2008-08-20, 19:52
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Du får jättegärna försöka snygga till, för jag kan inte läsa det där utan att jag skrattar så tårarna sputar. (även fast det är en hemsk sak det handlar om)
Det var omöjligt att finna DNA-spår på mordplatsen p g a att det var 14 personer inkl Ambulanspersonal och polis på plats förklarar Weine Drotz från SKL. Han beskriver de dramatiska omständigheterna han oah hans kollegor fick bevittna på kvällen då det hände. Blod på väggar och möbler och golv. Ambulanspersonalen försökte desperat rädda den svårt skadade mamman och barnen som ännu levde. En sådan scen var olämpligt?/omöjligt? att hitta små spår av salivdroppar från gärningsmannen säger Drotz.

Därefter beskriver rättsläkaren Leif Eriksson med knappt uthärdlig detalj-rikedom faktumet att den brutalitet med vilken den treåriga Saga mördades förmodligen med en hammare. Flickan träffades av tio, pojken med minst 15 slag . Skador på händerna visade att han hade försökt att skydda sig.
2008-08-20, 20:00
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Det var omöjligt att finna DNA-spår på mordplatsen p g a att det var 14 personer inkl Ambulanspersonal och polis på plats förklarar Weine Drotz från SKL. Han beskriver de dramatiska omständigheterna han oah hans kollegor fick bevittna på kvällen då det hände. Blod på väggar och möbler och golv. Ambulanspersonalen försökte desperat rädda den svårt skadade mamman och barnen som ännu levde. En sådan scen var olämpligt?/omöjligt? att hitta små spår av salivdroppar från gärningsmannen säger Drotz.

Därefter beskriver rättsläkaren Leif Eriksson med knappt uthärdlig detalj-rikedom faktumet att den brutalitet med vilken den treåriga Saga mördades förmodligen med en hammare. Flickan träffades av tio, pojken med minst 15 slag . Skador på händerna visade att han hade försökt att skydda sig.

Folk har förfärats här i tråden av att M utsattes för ca 70 slag. I rättegången talas det mer om 10-15 slag (illa nog). Var kommer uppgifterna om alla dessa slag från? Jag trodde att det var från fup men då skulle det väl framkommit i rättegången också?
2008-08-20, 20:03
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Folk har förfärats här i tråden av att M utsattes för ca 70 slag. I rättegången talas det mer om 10-15 slag (illa nog). Var kommer uppgifterna om alla dessa slag från? Jag trodde att det var från fup men då skulle det väl framkommit i rättegången också?

Jag tror det var så att en del som räknade slag räknade varje hammarkloträff som TVÅ slag, sedanlas det till lite av bara farten..
2008-08-20, 20:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Jag har svårt för att tro att hon är medicinerad. Hon avbröt ju själv sin medicinering tidigare. Kan ju vara hennes haschrökande som hindrar henne från att känna? visa nåt.

Ursäkta att jag undrar, men det har inte varit uppe på de senaste 50 sidorna iaf - vad vet man om CS' 'haschrökande'?

edit: innan häktestiden alltså.
Senast redigerad av Clay Allison 2008-08-20 kl. 20:06.
2008-08-20, 20:10
Medlem
eloges avatar
Citat:
Jag håller med dig. Vad jag vill ha fram är att skospåret är det enda konkreta spåret av henne inne i huset. Det var menat till de som hävdar att det inte finns något som placerar CS i huset vid brottstillfället. Enligt min mening så gör det det.
Enligt vittnesmålet om förstörda DNA-bevis så var det 14 blåljus som varit i hallen och hur jag än räknar så omfattar bara skosuleundersökningen 13 sulor. Det kanske försvaret tar upp i sin slutplädering för att försvaga bevisvärdet i det spåret.
Källor: TP sid 277, http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3130378.ab
2008-08-20, 20:11
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ursäkta att jag undrar, men det har inte varit uppe på de senaste 50 sidorna iaf - vad vet man om CS' 'haschrökande'?

edit: innan häktestiden alltså.

