2008-08-26, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enoughalready
1: Vore bra men verkar osannolikt. FG är inte särskilt bra men man får väl se om det finns någon på åklagarämbetet som vågar ge sig på att sparka lite stjärt. Hon har ju redan fått spö en vända och hållit sig på mattan rent yrkesmässigt sen dess.

2: Fan vet om det går.

3: Om jag vore hennes försvarare skulle jag råda henne att hålla käften. Totalt. Hon har ingenting att vinna på att säga något mer och allt att förlora. Man får väl se om något händer under RPUn. Det har ju hänt förr.
1. Man kan väl möjligen argumentera att ett sådant här fall hör hemma på chefsåklagarnivå. Om det inte är som på många åklagarmyndigheter att chefsåklagaren inte varit i en rättssal sedan 1987...
2. Det finns vissa skillnader i vad SÅC sa i rätten och vad som stod i det skriftliga yttrandet ( men absolut inte så stora som många på listan påstått.)
Här borde någon kunnig kunna konfrontera SÅC med skillnaderna.
Han lär ju få vittna i hovrätten och då bör man vara så förberedda som möjligt.
2008-08-26, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa

Men jag vill faktiskt återigen ställa frågan - har hon inte fått sin dom idag, blivit dömd för mord och mordförsök? Det vi väntar på är straffet.
Oder??
Nein!
Man har fattat beslut i häktningsfrågan och i frågan om rättspsykiatrisk undersökning. I Sverige är domen alltid sammanhållen i ansvars- och påföljdsdelen. Detta till skillnad från USA där man ofta först avgör om någon är skyldig och därefter kommer med ytterligare en dom i påföljdsdelen.
(Så är det vid dödsstraff. Jag har inte tillräcklig koll för att veta hur det är i övriga mål.)
2008-08-26, 12:15
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
2. Det finns vissa skillnader i vad SÅC sa i rätten och vad som stod i det skriftliga yttrandet ( men absolut inte så stora som många på listan påstått.)
Här borde någon kunnig kunna konfrontera SÅC med skillnaderna.
Han lär ju få vittna i hovrätten och då bör man vara så förberedda som möjligt.
Hitta någon som är expert på minnesexperter. SÅC är oerhört svart/vit och raljerande. Minns att jag var på en föreläsning med honom och satt och antecknade. Efter ett tag slutade jag anteckna och såg det mer som underhållning, snarare än -visning, fortsättningsvis. Det han sade var liksom inte rimligt, det var mer en show i att veta bäst. Han skulle kunna göra karriär på kvällstidningarna, om man säger så.
2008-08-26, 12:16
Bannlyst
Jag vill uttrycka rimligt tvivel mot nämndemännen.

En pensionerad gubbe från Arboga, en till kvinna från också från Arboga , samt en gråtande kvinna från Kolsva som är Ts hemort med 2500 personer.

Det är inte en ultimat uppsättning folk för att få en objektiv bevisprövning och dom.

Så jag är inte alls förvånad över utslaget, jag skulle ha blivit förvånad om hon blivit frikänd.
Senast redigerad av vhyt 2008-08-26 kl. 12:20.
2008-08-26, 12:16
Medlem
Fast hon är skyldig nu.
2008-08-26, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nein!
Man har fattat beslut i häktningsfrågan och i frågan om rättspsykiatrisk undersökning. I Sverige är domen alltid sammanhållen i ansvars- och påföljdsdelen. Detta till skillnad från USA där man ofta först avgör om någon är skyldig och därefter kommer med ytterligare en dom i påföljdsdelen.
(Så är det vid dödsstraff. Jag har inte tillräcklig koll för att veta hur det är i övriga mål.)

Hon har befunnits skyldig.
2008-08-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt

En pensionerad gubbe från Arboga, en till kvinna från också från Arboga , samt en gråtande kvinna från Kolsva som är Ts hemort med 2500 personer.

Det är inte en ultimat uppsättning folk för att få en objektiv bevisprövning och dom.

Så jag är inte alls förvånad över utslaget, jag skulle ha blivit förvånad om hon blivit frikänd.
Hur bedömer du juristens status? Såvitt kommit fram var rätten enig.
Medlem
BoISarens avatar
Citat:

Du får uttrycka hur mycket tvivel du vill gentemot nämdemännen. Tingsrätten har befunnit CS skyldig och det är bara att acceptera fram tills hovrättsförhandlingarna.
Medlem
Soppas avatar
Vilka skulle du föredra satt som nämndemän? Någon från en annan stad?
Citat:

2008-08-26, 12:19
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Tittade just på en video i AB från vallningen av CS i Arboga och lade märke till en detalj. Det ser ut som hon har VANs skor på sig!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3182640.ab

Förklaring någon?

Jag kan ha fel, men jag tror inte Vans har vita skosulor
2008-08-26, 12:21
Medlem
Citat:
Tittade just på en video i AB från vallningen av CS i Arboga och lade märke till en detalj. Det ser ut som hon har VANs skor på sig!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3182640.ab

Förklaring någon?

Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
Jag kan ha fel, men jag tror inte Vans har vita skosulor

Jo, det har dom!
2008-08-26, 12:23
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Jo, det har dom!
Undertill? Har för mig att dom jag har sett i FUP har varit mörkare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in