2008-08-27, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz
Här läste jag att det inte var "helt" ovanligt. En viss skillnad mot det jag skrev tidigare, men iallafall.

"Enligt justitiekansler Göran Lambertz är det inte helt ovanligt att rätten ”tappar” en ledamot i en pågående rättegång."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3191589.ab

Jo, men han menade väl att vid långa processer kan någon avlida etc..det är skillnad, just den här aktuella anledningen är säkert ovanlig.
2008-08-27, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Källa till ditt påstående, tack.
Det var ett antagande..inget påstående.
2008-08-27, 17:01
Medlem
Kenny Kuks avatar
Såg att Aftonbladet skriver om det hela som "risk för ny rättegång". Men i ett demokratiskt samhälle borde det väl kallas "chans för ny rättegång", eftersom det ger en ny chans för rättvisan och rättsäkerheten att samtidigt segra.

(risk = negativt, chans = positivt).
2008-08-27, 17:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Bättre att ta det säkra före det osäkra och ta om rättegången. Hellre göra det en gång för mycket än det motsatta.
Hur det blir med den saken är CS, Ekblads och Svea Hovrätts egen pryl. Det finns saker som heter både rättsekonomi och hänsyn till den tilltalade också.

Citat:
Jag litar inte på att Cecilia Uggla verkligen inte menade vad hon sa, det hon säger idag kan lika gärna vara efterhandskonstruktioner för att rädda situationen.
Det skulle iofs vara högst rimligt i en sådan situation, det får jag ju medge. Men den ljudfil som vi har fått lyssna på i tråden ger onekligen visst stöd åt hennes utsaga. Håller hon fast vid den har jag mycket svårt att tro att Svea Hovrätt skulle ogiltigförklara rättegången

Vi ska ha klart för oss att kvällstidningarna bara är intresserade av att sälja lösnummer, snarare än att ge en objektiv bild av sakläget, och många av dem som yttrar sig, vare sig det är advokater, professorer eller andra, är väl medvetna om att de får mer utrymme i rampljuset ju mer kategoriskt och spektakulärt de yttrar sig.

Mitt tips är att PIE inte ens ansöker om omprövning, om det inte framkommer något mer om detta.
2008-08-27, 17:03
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag har nu lyckats nosa reda på ett JO uttalande som gäller domförheten och rättegången när en nämndeman lämnade domstolen på grund av jäv. Låter som en klockren tillämpning på det här fallet.

Tyvärr finns den inte online då den är över 30 år gammal, men jag borde kunna få tag på den tills imorrn. Kanske det klarnar lite mer då.

Nej, Hamilkar har redan förklarat hur det ligger till.

Personligen är jag bekymrad.

Från kommentaren till Rättegångsbalken:

2008-08-27, 17:05
Medlem
Frubeates avatar
En nær kollega av meg er utnevnt til meddommer (nämndeman) for fire år, mot sin vilje mer eller mindre....intressant å diskutere rettsaker med henne. Hun er altså meddommer i det som i Sverige er HR. Hun er av den oppfattning at hvis en person er tatt på bar gjerning i en forbrytelse, så bør egentlig ikke forbryteren ha krav på advokat.....skremmende det der, haken falt ned på meg da jeg hørte hva hun sa. Og hun sitter faktisk og dømmer!

Rettssikkerheten er veldig viktig, loven må følges. Enda så tragisk det kan virke, så er min oppfattning at det er bedre at en skyldig går fri, enn att en uskyldig blir dømt.
Min personlige mening er att bevisene mot CS holder, men jeg har ikke greie på lover og regler i straffesaker som dette, og vet faktisk ikke hva loven sier. Hvor stort rom for tolkning gir loven egentlig, i indisiesaker som dette?
Hvis vi skreller bor alt av personlig engasjement og synspunkter, hvordan skal da loven tolkes mener dere?
Men strengt tatt, det finnes ikke BARE indiser, tenker på E's gjenkjennelse av CS.....skal ikke ta opp den diskusjonen igjen, det er unødig.
2008-08-27, 17:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1280173/juridikprofessor-rattegangen-maste-tas-om

