2008-08-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
När CS:s rara och vänliga uppträdande, skulle vara ett försvar till att hon inte skulle kunna ha gjort detta, finns likheter med en annan som också var väldigt trevlig:
http://www.vg.no/pub/skrivervennlig.hbs?artid=23378

De växte båda upp som skilsmässobarn, omtyckta i skolan, fitnessutövare.

Hans mamma trodde inte han hade gjort det, när hon hälsade på i häktet var han precis som vanligt!

Känner igen den slags personlighet allt för väl...
2008-08-22, 18:13
Medlem
mahkees avatar
CS akademiska bakgrund

Jag är intresserad av att få veta mer om CS och hennes akademiska bakgrund. På hennes facebooksida angav hon ju massor av olika språk som man kunde skriva till henne på (flera av dem utdöda??) förutom tyska, svenska och engelska. Hon är intresserad av historia och gamla runstenar. Är det dessa områden hon studerat i Tyskland på universitetet? Har hon någonsin tagit någon examen eller har hon flackat runt där på samma vis som hon tycks ha flackat runt i arbetslivet? Finns det några kamrater/lärare från hennes studietid som kunnat vittna om hur hon var som person då? Hon beskrivs ju som icke-våldsam, lugn och snäll av flera... är det bara mot T som hon visat denna stalker-tendens?
2008-08-22, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Någon gång måste ju vara den första gång en mördare mördar.
Javisst, men det brukar för det mesta finnas någon form av våldstendenser som visat sig innan. Ofta säger folk att "det var väntat" "man förstod att något var på gång" osv..men det finns tydligen undantag.
2008-08-22, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Javisst, men det brukar för det mesta finnas någon form av våldstendenser som visat sig innan. Ofta säger folk att "det var väntat" "man förstod att något var på gång" osv..men det finns tydligen undantag.

Lika ofta hör man "Jag trodde aldrig att (insert namn) kunde göra någon illa"

Dessutom vet vi ju inte om hon mördat någon förut.
2008-08-22, 18:16
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Men visst är det svårt att tro att en aldrig tidigare aggressiv, våldsam person har begått detta brott. Det förvånar ju t om de flesta av våra professorer mm i ämnet.

Visst! Du har alldeles rätt. En mördare har oftast en historia av en eskalerande våldsspiral bakom sig, enda undantaget brukar vara det som vi talar om i det här fallet, d v s svartsjuke-brott.
2008-08-22, 18:23
Moderator
blomvattnares avatar
Någon eller några vänner till CS har ju dock sagt att hon hade haft underligt beteende senaste tiden. Någon berättade att när hon var på besök kunde hon bli sittande i ett par timmar, stirrande på ingenting, utan att säga något.

Så visst har det funnits varningssignaler. För den skull misstänker man kanske inte att hon ska bli mördare, men man har ju reagerat.
2008-08-22, 18:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Visst! Du har alldeles rätt. En mördare har oftast en historia av en eskalerande våldsspiral bakom sig, enda undantaget brukar vara det som vi talar om i det här fallet, d v s svartsjuke-brott.
Finns det verkligen något belägg för detta kategoriska påstående?
2008-08-22, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det värsta är ju att ingen vad jag minns har ens sett svartsjuketendenser hos CS..
2008-08-22, 18:47
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Dessa argument att CS ses som snäll och omtänksam har väl i stort sett alltid kommit upp när diskussionerna har handlat om ifall hon varit hotfull eller aggressiv? Inte om hon gjort det här eller inte?

Men då du tar upp det här så kan man väl då också nämna Ted Bundy..den hyvens trevliga killen som alla trodde var en svärmorsdröm..

Ja fy, jag glömde honom.
Men nog har många diskussioner varit att hon inte gjort det.
Jag är lika förvånad över att man är förvånad att det inte hittats DNA!
På en plats på, vad kan det vara? ca 4-5 kvadratmeter, där det har befunnit sig så mycket folk. 14 personer var det antalet? plus en mördare plus E och T Det är 34 fötter!
2008-08-22, 18:53
Medlem
Citat:
Det värsta är ju att ingen vad jag minns har ens sett svartsjuketendenser hos CS..

Det finns ju inga längre förhållanden bakåt i tiden heller...inga djupa relationer.
Inte ens till sin mor - hon valde att bo hos sin kompis istället för hos sin döende mamma, anledningen till att hon åkte till Tyskland.
2008-08-22, 18:57
Bannlyst
De få gånger CS har nämnt E inför vänner mm så har det aldrig varit i taskiga ordalag. Hon har bara berättat att han skaffat ny flickvän och hon önskade dem lycka till. Undantaget var väl när hon skrev det där att han blev avs***n av sin h**a..men det var ju inte meningen att någon annan skulle läsa.
Hon verkar faktiskt inte svartsjuk. Jag inbillar mig att vid svartsjukedraman så blir oftast den nya flickvännen utsatt för stalking, smutskastning, mm?
Hade CS ständigt ältat en massa om E för vänner och bekanta eller åtminstone skrivit om henne i personliga anteckningar hade svartsjukan låtit som en troligare teori.
Men E har ju varit ganska frånvarande i CS liv. Att hon var arg på T går ju inte att undgå men E? nej, då har hon dolt det väldigt väl.
2008-08-22, 19:01
Medlem
miapetters avatar
Citat:
De få gånger CS har nämnt E inför vänner mm så har det aldrig varit i taskiga ordalag. Hon har bara berättat att han skaffat ny flickvän och hon önskade dem lycka till. Undantaget var väl när hon skrev det där att han blev avs***n av sin h**a..men det var ju inte meningen att någon annan skulle läsa.
Hon verkar faktiskt inte svartsjuk. Jag inbillar mig att vid svartsjukedraman så blir oftast den nya flickvännen utsatt för stalking, smutskastning, mm?
Hade CS ständigt ältat en massa om E för vänner och bekanta eller åtminstone skrivit om henne i personliga anteckningar hade svartsjukan låtit som en troligare teori.
Men E har ju varit ganska frånvarande i CS liv. Att hon var arg på T går ju inte att undgå men E? nej, då har hon dolt det väldigt väl.

Du tycker alltså att anteckningar av privat bruk med det fetmarkerad tyder på att CS inte var svartsjuk?
Hjälp....hur blir folk i din värld då de blir svartsjuka undrar jag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in