Enligt henne själv brukade hon puffa lite om en spliff kom i närheten på fester. Hon visste inte ens exakt vad det var i eftersom hon aldrig rullat en själv.
2008-08-20, 20:13
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Enligt vittnesmålet om förstörda DNA-bevis så var det 14 blåljus som varit i hallen och hur jag än räknar så omfattar bara skosuleundersökningen 13 sulor. Det kanske försvaret tar upp i sin slutplädering för att försvaga bevisvärdet i det spåret.
Källor: TP sid 277, http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3130378.ab

Några sulor kan ha blivit borttrampade. Det viktiga är att ingen av dem som var i huset hade skor med sådana sulor. Just de spåren kan inte vara från något av dem. Och knappast heller från katterna.
2008-08-20, 20:16
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Några sulor kan ha blivit borttrampade. Det viktiga är att ingen av dem som var i huset hade skor med sådana sulor. Just de spåren kan inte vara från något av dem. Och knappast heller från katterna.
Nja, fattas ett par skor, som inte har undersökts, från en behörig så kan ju Vans-avtrycken komma från dom.

Jag tror inte det, men rent tekniskt är det möjligt.
2008-08-20, 20:21
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Nja, fattas ett par skor, som inte har undersökts, från en behörig så kan ju Vans-avtrycken komma från dom.

Jag tror inte det, men rent tekniskt är det möjligt.

Pladask.

Man har inte hittat blod på alla de 14 par skor som sägs ha varit inne i huset då? Men man kollade inte förrän en månad senare iofs.
2008-08-20, 20:36
Medlem
Tantaloras avatar
fortsättning fri översättn av Haz

Modern, Emma J.,har under dessa uttalanden i rättssalen kontinuerligt tittat på en docka i hennes händer, som tillhörde hennes son. . "Hon försökte tränga bort sina känslor under denna process", sa deras advokat, Marie Fredborg

Efter tio dagar av förhandlingar och samråd med mer än 50 vittnen, det finns fortfarande inga klara bevis mot den anklagade 32-åringen från Hannover. Dessutom har Drotz Kriminaltekniker medgivit att polisen på plats också funnit hår, tillhörande en man eller pojke . Dessa tillhörde varken Torgny H. eller de sjukvårdsanställda eller poliser som fanns på scenen.

Tanja Brettschneider, Christine S.advokat argumenterade för ett frikännande av sin klient. Å andra sidan har åklagaren har lyckats att skaka om trovärdigheten betydligt i flera avseenden för den tilltalade som förnekar anklagelserna.

Åklagarsidan har gjort betydande framsteg", sade den svenske advokaten och författaren Sven-Erik Alhem, som har observerat rättegången. Utgången anser han är "helt öppen".
På måndag sker, i de nya lokalerna i Västerås, dit rättegången nu flyttat efter starten i den lilla staden Köping , slutföranden. Ett datum för domen är ännu inte klart. Vid fällande dom kan domstolen beordra detaljerad psykiatrisk undersökning och ev. sluten behandling på ett sjukhus i stället för ett fängelsestraff kan utdömas.
Bannlyst
Citat:
Pladask.

Man har inte hittat blod på alla de 14 par skor som sägs ha varit inne i huset då? Men man kollade inte förrän en månad senare iofs.

Nej alla som var inne i huset har säkerligen inte fått blod på sina skor. Flera av poliserna såg noga till att inte trampa i blodet som fanns koncentrerat på vänster sida av hallen när de skulle säkra huset. Det står inte uttryckligen i FUP men det är den tolkningen jag gör av deras utsaga.
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Pladask.

Jag har ingen större koll på det. Jag förklarade bara att det är möjligt med dom förutsättningar som angavs av eloge.

Det finns säkert en mycket enkel förklaring, men möjligt är det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in