2008-08-24, 21:04
  #6421
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad, förutom FUP och vad som framkommit i rättegången är det som rätten har kännedom om?

NU har jag iofs utgått ifrån att du inte varit närvarande vid varje förhandlingsdag, men även om du varit det så finns det saker som allmänheten inte får vetskap om.

Om du inte varit närvarande:
Massor.

Om du varit närvarande:
Det som dragits inom stängda dörrar, CS personalia, det kan finnas mer skriftlig bevisning, den delas knappast ut till alla åhörare.
2008-08-24, 21:12
  #6422
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Håren tagna från polotröjan i CS gula väska? s531
Nä, det här är s 541. Det står inte exakt varifrån hårstråna (två stycken, varav ett analyserat) är tagna, men de är listade tillsammans med prov som bevisligen kommer från brottsplatsen.
2008-08-24, 21:14
  #6423
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
NU har jag iofs utgått ifrån att du inte varit närvarande vid varje förhandlingsdag, men även om du varit det så finns det saker som allmänheten inte får vetskap om.

Om du inte varit närvarande:
Massor.

Om du varit närvarande:
Det som dragits inom stängda dörrar, CS personalia, det kan finnas mer skriftlig bevisning, den delas knappast ut till alla åhörare.
Jag har inte varit närvarande, men tack vare en del källor har jag lika god insikt som om jag varit där. Betydligt bättre än även en del närvarande kvällstidningsreportrar!
Personalia har väl inte dragits ännu, såvitt jag hört. Har Du varit där och hört den?
Skriftlig bevisning som åberopas blir alltid offentlig och måste föredras muntligt om tingsrätten ska kunna ta ställning till den.
Däremot var det en mycket slarvig formulering av mig som gjorde att det framstod som en sanning att bevisningen är svag. Det ÄR min personliga åsikt.
2008-08-24, 21:23
  #6424
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nä, det här är s 541. Det står inte exakt varifrån hårstråna (två stycken, varav ett analyserat) är tagna, men de är listade tillsammans med prov som bevisligen kommer från brottsplatsen.
Pdf eller fup's egna sidnummer? Beslagspunkt? Jag blir inte klok på det. Vid första titten följde jag länkarna (via beslagspunkt) till CS väska.
2008-08-24, 21:24
  #6425
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Pdf eller fup's egna sidnummer? Beslagspunkt? Jag blir inte klok på det. Vid första titten följde jag länkarna (via beslagspunkt) till CS väska.
FUP:s sidnummer...
2008-08-24, 21:31
  #6426
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har inte varit närvarande, men tack vare en del källor har jag lika god insikt som om jag varit där. Betydligt bättre än även en del närvarande kvällstidningsreportrar!
Personalia har väl inte dragits ännu, såvitt jag hört. Har Du varit där och hört den?
Skriftlig bevisning som åberopas blir alltid offentlig och måste föredras muntligt om tingsrätten ska kunna ta ställning till den.
Däremot var det en mycket slarvig formulering av mig som gjorde att det framstod som en sanning att bevisningen är svag. Det ÄR min personliga åsikt.

Att få en rättegångsdag refererad för sig av någon som är där innebär rimligen att man inte har lika många intryck av vad som hänt den dagen som den som varit närvarande. Vilket egentligen var min poäng med att påstå att rätten har större grund att bygga sin uppfattning på än du.

Personalian finns redan inlämnad som skriftlig bevisning. Den kommer med allra största säkerhet inte att dras inför öppna dörrar. Den är dessutom en av de få saker som det kommer att bli kvarblivande sekretess på, dvs den kommer att vara off limits de närmsta 70. Jag skulle bli otroligt förvånad om den dras inför öppna dörrar i den här rättegången.

