2008-08-24, 11:35
Medlem
Friande eller fällande dom?

Saxat från dagens expressen. Jag personligen tror inte att CS fälls i rätten om det inte framkommer mer fysiska bevis som binder henne till brottsplatsen.

Rätten får inte tvivla

Det här talar för en friande dom

Det talar för en fällande dom

2008-08-24, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Oavsett vad man anser om CS eller andra åtalade i olika mål så är alltid alternativ 2 bättre än alternativ 1.
Det bästa hade varit en kompetent utredning så att bevisningen nått upp till "ställt bortom allt rimligt tvivel."
2008-08-24, 11:46
Medlem
johanbtks avatar
Ungefär vid vilken tid under morgondagen kommer beskedet?
2008-08-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Ungefär vid vilken tid under morgondagen kommer beskedet?

Troligen inte alls
2008-08-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Arbogamorden på Tv4as Nyhetsmorgon nu, efter reklamen!

Här är länk till programmet.
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=654557
2008-08-24, 12:19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
herregud vilka idioter det finns på detta forum. Du kan inte vara särskilt gammal eller så har du verkligen inget intresse i eller kunskap om människor.
Eftersom du inte utvecklar vad du säger, kan vi utgå från att det du påstår är felaktigt?
2008-08-24, 12:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Normalt skulle jag satsa en slant på en friande dom.
För det första har tingsrätten inte fått tillgång till Letsdoits genomgång utan får förlita sig på FG:s förvirrande åtal.
För det andra så tycker jag att det når upp någonstans mellan sannolika skäl och ställt utom allt rimligt tvivel. Jag tycker det är hyfsat nära, men att det ändå är en bit upp till ställt utom allt rimligt tvivel.
Uppgifter från personer som är mycket insatta kan dock tyda på att CS anses skyldig.
Det enda jag är rätt säker på är att jag blir förbannad i morgon. Antingen döms en person på otillräckliga bevis, eller så släpps en mördare fri.

I detta forum har ett antal personer ivrigt argumenterat för CS oskuld och alternativ gärningsman. De har bevisat bortom allt rimligt tvivel att CS är skyldig. Det är ganska vanligt i forum. När det inte finns något rimligt kvar i argumentationen för en ståndpunkt, finns bara det orimliga kvar. Detta tar sig de mest absurda former, från lögner till förvanskningar. Det värdefulla med att på så sätt ha en liten grupp som vid första anblicken inte har något omdöme, inget förnuft, ingen ärlighet och ingen tankeförmåga, är att de bevisar motsatsen till vad de försöker bevisa.
2008-08-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Normalt skulle jag satsa en slant på en friande dom.
För det första har tingsrätten inte fått tillgång till Letsdoits genomgång utan får förlita sig på FG:s förvirrande åtal.
För det andra så tycker jag att det når upp någonstans mellan sannolika skäl och ställt utom allt rimligt tvivel. Jag tycker det är hyfsat nära, men att det ändå är en bit upp till ställt utom allt rimligt tvivel.
Uppgifter från personer som är mycket insatta kan dock tyda på att CS anses skyldig.
Det enda jag är rätt säker på är att jag blir förbannad i morgon. Antingen döms en person på otillräckliga bevis, eller så släpps en mördare fri.

Det är väl inte imorgon domen faller?
2008-08-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramia

Precis.
2008-08-24, 12:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Tror inte det står där, det framkom i förhör i, när det nu var...
FÖRRA rättegångsdagen i alla fall va?

FUP s.1126.

Citat:
Om jag inte minns helt fel namngav han aldrig den peson han diskuterade med polisen? Var stod det? För att bryta en sekretess krävs att den du talar med ska kunna räkna ut vem samtalet gäller/ personen är namngiven.

Jodå det gjorde läkaren, som alltså inte behandlade patienten.

Observera att ingen läkare som hade hand om CS´ vård kontaktade polisen. Utan enbart denne läkare kände sig nödgad att 25 mars ringa upp den polisman som han hört tagit kontakt med SSP 19 mars, på det direktnummer just den polisen lämnat till SSP och som fanns uppskrivit i CS journal. Ingen av de läkare som hade diagnosticerat CS kontaktade polis. Däremot denne ringde och berättade att en kollega till honom hade funderat kring en diagnos som inte framkommer i hennes journaler. Rent kafferastskvaller. Polisanmälande läkare framförde "tendenser åt asbergerhållet", trots att han alltså aldrig haft CS som patient. Oprofessionellt så det stänker om det.

Att läkaren dagen efter sitt polissamtal, 26 mars, råkade vara den som utlämnade CS´ journaler har ingen sagt något om, det är en annan sak och kan ske av den som finns där och har tid på avdelningen.

CS´behandlande läkare på SSP skriver gång på gång efter att ha träffat CS att det bedöms att ingen suicidrisk föreligger. Man överför patienten till öppenvården. Ingen oro trots att man vet att hon avbrutit sin medicinering på egen hand eller utifrån nyligt suicidförsök eller annat som framkommit. När polisen förhör en av CS två behandlande läkare (s.1124)" var" patientens suicidrisk plötsligt "uppenbar". Hon uppger också att hon inte är förvånad om CS är kapabel till att använda grovt våld, trots att inte ett tecken på detta har framkommit under patientens kontakt med psykiatrin.

Ganska typiskt tyvärr. Så fort människor hör att en person är misstänkt för ett (grovt) brott drar de sig plötsligt till minnes helt nya saker som de aldrig har funderat på eller i vart fall aldrig valt att dokumentera tidigare. Detta återkommer i förhör efter förhör. T ex grannarna som plötsligt minns att en för dem okänd person rört sig i villaområdet i jan/feb i år. Nu blir det att personen verkade rekognisera inför ett brott. Om grannarna hade uppfattat det på det viset , varför väntade de så länge med att berätta för någon? Eller rent av anteckna datumet, ifall något skulle inträffa senare, om de nu inte ville ringa polisen.

edit: förkortningsslarv
Senast redigerad av Tuesday 2008-08-24 kl. 12:56.
2008-08-24, 12:51
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia

Det är imorgon eftermiddag beslut tas om CS ska vara fortsatt häktad, eller försättas på fri fot. Det ger en indikation.

Vad tror ni, blir det FG eller JF som sitter och yrkar på livstids utvisning ur riket? Dvs, vilken åklagare tar pläderingen?
2008-08-24, 12:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Så du menar att tingsrätten skall fälla CS så att hon kan hållas i häkte fram till hovrättsförhandlingen även om man kommer fram till att bevisningen är otillräcklig?
Nejdå. Jag menar att det just här finns skäl för tingsrätten att, inom det diskretionära spann för bedömning som den har, vara strängare snarare än mildare.
Citat:
Får jag då fråga dig om vilken funktion du anser att tingsrätten fyller?
I fall som säkert överklagas fyller tingsrätten huvudsakligen funktionen att leverera underlag till hovrättens dom. Det är ingen oviktig funktion, den heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in