväntat erkännande från fröken Christine Schürrer.

Eller at noen minnes ha sett henne et sted timene etter mordene fant sted ?

Nå ligger jo usladdede bilder ute....

Dagen etter ugjerningen har hun også hatt god tid til bevisfjerning.

Synd hun ikke ble etterlyst med bilde slik en kunne innhentet hennes bevegelser rundt tiden jeg refererer til ovenfor. Men jeg har stor forståelse for at bildepublikasjon kan skade uskyldige og varsomplakaten pressen har ang. dette.

Sannsynligheten er stor for at noen der ute har sett noe uten vite hva/hvem og viktigheten av det?

Kan ikke tenke meg CS erkjenner noe som helst. Om bevismaterialer nå ligger som aske i en forbrenningsovn e.l , så tror jeg ikke hun er en person som må lette på trykket p.g.a samvittighet ...

Hun felles igjen...

En sannsynlig "diagnose" som kan forklare at CS var i stand til å utføre udåden hun er dømt for, vil bare styrke tidl. framlagte beviser..
2008-08-26, 21:12
  #7037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Någon som kan redogöra mer om detta? Det tycks som att ingen vill publicera först men när någon gjort det hakar alla på. Är det bara den förste som kan stämmas eller hur tänker dom?
Jag kan inbilla mig att skvallerpressen egentligen tänkte vänta till dom fallit i hovrätten i det här fallet. I mer precisa mål som Englamördaren, går målet möjligen vidare till Hovrätten för att de dividerar om straffpåföljden... inte om skulden.

Om kvinnan blir frikänd i hovrätten kan hon stämma varenda tidning som publicerat namn och/eller bild i separata tryckfrihetsmål. Vinner hon målen kan hon begära skadestånd i civilmål. Det blir väldigt många rättegångar.

Tryckfrihetsmål är svåra att vinna, och med tanke på att hon faktiskt blivit dömd i tingsrätten är utsikterna att vinna små - trots att domen inte vunnit laga kraft. Här gör sig "allmänintresset" gällande.

Dock ska graden av offentlighet väga tungt när statens justitiekansler avgör ersättningar åt oskyldigt häktade eller dömda personer.
__________________
Senast redigerad av Nietzschesson 2008-08-26 kl. 21:14. Anledning: språk
2008-08-26, 21:13
  #7038
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Om hon frikänns i hovrätten, inte när.

Visst kommer CS förmodligen frias i HR om det nu inte kommer fram nya bevis mot henne eller ett erkännande. Vi får se.
2008-08-26, 21:14
  #7039
Medlem
Vilken lättnad att hon dömdes. Ush, jag ser det framför mig, när hon smyger runt, upp till huset och tränger sig in. Hon har bara en enda tanke i huvudet, att röja undan de som tog T ifrån henne. Hugger ner E och brutalt mördar två små hjälplösa barn. Hemskt
2008-08-26, 21:14
  #7040
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Om hon frikänns i hovrätten, inte när.
Min bedömning är När. Då de politiskt tillsatta nämndemännen ersätts av jurister ställs det väsentligt högre krav på bevisföringen. I hovrätterna är juristerna i majoritet, i tingsrätterna är de politiskt tillsatta nämndemännen i majoritet. Det brukar göra stor skillnad i indiciemål.

Men det är klart att hon kan bli fälld även i hovrätten, men det är osannolikt.
2008-08-26, 21:15
  #7041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Under alla omständigheter vägs det eventuella skadeståndet, som tidningarna kan komma att tvingas betala, upp av ökad lösnummerförsäljning. Nu kommer man köra i två veckor till med bilder på tyskan och ett infernaliskt rotande i hennes bakgrund.

Hon kan stämma hela bunten, en efter en, när hon frikänns i hovrätten - om hon har lust.

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Om hon frikänns i hovrätten, inte när.

Absolut, stämning kan bara bli aktuellt vid ett slutligt frikännande.

Men jag tycker ändå att medias agerande är lite mysko. Den första som publiserade bild var lilla Magasin24 och efter denna, VLT. De borde inte ha ekonomi för ett förtalsmål.
Kvällstidningarna hakade på först senare.
Okej, jag köper din förklaring, Månsan... men kan det vara så att media själva ser slutdomen så att de redan nu törs sticka ut hakan?
2008-08-26, 21:17
  #7042
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Visst kommer CS förmodligen frias i HR om det nu inte kommer fram nya bevis mot henne eller ett erkännande. Vi får se.

Det finns just nu ingenting som talar för att hon skulle frikännas i HovR...ändå sitter ni och fiskar i den riktningen. Jag förstår inte riktigt varför så många verkar tro att de är juridikexperter helt plötsligt.
2008-08-26, 21:18
  #7043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Min bedömning är När. Då de politiskt tillsatta nämndemännen ersätts av jurister ställs det väsentligt högre krav på bevisföringen. I hovrätterna är juristerna i majoritet, i tingsrätterna är de politiskt tillsatta nämndemännen i majoritet. Det brukar göra stor skillnad i indiciemål.

Det är i alla fall en indikation, när det var ett enhälligt beslut i tingsrätten!
2008-08-26, 21:19
  #7044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Kvinnan måste byta advokat till hovrätten, men hon är ju utlänning och kanske inte känner till svenska topp-advokater. Inte lär landsortsadvokaten Ekblad underrätta henne heller ...

Min gissning är att nu när restriktionerna mot C släppts, och hon får ta emot brev, ligger det redan ett i högen adresserat till henne, med avsändare Silbersky, som gratis - mot fri yttranderätt till media givetvis - anmäler sig ödmjukast att företräda denna människa.
Helt för egen personlig vinning och lite kameror och uppmärksamhet, givetvis!
Lika barn leka bäst!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in