Skriftlig bevisning måste åberopas absolut, men inte alltid föredras i sin helhet. Jag skulle bli mycket förvånad om inte förundersökningsprotokollet är åberopat som skriftlig bevisning, men jag tror inte att åklagaren har högläst den för rätten. Det kan också finnas skriftlig bevisning som är sekretessbelagd och aldrig kommer till allmänhetens kännedom.
2008-08-24, 21:40
  #6427
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sorry. När jag läser igenom FUP igen för att dubbelkolla ser jag att det finns ett hårstrå, bevis nr U1/405-08S165, som på sid.541 i FUP anges vara DNA-analyserat och tillhöra en oidentifierad man.

Jag antar att PIE med detta avser att göra gällande att den som levererat hårstråt skulle kunna vara en tänkbar gm. Om tingsrätten fäster stor vikt vid detta, får väl FG be T:s och E:s manliga bekantskapskrets och övriga män som veterligen befunnit sig i hallen, att DNA-testa sig till hovrättsförhandlingarna.

Kanske finns någon man någonstans som är lite nervös nu då?
2008-08-24, 21:45
  #6428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Eller snarare hovrätten. Det här är ju i sak ett bevisvärderingsmål och dessa tas per definition inte upp i HD.

Helt rätt. Detta mål kommer inte till HD!
2008-08-24, 21:50
  #6429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Eftersom teknisk bevisning saknas, finns det ingen mördare då?
Rent logiskt har det isåfall inte inträffat mord och mordförsök på platsen,fast det vet vi ju att det har inträffat. Bevisligen!

Nej Tantalora, brist på bevis betyder att det är svårt att peka ut gärningsmannen, inte att gärningen inte begåtts men jag tror du tänker så egentligen, eller hur.
2008-08-24, 21:52
  #6430
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Att få en rättegångsdag refererad för sig av någon som är där innebär rimligen att man inte har lika många intryck av vad som hänt den dagen som den som varit närvarande. Vilket egentligen var min poäng med att påstå att rätten har större grund att bygga sin uppfattning på än du.

Personalian finns redan inlämnad som skriftlig bevisning. Den kommer med allra största säkerhet inte att dras inför öppna dörrar. Den är dessutom en av de få saker som det kommer att bli kvarblivande sekretess på, dvs den kommer att vara off limits de närmsta 70. Jag skulle bli otroligt förvånad om den dras inför öppna dörrar i den här rättegången.

Skriftlig bevisning måste åberopas absolut, men inte alltid föredras i sin helhet. Jag skulle bli mycket förvånad om inte förundersökningsprotokollet är åberopat som skriftlig bevisning, men jag tror inte att åklagaren har högläst den för rätten. Det kan också finnas skriftlig bevisning som är sekretessbelagd och aldrig kommer till allmänhetens kännedom.


Ursäkta om jag låter som en besserwissrig tönt. Men man kan inte åberopa FUP i sin helhet som skriftlig bevisning.
Man kan aldrig hemligstämpla något som används som bevisning om det inte föredragits inför stängda dörrar. och här har det ju faktiskt inte varit det.
Personalian kommer absolut inte hemligstämplas, eftersom det inte finns lagstöd för detta. Däremot kommer paragraf 7-utredningen att hemligstämplas, förutom det redan kända resultatet. Är det månne det du tänker på?
2008-08-24, 21:52
  #6431
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sorry. När jag läser igenom FUP igen för att dubbelkolla ser jag att det finns ett hårstrå, bevis nr U1/405-08S165, som på sid.541 i FUP anges vara DNA-analyserat och tillhöra en oidentifierad man.
Dessa hårstrån (2) har hittats på en brun polotröja i en bag tillhörig CS. - Beslagspunkt 2:20. (Tilläggsprot., s. 478, 479 resp. 565).
Det vore kanske en idé att PIE lät klippa sig?
2008-08-24, 21:55
  #6432
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Pdf eller fup's egna sidnummer? Beslagspunkt? Jag blir inte klok på det. Vid första titten följde jag länkarna (via beslagspunkt) till CS väska.
Det är Tilläggsprotokollet som åsyftas; pdf-sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in