Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Bättre att ta det säkra före det osäkra och ta om rättegången. Hellre göra det en gång för mycket än det motsatta.
Hur det blir med den saken är CS, Ekblads och Svea Hovrätts egen pryl. Det finns saker som heter både rättsekonomi och hänsyn till den tilltalade också.
Citat:
Jag litar inte på att Cecilia Uggla verkligen inte menade vad hon sa, det hon säger idag kan lika gärna vara efterhandskonstruktioner för att rädda situationen.
Det skulle iofs vara högst rimligt i en sådan situation, det får jag ju medge. Men den ljudfil som vi har fått lyssna på i tråden ger onekligen visst stöd åt hennes utsaga. Håller hon fast vid den har jag mycket svårt att tro att Svea Hovrätt skulle ogiltigförklara rättegången
Vi ska ha klart för oss att kvällstidningarna bara är intresserade av att sälja lösnummer, snarare än att ge en objektiv bild av sakläget, och många av dem som yttrar sig, vare sig det är advokater, professorer eller andra, är väl medvetna om att de får mer utrymme i rampljuset ju mer kategoriskt och spektakulärt de yttrar sig.
Mitt tips är att PIE inte ens ansöker om omprövning, om det inte framkommer något mer om detta.