2008-08-25, 12:51
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tycker att Gummesson är helt ok, av VLT och Aftonbladet-referaten att dömma. Det är mycket att säga på kort tid. Jag väntade mig inga mirakler, men det förefaller vara helt tillräckligt, vad hon säger.

Måste hålla med dig.
2008-08-25, 12:53
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Läser ikapp som om det här tagits upp ber jag om ursäkt - men det finns en mycket intressant artikel om Arboga-målet när det gäller just nämndemännen i förra veckans fokus - jag tror den finns på nätet. http://www.fokus.se/

Tror du menar denna:
http://www.fokus.se/2008/08/arbogamalets-dilemma/
2008-08-25, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Japp. FG:s plädering rent ut sagt sög, målsägandebiträdet MF:s också. Åklagaren sa bl a att Max var 5 år. Bra koll där.

KS:s plädering var betydligt bättre.

Envisa FG som inte kunde låta JF ta pläderingen. Det hade hjälpt åklagarsidan.

Har ni (som uttalar er) över huvud taget läst SÅC:s 16 sidor långa utredning av E?

Åklagaren sa att Max inte ens fick fylla 5 år, vilket är helt sant.

Har DU läst SÅC utredning så att du ens kan uttala dig?

Jag vet att han var mycket positiv till hur polisen skötte den första tidens isolering och att det skulle hjälpa E att minnas på rätt sätt, för att sen göra en kovändning i TR och påstå något helt annat. så....
2008-08-25, 13:02
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Tror du menar denna:
http://www.fokus.se/2008/08/arbogamalets-dilemma/

Jag trodde det bara var åhörare och journalister som grät i rättssalen. Men det var visst en nämndeman också?
2008-08-25, 13:21
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag trodde det bara var åhörare och journalister som grät i rättssalen. Men det var visst en nämndeman också?

Enligt artikeln så var det tydligen en (1) nämndeman också. Pinsamt att de har känslor och visar sig mänskliga de där nämndemännen.

Edit: Med tanke på antalet misstolkningar i denna tråd så vill jag poängtera att jag var ironisk i mitt uttalande ovan!
Senast redigerad av PappasPralin 2008-08-25 kl. 13:31.
2008-08-25, 13:25
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Enligt artikeln så var det tydligen en (1) nämndeman också. Pinsamt att de har känslor och visar sig mänskliga de där nämndemännen.

De är väl inte där för att visa sina känslor och mänsklighet? Det är jävligt pinsamt.
2008-08-25, 13:29
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
De är väl inte där för att visa sina känslor och mänsklighet? Det är jävligt pinsamt.
Jävligt pinsamt att hon inte kunde stänga av sina känslor?
2008-08-25, 13:30
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:

Självklart inte (kan inte minnas att jag sa det heller) men det är väl inte särskilt konstigt att känslorna är svåra att hålla tillbaka i ett brutalt fall som detta (alla kan ju inte bete sig som CS!). Dessutom behöver det ju inte betyda att de dömer fel för det, eller???
2008-08-25, 13:32
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Empart heter det men du har kanske lika svårt för tyskan med det ordet?
2008-08-25, 13:33
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Jävligt pinsamt att hon inte kunde stänga av sina känslor?

Ja, som nämndeman bör man kunna kontrollera sina känslor.

Jag får ju tanken att nämndemannen är släkt med Jangestig eller liknande.
2008-08-25, 13:35
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Åklagaren sa att Max inte ens fick fylla 5 år, vilket är helt sant.

Har DU läst SÅC utredning så att du ens kan uttala dig?

Jag vet att han var mycket positiv till hur polisen skötte den första tidens isolering och att det skulle hjälpa E att minnas på rätt sätt, för att sen göra en kovändning i TR och påstå något helt annat. så....

Max skulle väl fylla 4 år?
2008-08-25, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Smålandstintin o Stefan....
Kan inte låta bli att lägga mej i er nattliga diskussion:
Den ursprungliga FUP innehöll 3 protokoll, ett tillägg o slasken.
Jag känner till den men har inte tagit del av den men jag antar att det är den som finns i rättssalen o som nämndemäånnen kan använda som uppslagsverk.

Redan när jag fick FUP i mina händer insåg jag att det saknas ganska mycket, en del av de sakerna borde rimligtvis finnas i originalFUP.

Bara som en liten upplysning ang. material som inte offentliggjorts!

Domstolen har inte rätt att beakta annat material än det som åberopas. Om ingen av parterna åberopar exempelvis slasken kommer inte rätten att få några uppgifter därifrån. Det enda som rätten har att ta ställning till är det som åberopas. Det tror jag Stefan kan verifiera.
Till Stefan:
Dålig formulering av mig, visst kan bevisvärdering gå upp i HD om det finns något prejudicerande. Du vet nog bättre, men diskuterades inte minnesexpertens funktion i svensk rätt både i Palmemålet och ett par våldtäktsmål kring millenieskiftet.
Några andra prejudicerande bevisfrågor hittar inte jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in