2008-12-01, 23:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Han hade rätt tunga indicier hängande över sig, missat det? Varför blev han frikänd? Jo därför det var inte utom rimligt tvivel att det fanns en annan GM. Precis som i detta fall.

Nej, jag har inte missat att han hade tunga indicier över sig, men om jag ska jämföra dessa båda fall måste jag läsa in mig mer på det äldre. Man glömmer med tiden, eller hur?

Med mitt inlägg menade jag egentligen att bara för att båda fallen är indiciefall så kan man inte jämföra dem rakt av med det som enda anledning.

Jag undrade om du har färskare minnen än jag, och kanske kan dra några jämförbara paralleller.
2008-12-01, 23:46
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Du menar samma Rahman som hamnade i häkte misstänkt för ännu ett mord.. mmm han var säkert oskyldig ska du se..

Ja, till och med med måtten i Bangladesh - eftersom misstankarna om mord upphörde kort därefter.

För hundrade gången handlar det om rättssäkerheten i vårt land och ingenting annat.

Tanja B idag:

http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,745841
2008-12-01, 23:49
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, jag har inte missat att han hade tunga indicier över sig, men om jag ska jämföra dessa båda fall måste jag läsa in mig mer på det äldre. Man glömmer med tiden, eller hur?

Med mitt inlägg menade jag egentligen att bara för att båda fallen är indiciefall så kan man inte jämföra dem rakt av med det som enda anledning.

Jag undrade om du har färskare minnen än jag, och kanske kan dra några jämförbara paralleller.

Men då kan vi se det som obegåvat av mig att jag inte var tydligare. Jag försökte dra en parallell till dne praxis vi idag har i Sverige. Förstår du då? Hur TR/HR/HD dömer. Principer som att hellre fria än fälla, utom rimligt tvivel u.s.w. Är du med då? Jag vill inte dra paralleller till mordvapen, tillvägagångsätt eller dylikt.
2008-12-01, 23:56
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Men då kan vi se det som obegåvat av mig att jag inte var tydligare. Jag försökte dra en parallell till dne praxis vi idag har i Sverige. Förstår du då? Hur TR/HR/HD dömer. Principer som att hellre fria än fälla, utom rimligt tvivel u.s.w. Är du med då? Jag vill inte dra paralleller till mordvapen, tillvägagångsätt eller dylikt.

Jag förstår vad du menar, men jag förstår ändå inte varför du drar paralleller mellan dessa fall. Det finns ju mängder av fall där det bara finns indicier. Du vill ju heller inte förtydliga dessa paralleller.

Men strunt samma. Vi tycker olika, och så kan det vara ibland.
2008-12-01, 23:57
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Angående att CS skulle ha talat om att det med barnen gick att ordna, till det nya vittnet.

Det kan ju ha varit så att CS, vid läsandet av T:s blogg, förstått det som att T var oerhört glad över dessa barn. Hon kan då ha fått för sig att det var just barnen som gjorde att T höll fast vid E. Därför var barnen det största hotet.

Ja, inte alls omöjligt att en sjuk hjärna resonerar på detta vis, vilket gör att vi som bara är normalt störda(menar med detta att jag tror att alla människor har vissa affektionsstörningar, men under kontroll) måste se bortom logiken.
2008-12-02, 00:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Stämmer det som står i Expressen något sånär känns det inte särskilt "mysko" att vittnet inte dykt upp förrän nu.
Desto mer mysko är det att inte försvaret kallat in vännen från Köping:
2008-12-02, 05:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Är du lite vilse i pannkakan?

vi pratar alltså om samma Rahman som här blev dömd till mord, frikänd pga teknikalitet trots att "den stora massan" är övertygad att han är skyldig, och sen hamnade i häkte för ännu ett mord. .........that was my point..

Jag är inte påläst om Bangladesh rättssystem, och jag tvivlar starkt på att du vet mer än mig så.. låt oss lämna den diskussionen.

du pratar så tufft, men jag blir inte imponerad

Vilka räknar du in i "den stora massan"? Ingen av dem jag känner har uppfattningen att Rahman är skyldig till mordet på den äldre damen. Så oss kan du inte räkna in i din "massa"

P.S. Är det samma "massa" som är övertygad om CS´s skuld?
2008-12-02, 05:07
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Desto mer mysko är det att inte försvaret kallat in vännen från Köping:

Mållgan lyder under diplomatisk imunitet...
2008-12-02, 05:13
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det ryktades i en tidigare Arbogatråd om att CS skulle ha hotat barnen. Vem var källa till det?

Es pappa sa i förhör att han trodde sig minnas att T el E sagt det till honom, något de ställde sig helt oförstående till.
2008-12-02, 05:16
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Vilken bevisning då? Hittar dessvärre ingen bevisning i FUP som knyter CS till direkt anslutning till mordplatsen. Eller är indicier bevis i detta fall?

Indicier KAN vara bevis.
Flera indicier kan t o m vara STARKARE än ett bevis.
CS är bunden till brottsplatsen dels genom ett utpekande att E o dels genom ett avsatt skospår från en skomodell som hon (tillsammans med övriga indicier) bevisligen hade i sin ägo dagarna före morden.
2008-12-02, 05:18
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Haha, "den stora massan" fan vilket underbart uttryck. Ja, och Chrsiter vaaaan däär kvaast och den stora massan är också obotligt övertygade om att Quick begått alla mord han är dömd för.

Den ende jag kan tänka mej tror att Qvick är en mördare är väl SÅC...samme SÅC som inte tror att Emma kan minnas....
2008-12-02, 07:59
Medlem
Citat:
Vilken bevisning då? Hittar dessvärre ingen bevisning i FUP som knyter CS till direkt anslutning till mordplatsen. Eller är indicier bevis i detta fall?
Tänk vad svårt det ska vara. Om TR har funnit CS skyldig så anser TR att CS har varit på brottsplatsen. Men du kan gärna få förklara hur TR kan anse att det finns tillräcklig bevisning för att fälla CS men samtidigt inte tycker det finns tillräckligt med bevisning (som även är indicier) för att hon har varit på platsen. Alltså att TR anser att CS utförde dådet men på distans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in