2008-08-26, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Hon har befunnits skyldig.
Ja, men definitionsmässigt är det ingen dom. De som orkar kan slå upp rättegångsbalken. Domen kommer efter avslutad rättspsykiatrisk undersökning. Det råder däremot ingen tvekan om att den är fällande i ansvarsdelen.
2008-08-26, 14:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Klarar inte en nämndeman att hålla känslorna i styr i rätten så tvivlar jag på att man kan tänka logiskt.
Beslutet att kvarhålla CS i häkte och föranstalta om rättspsykiatrisk undersökning var enhälligt. Tänker du dig att lagman Kjellsson skulle påverkas av kvinnliga nämndemäns tårar?

Det faktum att beslutet är enhälligt innebär fullt klart en rejäl ägning av alla dem här i tråden som hävdat att bevisen är uppenbart otillräckliga, alternativt att hovrätten självklart kommer att upphäva en fällande dom. En lagman och tingsrättschef vid en hyfsat stor tingsrätt är mer senior på den juridiska hönsastegen än ett genomsnittligt hovrättsråd, och h*n har ofta nog också varit hovrättsråd tidigare. Så om vi går på den linje som du har kört, och utgår från att alla nämndemän vill fälla CS oavsett bevisläge, så behövs det bara att ett hovrättsråd av tre har samma uppfattning som Per Kjellsson i skuldfrågan för att den dom som kommer att falla nu snart ska vinna laga kraft.

Så det faktum att dagens beslut är enhälligt gör att det mest sannolika utfallet av ett överklagande till HovR rent objektivt sett är att rätten fastställer tingsrättens dom. Om vi väntar tills domen har fallit, kan vi göra en ytterligare bedömning genom att se hur omsorgsfullt och övertygande som domen är skriven.
2008-08-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
att rätten fattade det som den tänkande delen av Sveriges befolkning begrep för länge sen.
Skönt att barnamördaren får ruttna i sin cell i många långa år,och begrunda sitt brott.
Skål !!!

Tyskan blev dömd nu............. och blir förmodligen friad när hon fått saken prövad i nästa instans. Sen lär HD inte bry sig, ifall åklageriet ska fortsätta med sina indicier där.....

Så svenne banan får sitta där och gräma sig..... över "rättvisan".
2008-08-26, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så det faktum att dagens beslut är enhälligt gör att det mest sannolika utfallet av ett överklagande till HovR rent objektivt sett är att rätten fastställer tingsrättens dom. Om vi väntar tills domen har fallit, kan vi göra en ytterligare bedömning genom att se hur omsorgsfullt och övertygande som domen är skriven.
Det stärker domen oerhört mycket. Låt oss inte heller glömma att omkring 90 % (minns inte den exakta siffran) av alla tingsrättsdomar fastställs i hovrätten.
2008-08-26, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riotgrrrrl
De har nog satt dit rätt GM nu! Det är bra det! Vad hemsk hon måste vara den där CS.. usch! Ljuger och har sej i rättegången. Ingen empati där inte! Ett stort tack till media som har fått folk att inse vad hon är av för skrot och korn!

"Jag måste nog ta tillbaka allt ont jag har sagt om Frieda Gummesson och gänget, de lyckades sy ihop det hela tillslut!
Jag är "glad" att rättvisa har skipats. Så fort jag ser bilderna på barnen tåras mina ögon, hoppas vi aldrig glömmer vad detta egentligen handlar om..
MORD på oskyldiga små barn. Thank God att den vidriga barnamöderskan sitter i tryggt förvar.

Kanske dags att införa dödsstraff nu. "-takidababy

"Bra att den tyska psykopathoran blev fälld. trodde faktiskt inte hon skulle bli dömd."-sammy1980

Här ser vi då med all önskvärd tydlighet , hur ett rättssamhälle HAVERERAR bokstavligt talat INFÖR våra ögon.
Tack för era kommentarer.

En tveksam rättegång och dom , utan riktiga bevis , dömd av en mycket tveksam domstol (ev. jäv ) , en allmän opinion som är helt färgad av mediernas bild av vem som är skyldig.

SAMT att man efter detta börjar ropa på dödsstraffets införande.

Wow!

/vhyt
Senast redigerad av vhyt 2008-08-26 kl. 14:42.
Medlem
Borde inte pressen kunna publicera en bild på henne nu?? Jag vill se hur hon ser ut.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Fel Jag såg först nu att tidningen idag citerade vad Emma sagt igår, jag har då full förståelse för att hon tvivlade då.

Så du slängde ut länken, utan att ha läst innehållet?
Och satte den rubriken?

Väldigt dumt...

Du är väl medveten om att du kan ändra ditt inlägg, och radera skiten och istället skriva felpost?

Eller är det så att du skrev det för att...ja vad egentligen?
Bannlyst
Onekligen ingen skönhet

undrar i mitt stilla sinne om det var den bästa bilden aftonbladet kunde hitta =)

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00717/christine_717735w.jpg

Påminner lite om Gollum
2008-08-26, 14:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Njä... det e ju en fördel för åklagaren att cs befunnits skyldig. bättre att ha en dom i ryggen än ett frikännande, givetvis.
Visst. Exakt hur stor fördel det blir beror på hurpass välskriven och välargumenterad domen är. Ett exempel: Om någon innan domen föll hade sagt till mig att Blekinge Tingsrätt skulle fria Rödebypappan helt på grund av obefintligt uppsåt, skulle jag ha sagt att tingsrätten var ena jävla blådårar, och att det självklart skulle bli fällande dom, även om det inte kunde bli vare sig fängelse eller rättspsykiatrisk vård, i hovrätten. Men efter att ha läst tingsrättens välskrivna, stringenta och välartikulerade dom, lutar jag nu åt att hovrätten får ganska svårt att gå ifrån tingsrättens slutsatser.
2008-08-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
undrar i mitt stilla sinne om det var den bästa bilden aftonbladet kunde hitta =)

Påminner lite om Gollum
Jag tycker mer hon påminner om en annan tysk kändis *harkel*.. kolla snedbenan. En mustach på det så
2008-08-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69

Påminner lite om Gollum

Inte ens Aftonbladet kan försköna det där...
2008-08-26, 14:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det stärker domen oerhört mycket. Låt oss inte heller glömma att omkring 90 % (minns inte den exakta siffran) av alla tingsrättsdomar fastställs i hovrätten.
Rimligen bör siffran för i hovrätten fastställda enhälliga tingsrättsdomar där tingsrättens lagman har deltagit i vart fall inte vara lägre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in