En professor som tänker som många av oss andra antar jag?
Det var då fantastiskt vad lätt det är för pressen att hitta den ena tomten efter den andra. Göran Lysén är alltså 'professor emeritus i juridik', och går så långt som att dra till med Europakonventionen. Jag slår vad om att han är så vårdslös i sitt uttalande att han aldrig hört ljudinspelningen. Han bara kommenterar som om den bild han fått av journalisten är helt korrekt.
2008-08-27, 17:12
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Lite OT men...

Hade det här hänt på tingsrätten där jag satt skulle lagmannen ha ordnat en rituell halshuggning av nämndemannen i Tingssal 1 androm till skräck och varnagel.

Nej, jag skojar inte.

Du kan vara helt trygg i att detta har skett. Uggla avgår inte på eget initiativ, om man säger så...
2008-08-27, 17:15
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
[...] och går så långt som att dra till med Europakonventionen [...]

Den gode professorn har dock helt rätt. Europakonventionen är relevant i sammanhanget. Den gäller dessutom som lag i Sverige.
2008-08-27, 17:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Den gode professorn har dock helt rätt. Europakonventionen är relevant i sammanhanget. Den gäller dessutom som lag i Sverige.
Om det vore så väl att han endast påpekar självklarheter. Men: "Göran Lysén, professor emeritus i folkrätt vid Uppsala universitet, kallar rättegången en skandal och menar att den bryter mot Europakonventionens bestämmelser." Om Göran har det minsta omdöme så bygger inte dessa slutsatser på vad man kan höra på ljudinspelningen. Alltså drar han vårdslöst slutsatser utifrån uppgifter i pressen, och har ett mycket mycket litet om än bristfälligt omdöme.
2008-08-27, 17:23
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Om det vore så väl att han endast påpekar självklarheter. Men: "Göran Lysén, professor emeritus i folkrätt vid Uppsala universitet, kallar rättegången en skandal och menar att den bryter mot Europakonventionens bestämmelser." Om Göran har det minsta omdöme så bygger inte dessa slutsatser på vad man kan höra på ljudinspelningen. Alltså drar han vårdslöst slutsatser utifrån uppgifter i pressen, och har ett mycket mycket litet om än bristfälligt omdöme.

Den ende som har dåligt omdöme i den här röran är Cecilia Uggla!
2008-08-27, 17:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Här är exakt vad hon sa till expressens reporter:

-Var det någonting som fick er att tvivla?
-Ehh...jag kan inte prata för dem andra. (CU)
-Mm...men någonting som fick dig att tvivla?
-Neej, jag.. nej, inte så att jag har helt och hållet trott att hon är oskyldig, (CU)
-Mm
-jag har nog kanske mest lutat åt att hon har varit skyldig. (CU)
-Mm
-Men visst man vet ju aldrig förrän man sett och hört allting så skall man ju aldrig ehh vad skall man säga.. säga att det är si eller så, (CU)
-Mm
-utan man måste se på allting som läggs fram(CU)
-Mm

Jag tycker inte att hon ger uttryck för annat än att hon har gjort en samlad bedömning av bevisen och att det inte framkommit något som fått henne att tvivla. Hur kan man få detta till att hon redan från början såg den åtalade som skyldig?

C U talar om att hon inte helt och hållet trott att C S är oskyldig samt att CU tyckt att det mest lutat åt att C S varit skyldig.

SEDAN säger hon, att "Men visst, man kan ju aldrig veta förrän man sett och hört allting [...]". Det kan ju tolkas som om hon EFTER vad hon sagt inledningsvis försöker att ursäkta sitt uttalande och beteende: visst skulle man göra så (och underförstått), men nu gjorde jag inte det.

ELLER så uttryckte sig C U klumpigt.

Uppenbarligen gillade inte Kjellsson C U´s uttalande och beteende...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in