Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har inte varit närvarande, men tack vare en del källor har jag lika god insikt som om jag varit där. Betydligt bättre än även en del närvarande kvällstidningsreportrar!
Personalia har väl inte dragits ännu, såvitt jag hört. Har Du varit där och hört den?
Skriftlig bevisning som åberopas blir alltid offentlig och måste föredras muntligt om tingsrätten ska kunna ta ställning till den.
Däremot var det en mycket slarvig formulering av mig som gjorde att det framstod som en sanning att bevisningen är svag. Det ÄR min personliga åsikt.
Att få en rättegångsdag refererad för sig av någon som är där innebär rimligen att man inte har lika många intryck av vad som hänt den dagen som den som varit närvarande. Vilket egentligen var min poäng med att påstå att rätten har större grund att bygga sin uppfattning på än du.
Personalian finns redan inlämnad som skriftlig bevisning. Den kommer med allra största säkerhet inte att dras inför öppna dörrar. Den är dessutom en av de få saker som det kommer att bli kvarblivande sekretess på, dvs den kommer att vara off limits de närmsta 70. Jag skulle bli otroligt förvånad om den dras inför öppna dörrar i den här rättegången.
Skriftlig bevisning måste åberopas absolut, men inte alltid föredras i sin helhet. Jag skulle bli mycket förvånad om inte förundersökningsprotokollet är åberopat som skriftlig bevisning, men jag tror inte att åklagaren har högläst den för rätten. Det kan också finnas skriftlig bevisning som är sekretessbelagd och aldrig kommer till allmänhetens kännedom.