2008-08-20, 19:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Något annat att fundera på i detta är, att när Cs kompisar träffade henne, efter att hon blivit släppt första gången i Tyskland, hade hon inget som helst behov av att prata om vad som hänt.
Vad hon precis blivit utsatt för - häktad för dubbelmord på barn.
Ingen reaktion, vad man kan förstå på förhören som finns i tillägget.

Hade jag suttit i förvar för en sådan sak, hade jag sannerligen varit i stort behov av att prata med vänner som befann sig i samma rum som jag.
Och när de hälsade på mig på psyket, efter att jag blivit släppt, hade jag varit bottenlöst förtvivlad över att någon kunnat tro att jag gjort detta.

Och DÅ, i det läget, hade jag gjort vad fan som helst för att komma i kontakt med T, för att med alla medel få honom att förstå att det inte var jag.

Men inte C.
Inte ett ord.
Inte en min - annat än fnitter.
Och bara lögner.

Detta visar på två saker som är svåra att skilja mellan:
- CS är störd
- CS är skyldig

Det är vanskligt att ge båda lika stor vikt, alltså att säga: nu ser vi hur störd CS är, en mycket mycket störd människo OCH vi ser att CS är skyldig för ingen normal människa skulle annars handla så här
2008-08-20, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Vad jag vet så har det framkommit att hon av och till lider av ätstörningar.
Det har ingenting med ev. medicinering att göra.

Håller med. Tvärtom så är det mycket vanligt att man går upp i vikt av antidepressiv medicinering (ökad aptit osv). Borderlinetjejerna på mitt jobb är inga små damer, om vi säger så.
2008-08-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
- CS är störd
- CS är skyldig

Det är vanskligt att ge båda lika stor vikt, alltså att säga: nu ser vi hur störd CS är, en mycket mycket störd människo OCH vi ser att CS är skyldig för ingen normal människa skulle annars handla så här

Men de hänger helt klart ihop.
2008-08-20, 19:30
Medlem
miapetters avatar
Citat:
- CS är störd
- CS är skyldig

Personligen ser jag det så här:
CS är skyldig
..OCH hon är störd.
2008-08-20, 19:30
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Ja, kanske, det beror lite på hur man ser på det. Men låt oss ponera att vi bara har skoavtrycket. CS kan då inte dömas. (Situationen blir liknande den i ö-fallet redovisat ovan).

Snälla, kan inte alla släppa ö-fallet? Den enda möjligheten att få ö-fallet att bli relevant här är om CS hade varit inlåst med E och barnen över natten i huset och på morgonen hittade man offren och CS påstod sig inte minnas någonting.
2008-08-20, 19:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Om hon blivit undersökt av häktesläkaren har han sett i journaler att hon tidigare stått på medicinering av Zoloft, då är det faktiskt praxis att han erbjuder henne att sättas in på denna igen. Hon har dock troligtvis avböjt.

Sedan vill jag tillägga att moderna antidepressiva (Zoloft, Cipramil och liknande) inte gör att man blir helt apatisk och känslokall, så släpp det direkt. Syftet med denna medicinering är snarare att "jämna ut" och normalisera den emotionella berg-och dalbanan. Man adresserar alltså svängningarna i känslorna, inte själva känslorna.
Jag träffar patienter med denna medicinering dagligen, och ingen av dem tror jag skulle uppföra sig som CS i rätten. Snarare tycker jag att allt tyder på att CS är medicinskt obehandlad, och befinner sig mer eller mindre i någonslags gränspsykotisk värld.

Medhåll. Jag har använt Zoloft, Cipramil, Cipralex och numera Fluoxetin i över 10 år. Effekten är inte av känslomässig natur, och den är på inget sätt drogliknande. De effekter jag har sett är ökat tålamod - från att inte ha något överskott öht för att hantera minsta frustration till att ha ett onormalt stort tålamod. En annan och mycket kraftig effekt har varit på förmågan att tänka i nya banor och lära sig nya saker.
2008-08-20, 19:31
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Ja, kanske, det beror lite på hur man ser på det. Men låt oss ponera att vi bara har skoavtrycket. CS kan då inte dömas. (Situationen blir liknande den i ö-fallet redovisat ovan).

Jag håller med dig. Vad jag vill ha fram är att skospåret är det enda konkreta spåret av henne inne i huset. Det var menat till de som hävdar att det inte finns något som placerar CS i huset vid brottstillfället. Enligt min mening så gör det det.
2008-08-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Jag håller med dig.
CS har ingen utav gångerna försökt ta sitt liv. Hon har inte ropat på hjälp för att hon inte klarar av sin situation.

Hon har använt sin kropp för att få T:s uppmärksamhet, för att straffa honom.

Varje gång detta "skådespeleri" inträffar har det funnits utvägar, någon som kommer och räddar henne så att säga.

Toaletter är väldigt bra ställe. De städas med jämna mellanrum.
Ville hon verkligen inte leva längre gör man inte så.

Hon bad ju inte heller om hjälp efter att hon skrevs ut, då på hösten.
Hon lade av med Zoloften, och när psykiatrin i vanlig ordning började bolla henne och hennes journaler hit och dit, försvann hon i tystnad ur systemet...

I Tyskland verkar det som att man tagit hennes problematik på större allvar - hon har legat inlagd längre...Hur det varit med uppföljande och rehabiliterande vård, har vi dock inte fått veta.
Att hon ansågs självmordsbenägen i Tyskland är inte heller så konstigt.
Då trodde hon nog att det var kört och att hon var fast. Men det gick över när hon kom till Sverige.
2008-08-20, 19:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Personligen ser jag det så här:
CS är skyldig
..OCH hon är störd.
Det gör jag också. Jag vill bara peka på det vanskliga i att tolka en och
samma observation som en indikation på två skilda ting.
2008-08-20, 19:43
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Precis!
Det är ju det vi velat förklara för de som kallar oss "CS hatare",
att vi inte ser just det faktum att hon verkar störd eller uppträder
skumt i rättsalen som bevis på att hon är gm.
Gm frågan har vi redan besvarat då vi tar ställning till ev.
stördhet etc.
2008-08-20, 19:45
Medlem
Citat:

För mig är inte det jag skrev vanskligt på något vis. Inte heller en indikation.
Det är ett faktiskt händelseförlopp.
Väldigt konkret. Och obehagligt.
2008-08-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Håller med. Tvärtom så är det mycket vanligt att man går upp i vikt av antidepressiv medicinering (ökad aptit osv). Borderlinetjejerna på mitt jobb är inga små damer, om vi säger så.

Allvedon, tack för dina inlägg! Du jobbar inom psykiatrin till 100% !!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in