2008-08-25, 11:35
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Att de ej kunnat identifiera fingeravtrycket beror på att de ej har någon att jämföra avtrycket med, vilket naturligtvis isf kan peka på en random gm. Men kan du redogöra för vad en random gm skulle ha för motiv och hur det hela då isf skulle ha gått till??? Du gör en höna av en fjäder, if you ask me.

Edit: för övrigt diskuteras alternativa gm i annan tråd:https://www.flashback.org/showthread.php?p=12577200&posted=1#post12577200

Behöver inte vara någon "random" gm alls. Det räcker med att det är någon person som inte finns med i deras register. Sedan kan den personen ha anknytning till familjen. Motiv är lite överskattat om gm är psykiskt sjuk.
2008-08-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Behöver inte vara någon "random" gm alls. Det räcker med att det är någon person som inte finns med i deras register. Sedan kan den personen ha anknytning till familjen. Motiv är lite överskattat om gm är psykiskt sjuk.
Jisses, och vissa tycker att CS är en för osannolik mördare (hon är ju kvinna). Men att någon annan lyckas genomföra morden inom bara några minuter från den tidpunkten då CS (som är den enda som verkar ha motiv) kan ha befunnit sig på platsen är tydligen troligt. Dessutom så ska denna "någon" vara en kvinna (hmm, men det gör henne ju osannolik) och presentera sig som Tine. Har GM stalkat CS?
2008-08-25, 11:50
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Christiansson

En sak som slår mig är att Emma över huvud taget sattes i denna mediabubbla av sekretess när hon enligt Christiansson inte kan minnas något. Okey, beslutet var inte hans men jag har inte hört nån gång att han ansåg det onödigt eller att han fann det meningslöst att delta i den delen av undersökningen.

Vad skulle kunna komma fram av den då han är så säker på att offret teoretiskt inte kan minnas något av överfallet? Ok, pengar är det som återstår men vad är det då för jävla horeri? Vad säger det om Christiansson?

EDIT: Lade till ett "inte" så att meningen sade vad jag menade
Senast redigerad av Avarell_Dalton 2008-08-25 kl. 11:59.
2008-08-25, 11:50
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Jisses, och vissa tycker att CS är en för osannolik mördare (hon är ju kvinna). Men att någon annan lyckas genomföra morden inom bara några minuter från den tidpunkten då CS (som är den enda som verkar ha motiv) kan ha befunnit sig på platsen är tydligen troligt. Dessutom så ska denna "någon" vara en kvinna (hmm, men det gör henne ju osannolik) och presentera sig som Tine. Har GM stalkat CS?

Det där med Tine och en kvinnlig gm skulle jag inte satsa några slantar på.
2008-08-25, 11:53
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
En sak som slår mig är att Emma över huvud taget sattes i denna mediabubbla av sekretess när hon enligt Christiansson inte kan minnas något. Okey, beslutet var inte hans men jag har inte hört nån gång att han ansåg det onödigt eller att han fann det meningslöst att delta i den delen av undersökningen.

Vad skulle kunna komma fram av den då han är så säker på att offret teoretiskt kan minnas något av överfallet? Ok, pengar är det som återstår men vad är det då för jävla horeri? Vad säger det om Christiansson?

Exakt!
Har jag undrat sedan det framkom att han varit rådgivare vad gäller isoleringen av Emma o hjälpt polisen med hur de skulle lägga upp förhören av henne! Att inte FG gick på honom om det bepriper jag inte, hade han fått ett av sina berömda "spel" hade det bara varit bra anser jag!
Senast redigerad av miapetter 2008-08-25 kl. 12:04.
2008-08-25, 11:56
Medlem
Jag tycker Skönebrant och Fredborg är betydligt bättre i sina slutpläderingar än Gummesson. De är mer raka, tydliga och spetsar till sina formuleringar på ett sätt som man förväntar sig att åklagarsidan bör göra under en slutplädering.

Mår verkligen dåligt av tanken på att mördaren kan komma att gå fri..
2008-08-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Jag tycker Skönebrant och Fredborg är betydligt bättre i sina slutpläderingar än Gummesson. De är mer raka, tydliga och spetsar till sina formuleringar på ett sätt som man förväntar sig att åklagarsidan bör göra under en slutplädering.

Har slutplederingarna börjat nu?
2008-08-25, 12:04
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singalong
Har slutplederingarna börjat nu?

Började 09.00 i morse. Kolla här:

http://194.68.65.41/artikelmall.asp?version=802462

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3172890.ab
2008-08-25, 12:19
Bannlyst
Det blir skyldig. Pläderingarna är bra och Christiansson får lite stryk på sin trovärdighet också (aja baja SÅC, inte ljuga om vad du blivit informerad om, eller mindes du bara lite fel?) på ett lagom sätt för att skapa precis den situation som behövs. Och det är naturligtvis fullkomligt orimligt att det skulle slumpa sig så att en annan, för oss helt okänd, gärningsman skulle råka slå till samma dag som CS befann sig i Arbog för femtioelfte gången på kort tid.

Jag tror till och med på en fällande dom i hovrätten som det ser ut nu. (Jag sätter lite pengar på att CS försvarare kommer att prata om "integritet" och "åklagarens behov att bevisa bortom allt rimligt tvivel", kanske till och med om att CS "psykiska hälsa gör att hon inte kan lastas för att hon minns fel under förhören" och att "häxjakten på henne inte gjort att hon känt att det funnits ett klimat för att samarbeta")
2008-08-25, 12:44
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy

Jag tycker att Gummesson är helt ok, av VLT och Aftonbladet-referaten att dömma. Det är mycket att säga på kort tid. Jag väntade mig inga mirakler, men det förefaller vara helt tillräckligt, vad hon säger.
2008-08-25, 12:48
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I eftermiddag kan hon mycket väl vara fri...

Japp. FG:s plädering rent ut sagt sög, målsägandebiträdet MF:s också. Åklagaren sa bl a att Max var 5 år. Bra koll där.

KS:s plädering var betydligt bättre.

Envisa FG som inte kunde låta JF ta pläderingen. Det hade hjälpt åklagarsidan.

Har ni (som uttalar er) över huvud taget läst SÅC:s 16 sidor långa utredning av E?
2008-08-25, 12:51
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det var inte din uppdatering jag ifrågasatte...

(Nu är det inte heller dej jag vänder mej till)

Jag måste säja att jag upplever det liiite otäckt o liite som ett hot mot demokratin att så många insinuerar att nämndemännen inte är ärliga, pålitliga eller opartiska...
Rätt otäckt faktisk men kanske inte förvånande då man ser att de som är mest hätska i sina anklagelser även är de som inte har haft problem tidigare i tråden att vränga sanningen o komma med direkta lögenr...

Läser ikapp som om det här tagits upp ber jag om ursäkt - men det finns en mycket intressant artikel om Arboga-målet när det gäller just nämndemännen i förra veckans fokus - jag tror den finns på nätet. http://www.fokus.se/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in